2021-06-11, 22:59
Medlem
Tjena! Har en Volvo v70 från 2009 som gått ca 23000 mil nu, går i tankarna att sälja den, men inser att den är inte värd så mycket pengar längre. Men ser allt fler vanliga personbilar dyker upp som a traktorer, allt från v70 till passat, Audi och andra kombibilar. Själv ombyggnaden verkar vara ganska enkel och man kan få en rejäl slant extra, tänkte höra är de värt jobbet? A-traktorerna verkar ligga rätt högt i pris ändå så det kanske är värt jobbet? Tänker som ett roligt projekt. Är en v70 med ca 200hk, tonade rutor och 3" så känns redan som den hade passat som a-traktor. 😂
Senast redigerad av tough1 2021-06-11 kl. 23:03.
Citera
2021-06-11, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tough1
Tjena! Har en Volvo v70 från 2009 som gått ca 22000 mil nu, går i tankarna att sälja den, men inser att man inte får så mpengar för den längre. Men ser att allt fler vanliga personbilar dyker upp som a traktorer, allt från v70 dom är ganska vanligt hos mig till passat, Audi och andra kombibilar. Själv ombyggnaden verkar vara ganska enkel och man kan få en rejäl slant extra, tänkte höra är de värt jobbet? A-traktorerna verkar ligga rätt högt i pris ändå så tamponger kanske lönar sig om man vill göra det på hobbynivå?

Jag tycker alltid att det är synd när jag ser en bra Volvo kastrerad till A-traktor. 2009 är ingen ålder. Jag kör en 850 från 1995 i vardagslag.
Citera
2021-06-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tycker alltid att det är synd när jag ser en bra Volvo kastrerad till A-traktor. 2009 är ingen ålder. Jag kör en 850 från 1995 i vardagslag.
I know men gör man en bra vinst på det så kan det vara värt det finns ju fler volvo att köpa. Rullar många fina Porsche cayenne, Nissan navara och fas 2or som är bra mycket finare och dyrare än min bil så känns inte som någon förlust. 😄
Citera
2021-06-11, 23:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Det kan vara en vinstaffär, men det låter mycket synd på en 200hk motor.
Citera
2021-06-12, 04:19
Medlem
TattooedFuckers avatar
Kostar 8000 med att regga den samt strypa den

Tänk på du måste vikta den om den inte rör 4wd så den väger 2 ton

Jag vet inte riktigt men då får du slänga på fetare fälgar med men ja du kanske tjänar 10000-20000 på att sälja den som traktor istället
Citera
2021-06-13, 01:07
Medlem
killawifes avatar
Jag har en relaterad fråga faktiskt. Om man bygger om en bil till A-traktor, måste denna besiktas precis som en vanlig bil eller har de egna regler för det? Exempelvis, om motorlampan lyser, blir en a-traktor underkänd för det?
Citera
2021-11-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Kostar 8000 med att regga den samt strypa den

Tänk på du måste vikta den om den inte rör 4wd så den väger 2 ton

Jag vet inte riktigt men då får du slänga på fetare fälgar med men ja du kanske tjänar 10000-20000 på att sälja den som traktor istället

Exakt vad består de 8.000 av?

Går i samma funderingar då min gamla V70 -00 inte används längre. Funderar på att bygga om den till tonåringen men är det en bra idé?
Citera
2021-11-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag har en relaterad fråga faktiskt. Om man bygger om en bil till A-traktor, måste denna besiktas precis som en vanlig bil eller har de egna regler för det? Exempelvis, om motorlampan lyser, blir en a-traktor underkänd för det?
Besiktas skall de, men om det är samma regler kring motorlampan är tveksamt, På en äldre bil, före 2002, kollas inte felminnet alls.
Citera
2021-11-27, 18:01
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan

Går i samma funderingar då min gamla V70 -00 inte används längre. Funderar på att bygga om den till tonåringen men är det en bra idé?
Största kostnaden är den reglerbox du monterar in för att få traktorn att gå i rätt hastighet. Sen är det registreringsbesiktning.

Tror inte att det är någon större vinstaffär att a-traktorkonvertera längre i och med att det är så mycket enklare numera. Där är över 800 a-traktorer till salu på Blocket, till mer eller mindre fantasifulla priser.
Citera
2021-11-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Största kostnaden är den reglerbox du monterar in för att få traktorn att gå i rätt hastighet. Sen är det registreringsbesiktning.

Tror inte att det är någon större vinstaffär att a-traktorkonvertera längre i och med att det är så mycket enklare numera. Där är över 800 a-traktorer till salu på Blocket, till mer eller mindre fantasifulla priser.

Har kollat lite på blocket men det verkar inte gå att hitta så mycket för 8.000? Så då kanske det faktiskt är värt det? Bilen står bara. Ungen måste ju inte ha en, men jag skulle slippa skjutsa jämt.
Citera
2021-11-28, 09:06
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan

Strypning med intyg av programvara så den gör 30 bara , 3500-4000 kr

Galler ca 500 kr

Lgf skylt 200 kr

Regbesiktning 1800 kr

Skatt ca 1200 kr

Men om det är en fräsch bil gör du helt rätt i att bygga om till traktor men fråga tonåringen först om den ens skulle kunna tänka sig den först o främst . Sen vill väl den ha värsta ljudsystemet i bilen så bara där är det 5000-10000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in