Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Särskilt juste mot oss som bor på landet. En lördag som idag måste jag gå 3 km för att komma till närmsta busshållplats, om jag skulle åka kollektivt. Och bussen som går på vardagar är egentligen skolbuss, även om alla får åka med den.
Det gamla skrälle som jag kör nu kommer jag eventuellt att köra på 98 oktan, så det blir någon krona dyrare redan där i så fall.
Kommer ju ny teknik och nya lösningar hela tiden. Även ångmaskiner och hästar som transportmedel har landsbygden klarat av att fasa ut i tidigare generationer. Så är personligen inte så säker på att vi inte skulle klara av att fasa ut ICE-forden på sikt (precis som hästar och ångmaskiner).
Vi flyttade till landet för en 3-4 år sedan, och för oss fungerar det perfekt att åka bil. Buss inte lika mycket, och speciellt i dessa smittotider så är det ju bra att minimera användandet av de kollektiva transporterna.
Allt detta sagt på tror jag att det är
städerna som står för större problem och utmaningar. Dels så drabbas de mycket mer av partikelutsläpp och smutsig luft från alla avgasforden (ca. 9000 svenskar dör i våra städer i förtid varje år pga. detta), och dels så är det oftast betydligt svårare att ladda hybrider och BEV i städerna. På landet är ju detta hur enkelt som helst.