2021-06-11, 15:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ungern har köpt "eget" vaccin och det är bra eftersom de har dubbelt så många döda per capita som Sverige. Det har fått ner smittspridningen rejält i Ungern och därmed antalet döda.
Nu ligger Unger på två döda per miljon invånare, tidigare låg de på 25.

Det är alldeles riktigt. Ungern har fler döda per capita än Sverige. Däremot harr Ungern färre smittade per capita än Sverige.

Det är också värt att tillägga att 73 % av Ungerns befolkning har fetma eller är överviktig. I Sverige är ungefär 55% av landets befolkning tjock eller överviktig. Som vi vet är fetma en riskfaktor för att bli smittad och bli sjuk av covid 19. Ungerns feta/överviktiga befolkning kan vara en orsak till att Ungern har så många coviddöda per capita jämfört med andra länder.
Citera
2021-06-11, 15:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Hur i helvete kan det fortfarande finnas idioter som tror på detta hoax?

Tennisen i Paris sa väl allt häromdagen. På läktaren tillätts bara vaccinerade idioter.
Ändå tvingas dessa idioter bära munblöja.
Som om det inte var dumt nog tvingades dessa idioter lämna stadion kl 23.00 trots att matchen som pågick inte var slut...

Vad behövs för att ni dårar ska vakna?
Det behövs nog mera framgångsrik argumentation än vad du just åstadkommit.

Fortfarande sprids smitta och då är det rätt bra att göra vad man kan för att begränsa spridningen.
Vissa regler finns kvar fast de inte behövs, kan tänka mig att munskydd på vaccinerade är något som spillt över från att alla ska ha munskydd.
Lite fånigt att skicka hem folk innan matchen var färdigspelad kan jag hålla med om.
Citera
2021-06-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ungern har köpt "eget" vaccin och det är bra eftersom de har dubbelt så många döda per capita som Sverige. Det har fått ner smittspridningen rejält i Ungern och därmed antalet döda.
Nu ligger Unger på två döda per miljon invånare, tidigare låg de på 25.

Ja, Ungern har köpt från Kina och Ryssland och fått betala både i pengar och med sabotage inom EU.

Ungern sitter och blockerar diverse åtgärder och uttalanden som EU vill göra om t ex Kina.

https://www.reuters.com/world/europe/eu-cant-work-like-this-german-official-says-after-hungary-blocks-china-statement-2021-06-04/

Knappast en väg för Sverige att ta då t ex Kina vill ha både pengar och gentjänster.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-11 kl. 15:19.
Citera
2021-06-11, 15:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är alldeles riktigt. Ungern har fler döda per capita än Sverige. Däremot harr Ungern färre smittade per capita än Sverige.

Det är också värt att tillägga att 73 % av Ungerns befolkning har fetma eller är överviktig. I Sverige är ungefär 55% av landets befolkning tjock eller överviktig. Som vi vet är fetma en riskfaktor för att bli smittad och bli sjuk av covid 19. Ungerns feta/överviktiga befolkning kan vara en orsak till att Ungern har så många coviddöda per capita jämfört med andra länder.

Man har inte större benägenhet att bli smittad och sjuk för att man är fet, men däremot är risken att dö större så jag håller med dig under förutsättning att det stämmer att 73 % av Ungerns befolkning är feta/överviktiga. Dessutom är det vanligare med generationsboende har jag fått för mig.
Citera
2021-06-11, 15:24
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Fast jag har en god vän som spelar i ett band.
De repade trots att de var medvetna om att de inte borde repa, men de resonerade som du gör nu.
De som är sjuka höll sig hemma och de friska repade, men så plötsligt några dagar efter ett rep ringde en bandmedlem och berättade att han hade covid och någon vecka senare var alla i bandet sjuka i covid-19.

Det går säkert att koma på några krystade förklaringar till att detta inte var asymtomatisk smitta, men eftersom var och en tog sig till replokalen på eget vis och åkte hem på eget vis så måste man nog anstränga sig för att komma på något.

Oj då... det låter allvarligt!

HUR sjuka blev de egentligen?
Citera
2021-06-11, 15:25
Avslutad
Om man går in på Folkhälsomyndighetens hemsida och kollar statistik får man upp en stor ruta om hur osäker statistiken är under framför allt vecka 21. Pga dataintrång stängdes nämligen databasan helt nedstängd i tre dygn. Det stod även en förtydling om det i Folkhälsomyndighetens veckorapport. Osv.

