2021-06-12, 20:33
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Så kan säkert vara, polisen kanske måste rubricera fallet som mord för att kunna fortsätta arbeta med det. Men absolut att vållande till annans död bör vara den korrekta slutsatsen i det här fallet - men bara om man utgår från att Helena bragdes om livet "där och då i en ren panikgärning". Om Helena togs från platsen levande (eller medvetslös) och medvetet togs av daga senare på ett annat ställe, faller ju vållande till annans död och blir i stället överlagt mord. Det är lite trixigt, trots allt, även om jag starkt lutar åt att Helena miste livet redan i Kohagen.

Och kanske var det så att polisen var tvungen enligt någon regel att just innan 25 år hade passerats, faktiskt delge någon misstanke om mord så att fallet inte automatiskt hade lagts ner? Kan det fungera så, tro?

Så, vad väntar du som gärningsman på? Jag har skrivit det flera gånger tidigare och jag gör det igen: Det är bara att kontakta polisen och förklara hur jäkligt ofrivilligt dumt allt blev den där gången i Kohagen. Det följer garanterat inget straff, men familjen Andersson får svar! Du (ni) kan inte fortsätta låta det vara så här.

Just det där med att inte kontakta 112 (då 90 000) lr liknande åtgärd, samt att göra stora ansträngningar att gömma kroppen kan antyda att det iaf inte var en ren olycka.

Om gärningsmannen själva konstaterade att H avlidit, t. ex efter fall mot en sten, fanns det ju ingen som kunde motsäga dom att det var en ren olycka, snubblade lr nåt ditåt. Även om hon i själva verket blev knuffad lr fick en smäll. Varför fortsätter man med ytterligare brottsliga gärningar?

Jag tror att i de flesta fall då gärningsmän beter sig på liknande sätt som i det här fallet, alltså att inte kontakta ambulans/polis samt försöka att gömma kroppen, så ligger någon typ av avsiktligt våld bakom, typ mord/dråp lr sexuellt överfall med döden som följd. Gömmandet kan även indikera att GM känner offret ganska väl, vilket sagts många gånger. Det förekommer väl gömmande även om GM o offret är okända för varann men då blir det oftare hafsigt.
Citera
2021-06-12, 20:35
Medlem
Är det inte som så att alla liknande utredningar bedrivs som mord och att rubriceringen (eventuellt) ändras först vid åtal? Polisen utreder ju tex inte under parametrarna för vållande till annans död utan man tar högsta höjd från början och ser vart det slutar.
Citera
2021-06-12, 21:12
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Är det inte som så att alla liknande utredningar bedrivs som mord och att rubriceringen (eventuellt) ändras först vid åtal? Polisen utreder ju tex inte under parametrarna för vållande till annans död utan man tar högsta höjd från början och ser vart det slutar.

Allas vår Chrille P har jag för mig blev åtalad för mord för det uppmärksammade bajonettdådet 20/12 1970. En "väsignad neger" (CPs ord) vittnade till hans fördel och påföljden blev dråp I stället.
Citera
2021-06-12, 22:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Just det där med att inte kontakta 112 (då 90 000) lr liknande åtgärd, samt att göra stora ansträngningar att gömma kroppen kan antyda att det iaf inte var en ren olycka.

Om gärningsmannen själva konstaterade att H avlidit, t. ex efter fall mot en sten, fanns det ju ingen som kunde motsäga dom att det var en ren olycka, snubblade lr nåt ditåt. Även om hon i själva verket blev knuffad lr fick en smäll. Varför fortsätter man med ytterligare brottsliga gärningar?

Jag tror att i de flesta fall då gärningsmän beter sig på liknande sätt som i det här fallet, alltså att inte kontakta ambulans/polis samt försöka att gömma kroppen, så ligger någon typ av avsiktligt våld bakom, typ mord/dråp lr sexuellt överfall med döden som följd. Gömmandet kan även indikera att GM känner offret ganska väl, vilket sagts många gånger. Det förekommer väl gömmande även om GM o offret är okända för varann men då blir det oftare hafsigt.

Så kan det givetvis vara, men det kan också ha varit så att gärningsmannen/gärningsmännen i det här fallet aldrig var i närheten av att tänka så. Det som följde var kanske en produkt av ren panik. Och det klart: Om jag hade försatt mig i situationen "vållande till annans död" i ett fall som Helenas, hade jag nog inte varit så sugen på att ringa 90 000. Sannolikheteten att polisen hade gjort all de kunnat för att "nita mig" hade ju varit överhängande. Men allt verkar vara möjligt i det här fallet.
Citera
2021-06-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att boken kan innehålla en del faktafel är väl inte orimligt då den är skriven av en dansk journalisten, men det kan väl även vara översättaren som misstolkat?

Enligt boken skall följande stämma in på mannen i solglasögon som Gabriella anser är den enda som är aktuell.

