2021-06-11, 17:41
Medlem
Köpte precis en bensinare med lite starkare motor, 272 hk och 350 Nm. Ångrar lite att jag inte valde dieseln med 224 hk och 540 Nm. I bensinaren är du uppe i 100 när det börjar skjuta på ordentligt och motorn hörs.

Fördelen med bensinaren är ljudet (när det väl kommer) och att den är hur tyst som helst vid normal körning. Detta är mina upplevelser
Citera
2021-06-11, 18:25
Medlem
448s avatar
Bensin ger ju en mjuk fin gång över registret medans dieseln är kortare och rå , fungerar bra med automatlåda dock.

Trafikpolisens bilar är nästan alltid bensinare av den anledningen , mjuk fin stigande effektkurva.
Citera
2021-06-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det får du nog belägga. Jag flytta till ren landsbyggd 2004 och häpnade över hur stora traktorerna blivit. jag blev nyfiken och googlade, och häpnade över hur få hästkrafter moderna jättetraktorer hade.
Jag tänker inte göra om jobbet.

Det är bara att kika här: https://www.deere.se/sv/traktorer/

Svagaste är på 49 hk och starkaste är på 691 hk, och de förstnämnda skulle jag kalla mindre traktorer. Att exempelvis dra en stor plog kräver rätt mycket effekt även vid låg hastighet, dessutom har traktorer vanligen ett kraftuttag för att kunna driva olika maskiner som de kopplar på vilket också tar motoreffekt.

Motorer som sitter i traktorer, lastbilar och andra kommersiella tillämpningar är dock konstruerade för betydligt längre livslängder än motorer för bilar och motorcyklar. De är också konstruerade för att, utan att det ska begränsa motorns livslängd, arbeta med hög last större delen av tiden. Slutligen så är de också konstruerade för att dra så lite bränsle som möjligt. Av den anledningen så är de konstruerade väldigt annorlunda än motorer som man hittar i ex. bilar och motorcyklar.
Citera
2021-06-11, 20:39
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Det är bara att kika här: https://www.deere.se/sv/traktorer/

Svagaste är på 49 hk och starkaste är på 691 hk, och de förstnämnda skulle jag kalla mindre traktorer. Att exempelvis dra en stor plog kräver rätt mycket effekt även vid låg hastighet, dessutom har traktorer vanligen ett kraftuttag för att kunna driva olika maskiner som de kopplar på vilket också tar motoreffekt.

Motorer som sitter i traktorer, lastbilar och andra kommersiella tillämpningar är dock konstruerade för betydligt längre livslängder än motorer för bilar och motorcyklar. De är också konstruerade för att, utan att det ska begränsa motorns livslängd, arbeta med hög last större delen av tiden. Slutligen så är de också konstruerade för att dra så lite bränsle som möjligt. Av den anledningen så är de konstruerade väldigt annorlunda än motorer som man hittar i ex. bilar och motorcyklar.
Tack vi har väl båda rätt på sätt och vis. jag minns inte hur jag gjorde. jag googlade antagtligen på grannens och blev förundrad över det låga hk talet.
Citera
2021-06-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Tack vi har väl båda rätt på sätt och vis. jag minns inte hur jag gjorde. jag googlade antagtligen på grannens och blev förundrad över det låga hk talet.
På vilket sätt hade du rätt?
Citera
2021-06-11, 21:44
Medlem
Ni har glömt en sak i diskussionen.
Bensin vs turbodiesel.
I grund o botten är en dieselmotor mycket tröttare än en bensinmotor, det är turbon som ger den moderna dieseln sin karaktär.
Å andra sidan är tex VWs 1,0 tsi 115 hk en bensinmotor med dieselkaraktär, turbon kan trolla med båda 2.
Citera
2021-06-11, 22:16
Medlem
448s avatar
Finns lite här https://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/101417-do-diesel-engines-generate-more-torque-than-petrol-engines-5.html

Lite annorlunda beteende på snurrona ang diesel vs bensin.

