Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Vet inte om det har någon betydelse, men citatet härrör från 2004. En rimlig tanke är att vederbörande redogör för hur det såg ut runt kanske milennieskiftet?
Som också nämns i artikeln kommer troligen det mesta via USB minnen numera och de lär ju inte sitta fast i datorn, eller vad de nu kan tänkas använda för att titta på innehållet. Poängen är inte vilka medier som används, utan att precis som under shogunatets slutskede ökade tillkomsten av extern information och det påskyndade utvecklingen. KJU har ju precis kommit ut med kraftigare motåtgärder, en rimlig tolkning är att det beror på ett ökat inflöde. Sedan om det kommer på DVD-skivor, USB minnen eller micro-SD kort är sannerligen mindre väsentligt.
Jag tror du får lägga på 10 år för att det ska bli mer trovärdigt. Runt år 2000 torde det inte ha funnits värst många DVD-spelare i Nordkorea...
Dom portabla spelarna blev populära först runt 2005 i Kina eftersom dom gått ner i pris. Mokran började väl tillverka DVD-skivor 2009-2010 någonting har jag för mig. Det måste ju liksom finnas tillgång till inhemska skivor med godkänt innehåll för att legitimera innehavet av själva spelaren...
Runt 2010 och därefter var majoriteten av DVD-spelare av typen Notel som alltså har inbyggt batteri. Därav följer att historien om strömavbrotten är uppdiktad. Det betyder förstås också att källans totala trovärdighet blir därefter... Som så ofta när det gäller Nordkorea...
Klart är däremot att det har tittats på mycket utländsk media under de senaste tio åren. Det kan säkert också förklara varför man sänder mer utländskt material på TV, en hel del kinesiska deckare t ex. Allt detta går förstås på kabel-TV och är därför svårt att upptäcka utifrån så man slipper allt tjafs om rättigheter.