2021-06-12, 10:23
Medlem
Ingen fler än jag som saknar en kommentar från Schazz efter de senaste stora händelserna? Hen hade ju kännedom/insyn, sade hen i alla fall. Bortblåst?
Citera
2021-06-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
SOA & BA var väl inte pensionärer på den tiden? Kanske de hade dem på helgerna?
Stefans mamma, hon slutade jobba och tog hand om sina barn tills pappan tog över fostrandet vid en viss ålder. Började mamman jobba igen? Annars var hon redan pensionär när barnbarnen Dson föddes, likaså Stefans mamma. De är runt 80 år idag.
Inte otroligt att de passade barnbarn när HD var bräcklig, iom att hon var oförmögen att ens ta hand om sig själv, förrutom då hon la om taket och reste runt och letade burkar i världen..
Med tanke på Stefans ofantligt kärleksfulla barndomshem, är det inte omöjligt att HD inte ville att barnen skulle fostras av svärmor.
HDs föräldrar har väl blivit pensionärer i nutid och har således haft mer tid samt närhetsprincipen, plats för hästar på Folketorp osv
Citera
2021-06-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Efter att ha läst allas svar på funderingen om varför SOA skulle ha vänt på en femöring efter den fällande domen så börjar det falla på plats för mig att den bild av SOA som dominerat i tråden - att han älskade SD som en son och tog extremt lätt på hans respektlösa beteende mot HD - kanske sedan länge inte var sann. Kanske SOA stegvis börjat tröttna på SD...

Kanske det faktiskt tagit så här lång tid innan sanningen om vem SD var och faktiskt gått upp för SOA.

Kanske SOA tidigare inte valt att ta in vad som framkommit om SD i fup men nu ramlade polletten ner.

Den här tiden från mordet fram till dom kanske även har slitigt mycket mer på SOA än vad man kunnat tro.

Eller kanske kom SOA på SD med att svika honom själv på något sätt och det blev droppen. Då kanske det inte räckte med "alla kan göra fel".

Väldigt många "kanske". Men tack för svar.
Jag inser att jag fastnade i en viss "sanning" och därför fick svårt att se andra alternativ och nyanser.

Jag tror att vi ska tänka på att de flesta inte läser på detta forum. Själv fick jag tipset för några år sedan när jag blev av med polisradion (när Rakel kom, innan dess hade jag inte hört talas om FB). Samtidigt fick jag kommentarer till mig "bara en massa spekulationer och skitsnack" av de som jag pratade med om att jag börjat läsa här. Misstänker också att det inte är så många pensionärer som tagit sig till denna sida.

Dessutom har ju SD sagt att "typ" läsa på Flashback är sämre än att fråga honom. Har SOA tagit till sig den informationen så vet vi inte om han läst FUP (via denna tråd) och det är väl tveksamt att SD skulle ha lämnat över någon kopia till honom.

Kanske blev spiken i kistan för SOA när han fick till sig SD:s film som visades i NA? Då som först började han tänka på hur hans fd svärson var egentligen, vad mer kan han ha gjort?
Valde ändå att vara med på SD:s sida under den sista svängen i HD.

Jag tror att alla runt SD (förutom barnen) tycker att det är en befrielse att han valde den vägen han gjorde.
Citera
2021-06-12, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ingen fler än jag som saknar en kommentar från Schazz efter de senaste stora händelserna? Hen hade ju kännedom/insyn, sade hen i alla fall. Bortblåst?

Jodå, honom har jag tänkt på många gånger.
Citera
2021-06-12, 10:42
Medlem
Citat:

Kände alla inblandade på ett eller annat sätt och visste att HD hade alibi enl hen själv.

Och var S-J stora idol som hen hänvisade till stup i kvarten.

Hoppas också att Schazz återkommer i tråden med ett inlägg.

Vad säger de närstående vännerna idag?
Citera
2021-06-12, 10:46
Medlem
Citat:
Efter att ha läst allas svar på funderingen om varför SOA skulle ha vänt på en femöring efter den fällande domen så börjar det falla på plats för mig att den bild av SOA som dominerat i tråden - att han älskade SD som en son och tog extremt lätt på hans respektlösa beteende mot HD - kanske sedan länge inte var sann. Kanske SOA stegvis börjat tröttna på SD...

Kanske det faktiskt tagit så här lång tid innan sanningen om vem SD var och faktiskt gått upp för SOA.

Kanske SOA tidigare inte valt att ta in vad som framkommit om SD i fup men nu ramlade polletten ner.

Den här tiden från mordet fram till dom kanske även har slitigt mycket mer på SOA än vad man kunnat tro.

Eller kanske kom SOA på SD med att svika honom själv på något sätt och det blev droppen. Då kanske det inte räckte med "alla kan göra fel".