Tätväxlande automater är fina med diesel med mindre effektivt varvområde medans bensin kan trivas med lite varv och större varvområde
Citera
2021-06-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Bensin ger ju en mjuk fin gång över registret medans dieseln är kortare och rå , fungerar bra med automatlåda dock.

Trafikpolisens bilar är nästan alltid bensinare av den anledningen , mjuk fin stigande effektkurva.

En elmotor kan ju dock ge en ännu trevligare effektkurva än både bensin och diesel. Den här är ifrån nya MS Plaid (https://teslaclubsweden.se/plaid-eventet/):

https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2021/06/Powercurve.jpg
Citera
2021-06-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Ni har glömt en sak i diskussionen.
Bensin vs turbodiesel.
I grund o botten är en dieselmotor mycket tröttare än en bensinmotor, det är turbon som ger den moderna dieseln sin karaktär.
Å andra sidan är tex VWs 1,0 tsi 115 hk en bensinmotor med dieselkaraktär, turbon kan trolla med båda 2.

Dieselmotorer behöver mer luft för en given motoreffekt på grund av att motorn behöver arbeta med luftöverskott. I kombination med begränsat motorvarvtal så innebär det att en dieselmotor behöver större motorvolym och/eller högre laddtryck för en given motoreffekt. Men dieselmotorer är inte begränsade av knackning som en bensinmotor vilket tillåter betydligt högre laddtryck. Hos dieselmotorer kan man således höja både motoreffekt och verkningsgrad genom att överladda. Hos bensinmotorer så får man kompromissa, högre laddtryck får man kompensera med sänkt kompressionsförhållande för att undvika knackning vilket sänker motorns verkningsgrad.
Citera
2021-06-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
E10 kommer i augusti, men var har du läst om priset?

Visserligen trodde jag i början av 90-talet aldrig någonsin att bensinen skulle kosta 10 kr/litern.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210423/klart-sverige-byter-till-e10-2021-bade-bensin-och-diesel-blir-dyrare/

Har inte kollar fler källor.
Men 2030 är det då alltså E28 man tankar
Citera
2021-06-12, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210423/klart-sverige-byter-till-e10-2021-bade-bensin-och-diesel-blir-dyrare/

Har inte kollar fler källor.
Men 2030 är det då alltså E28 man tankar

Särskilt juste mot oss som bor på landet. En lördag som idag måste jag gå 3 km för att komma till närmsta busshållplats, om jag skulle åka kollektivt. Och bussen som går på vardagar är egentligen skolbuss, även om alla får åka med den.

Det gamla skrälle som jag kör nu kommer jag eventuellt att köra på 98 oktan, så det blir någon krona dyrare redan där i så fall.
Citera
2021-06-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Särskilt juste mot oss som bor på landet. En lördag som idag måste jag gå 3 km för att komma till närmsta busshållplats, om jag skulle åka kollektivt. Och bussen som går på vardagar är egentligen skolbuss, även om alla får åka med den.

Det gamla skrälle som jag kör nu kommer jag eventuellt att köra på 98 oktan, så det blir någon krona dyrare redan där i så fall.

Kommer ju ny teknik och nya lösningar hela tiden. Även ångmaskiner och hästar som transportmedel har landsbygden klarat av att fasa ut i tidigare generationer. Så är personligen inte så säker på att vi inte skulle klara av att fasa ut ICE-forden på sikt (precis som hästar och ångmaskiner).

Vi flyttade till landet för en 3-4 år sedan, och för oss fungerar det perfekt att åka bil. Buss inte lika mycket, och speciellt i dessa smittotider så är det ju bra att minimera användandet av de kollektiva transporterna.

Allt detta sagt på tror jag att det är städerna som står för större problem och utmaningar. Dels så drabbas de mycket mer av partikelutsläpp och smutsig luft från alla avgasforden (ca. 9000 svenskar dör i våra städer i förtid varje år pga. detta), och dels så är det oftast betydligt svårare att ladda hybrider och BEV i städerna. På landet är ju detta hur enkelt som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in