1. Han hade varit på festen hos PW och han åkt med Helena och Ulrika i taxin från Töreboda.
2. Han hjälpte Helena att ringa hem till Ulrika från mynttelefonen inne på stadt.
3. Han var tillsammans med en av Helenas tjejkompisar.
4. Från Marieholmsbron bodde han i motsatt riktning av Helena.
5. Han sjukskrev sig från arbetet veckan efter Helenas försvinnande och deltog tillsammans med Helenas systrar och väninnor i sökandet efter henne.
6. Hade inte någon direkt tillgång till bil.
7. Han har kallats till förhör 1998, 2001 och 2017.
8. Han bor fortfarande i Mariestad och många vet vem han är.
Sista tiden har några skrivit flitigt i tråden och som verkar veta och känna till många av personerna
som kretsat i spekulationerna från natten 92. Tycker det blivit lite tyst..
Hade varit intressant och höra vem ni tycker detta passar in på?
Citera
2021-06-12, 22:25
Medlem
Man funderar och fantiserar lite ibland och man kan inte låta bli att tänka på vad det krävs för att någon
ska börja prata. Otroligt om gärningsmannen/männen kunnat hålla tyst i alla dessa år utan att anförtro sig åt någon.
Helt säker på att flera sitter på hela sanningen.

För Helenas föräldrar skull är det dags att träda fram nu.
Kan bara tänka mig hur hemskt det skulle vara aldrig få träffa min 22åriga dotter mer, än mindre att aldrig få veta vad som hände och var hon är.
Det allra allra värsta en förälder kan råka ut för.

Undra om GM själv har egna barn idag?
Citera
2021-06-12, 22:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Man funderar och fantiserar lite ibland och man kan inte låta bli att tänka på vad det krävs för att någon
ska börja prata. Otroligt om gärningsmannen/männen kunnat hålla tyst i alla dessa år utan att anförtro sig åt någon.
Helt säker på att flera sitter på hela sanningen.

För Helenas föräldrar skull är det dags att träda fram nu.
Kan bara tänka mig hur hemskt det skulle vara aldrig få träffa min 22åriga dotter mer, än mindre att aldrig få veta vad som hände och var hon är.
Det allra allra värsta en förälder kan råka ut för.

Undra om GM själv har egna barn idag?

Det är bedrövligt. Gudrun och Arne är en bit över 80 år nu och de har krasst uttryckt inte så lång tid kvar att leva. Det är helt ofattbart att någon/några bara kan låta detta fortgå.

Angående punktlistan så är det väl så här långt KM som passar in? Om Prinzezzans uppgifter stämmer, stämmer även punkten 6 - att gärningsmannen inte hade "direkt tillgång till bil", eftersom hans sambo hade den till jobbet. Dessutom bor ju KM i direkt motsatt riktning sett till Helenas hem. Eller har du någon annan idé om vem som skulle passa in?
Citera
2021-06-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är bedrövligt. Gudrun och Arne är en bit över 80 år nu och de har krasst uttryckt inte så lång tid kvar att leva. Det är helt ofattbart att någon/några bara kan låta detta fortgå.

Angående punktlistan så är det väl så här långt KM som passar in? Om Prinzezzans uppgifter stämmer, stämmer även punkten 6 - att gärningsmannen inte hade "direkt tillgång till bil", eftersom hans sambo hade den till jobbet. Dessutom bor ju KM i direkt motsatt riktning sett till Helenas hem. Eller har du någon annan idé om vem som skulle passa in?
Nej, du har nog rätt att det nog stämmer bäst in på KM.

Flera (speciellt några) har ju antytt sista tiden att det skulle vara BW - Passar han in under punkterna på något sätt tro?
Citera
2021-06-12, 22:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Flera (speciellt några) har ju antytt sista tiden att det skulle vara BW - Passar han in under punkterna på något sätt tro?

På punkterna 1, 2, 3, 5 och 7 vet vi nog inte. På punkten 4 gäller att han bodde (var folkbokförd!) relativt nära Helena och inte i rakt motsatt riktning sett från Marieholmsbron, men ska vi gå på informationen att han bodde med det påstådda "EM-gänget" upp mot Krontorp den sommaren, stämmer den punkten (precis som den gör för KM). På punkten 6 gäller att han ska ha ägt en bil. På punkten 8 gäller att han inte bor kvar i Mariestad.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-12 kl. 23:02.
Citera
2021-06-12, 23:07
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

När det gäller KM som GM så uppstår ju frågan om bil o tid o förmåga att gömma kroppen så att ingen hittat den på 34 år. Det känns som att det skulle vara honom övermäktigt att fixa detta själv.
Citera
2021-06-12, 23:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
När det gäller KM som GM så uppstår ju frågan om bil o tid o förmåga att gömma kroppen så att ingen hittat den på 34 år. Det känns som att det skulle vara honom övermäktigt att fixa detta själv.

Jag tror inte att jag är ensam om att tänka att händelseförloppet är indelat i två faser:

1) Helena börjar att gå hemåt men får snart (kanske ofrivilligt) följe.
2) Någon eller några kommer ikapp med en bil.

Den enda avvikelsen som jag kan se är att Helena erbjuds skjuts redan från start, men då faller en eventuell observation redan på Österlånggatan i höjd med Systembolaget, brovittnet samt även "Hanna". Därför tror jag på de två leden ovan, och frågorna blir då: Vem gick med Helena och vem eller vilka fanns i bilen?
Citera
2021-06-13, 02:00
Medlem
I boken står ju även att polisen har haft en person som tillhörde Helenas innersta krets ! Intressant bla pga minnesluckorna han hade så lägligt ? Men denna person är inte i livet idag ! Vem är det ? Har varit så många namn och rykten fram och tillbaka . Är det mannen som ska ha tagit sitt liv ? Vet att det skrivits massor av detta redan 😕 var denna man intressantare polisen ” bara pga minnesluckor eller finns det mer som polisen gått ut med ? För övrigt var boken kass ! Inget nytt kom fram utan det var bara samma 😕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in