Väldigt många "kanske". Men tack för svar.
Jag inser att jag fastnade i en viss "sanning" och därför fick svårt att se andra alternativ och nyanser.
Ingen vet hur mycket som Stefan lurat i Soa under tiden mellan tingsrätt-hovrätt. Han har kunnat tala och bortförklara massor, oemotsagd och byggt upp ett scenario, som blivit till sanning. Jag tror att det var total chock när hovrätten ändrade och smulade sönder Lindéns dom.
Lindén är en ful fisk, gräv där, så kommer nog mycket grumla vattnet.
Citera
2021-06-12, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror att vi ska tänka på att de flesta inte läser på detta forum. Själv fick jag tipset för några år sedan när jag blev av med polisradion (när Rakel kom, innan dess hade jag inte hört talas om FB). Samtidigt fick jag kommentarer till mig "bara en massa spekulationer och skitsnack" av de som jag pratade med om att jag börjat läsa här. Misstänker också att det inte är så många pensionärer som tagit sig till denna sida.

Dessutom har ju SD sagt att "typ" läsa på Flashback är sämre än att fråga honom. Har SOA tagit till sig den informationen så vet vi inte om han läst FUP (via denna tråd) och det är väl tveksamt att SD skulle ha lämnat över någon kopia till honom.

Kanske blev spiken i kistan för SOA när han fick till sig SD:s film som visades i NA? Då som först började han tänka på hur hans fd svärson var egentligen, vad mer kan han ha gjort?

Jag tror att alla runt SD (förutom barnen) tycker att det är en befrielse att han valde den vägen han gjorde.

Det beror nog på vilken åldergrupp vi pratar om.

Mina tonåringar kollar i flashback- trådar så fort något har hänt. Även min medelålders sambo, trots välutbildad. Det är där du kan få information som du inte kan få via media, men man får ju ta det för vad det är också.

Jag kan däremot inte tänka mig att att min far skulle kolla där, då oavsett.

Ja, jag undrar vad SOA tänkte när han fick se filmen, men också när SD började prata om hur han skulle ha gjort det perfekta mordet på Lena...

Men vill man tro på något, då kan man lätt få tunnelseende, ta till sig den information som passar en och bortförklara annat.

T ex skulle SOA kunna tänka att SD (vilket kanske är sant) blivit väldigt stresad och pressad under de här åtren av den dåliga utredningen, att aldrig bli kvitt misstanken i utredningen och vänta på HR- förhandlingarna. Att SD reagerar som han gör för att han mår dåligt och överreagerar och tappar kontrollen över sin känslor. Vilket förmodligen är sant också.

Medan andra kanske ser att det inte bara handlar om att tappa kontrollen, utan beteendet är gravt avvikande.
Citera
2021-06-12, 10:50
Medlem
Citat:

Haha, han fick se hela den oredigerade filmen, "live" i rättssalen, med ljud och bild, varpå Stefan satt tomatröd bakom sitt munskydd. Men han väntade likaså på Stefan för att luncha och sällskapa till och från förhandlingsdagarna..
Citera
2021-06-12, 10:54
Medlem
Citat:

Det är rätt rätt med pensionärer på Flashback faktiskt. Fler 70+ än man kan tro.
Men möjligt att SOA och BA hållit sig borta härifrån på SDs inrådan.

(OT. Känner mig som en liten pensionär själv nu, sitter i en stor gympasal med en massa andra på uppradade stolar och väntar på att pfizern ska ge ev biverkningar (fick gå före pga jobbet) - man var tvungen att sitta 15 minuter efter shotten 😎💉 )
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-12 kl. 10:57.
Citera
2021-06-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Funderar på vem det egentligen var som var den drivande kraften till att LW mördades och även orsak till att SD gav upp sitt liv när han skulle fängslas i 18 år !?

Att SD liksom smet från notan måste ha varit hans eget val. Mordet också men han kanske trodde sig ha fått bifall av "någon"?
Citera
2021-06-12, 10:58
Medlem
Citat:
Att SD liksom smet från notan måste ha varit hans eget val. Mordet också men han kanske trodde sig ha fått bifall av "någon"?
Du menar att rätt ska vara rätt?
Citera
2021-06-12, 11:22
Medlem
Citat:
Det är rätt rätt med pensionärer på Flashback faktiskt. Fler 70+ än man kan tro.
Men möjligt att SOA och BA hållit sig borta härifrån på SDs inrådan.

(OT. Känner mig som en liten pensionär själv nu, sitter i en stor gympasal med en massa andra på uppradade stolar och väntar på att pfizern ska ge ev biverkningar (fick gå före pga jobbet) - man var tvungen att sitta 15 minuter efter shotten 😎💉 )

Det är säkert många 70 plussare som är här, men jag tror inte att det är så många % av dessa (liksom jag antar att %-satsen är ganska låg av den totala befolkningen). Kanske lika låg som % var när vi hade möjligheten till polisradio.

Lycka till med sticket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in