Nu är ju jag bara en hobbyepidemiolog men fattar ändå att man inte kan dra slutsatser utifrån den veckan som grundar sig på så osäker statistik, eller 3 dagar som helt saknas.

Vecka 21: 24 - 30 maj.

Vecka 22 publicerades först igår den 10 juni. Innan dess visste man inget mer om vecka 21.

Men det är tydligen inte osäkert nog om man är statsepedemiolog. Det spelar egentligen ingen roll om han sedan visar sig ha rätt, det är just att man drar massa slutsatser som grundar sig på osäkra siffror som jag tycker är obegripligt.

Det är väl ändå inte Flashback vi pratar om utan om företrädare på en "neutral" svensk myndighet på högsta (lägsta) nivån...? 🤔

Samma dag som rapporten för vecka 21 publicerades (3 juni), där man först förtydligade osäkerheten i statistiken:

Citat:
"Tegnell om coronaläget: Väldigt tydlig och stabil nedgång
2021PUBLICERAD 3 JUNI 2021.

Smittspridningen i Sverige är fortsatt på en hög nivå men Folkhälsomyndigheten börjar nu se en stabil minskning av antalet nya coronafall.

Även i övriga Europa är utvecklingen positiv, säger statsepidemiolog Anders Tegnell: – Vi är nu nere på nivåer som vi inte har varit på på väldigt länge."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-coronakurvan-valdigt-tydlig-och-stabil-nedgang

"Riktiga" Folkhälsomyndigheten om statistiken:

Citat:
"Under vecka 21, mellan 26:e och 28:e maj, var databasen SmiNet tillfälligt nedstängd efter ett försök till dataintrång. De fall som bekräftats under de dagar systemet var stängt rapporteras in under helgen vecka 21 och under vecka 22.

De bekräftade fallen redovisas i statistiken utifrån det datum anmälan registrerades i SmiNet. Detta innebär att fall som egentligen skulle ha registrerats och redovisas under vecka 21 nu istället redovisas under vecka 22.

Antalet fall som redovisas per dag under vecka 21 och 22 reflekterar inte smittspridningen utan behöver tolkas över en längre tidsperiod. Läs mer här"

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

När jag ändå är igång så är det nedan Folkhälsomyndighetens förtydlingsr om att tolka statistiken över smittade mellan minst vecka 12 - vecka 16 (2020)

Från runt 16 mars och en månad framåt. Alltså veckorna där dödsfallen började skena iväg och massa slutsatser drogs av kurvan som hela svenska folket tittade på 5 dagar i veckan.

Jag hade då gjort liite försiktigare tolkningar i det läget plus att man begränsade provtagningarna från redan låga nivåer, men tydligen inga konstigheter att dra slutsatser av det heller....

Man kan se redan i första veckorapporterna hur pass få som testades, klart att man då inte ser fler fall... Nästan så det var lika många sjukhusfall ett tag.

Men varför gå efter dom tre kurvor som stämmde bäst överens med varandra, när man hade en mer osäker kurva som visade på en roligare utveckling. Varför bry sig i Folkhälsomyndighetens egna kommentarer om att tolka statistiken...

Citat:
"Kommentar till statistiken.

Data är preliminära och kommer att kompletteras i efterhand.

Antalet provtagna individer ökade mycket under vecka 10 och 11. Detta beror bland annat på förändringar i provtagningen för covid-19 och förändrat epidemiologiskt läge.

Under vecka 11 förändrades provtagningsstrategierna för covid-19. Initialt (från vecka 4) provtogs personer som vistats i områden med känd smittspridning av covid-19. Den 13 mars ändrades provtagningen eftersom situationen förändrats i delar av Sverige (läs mer om ändringen den 13 mars). För att skydda de mest utsatta grupperna i samhället från smitta prioriteras nu provtagning av personer som är i behov av vård på sjukhus samt personal inom vård och äldreomsorg med misstänkt covid-19. Vissa regioner har fortsatt med att smittspåra kontakter och därför provtagit en bredare grupp.

Detta innebär att personer med milda symptom inte uppmanas kontakta vården och därför inte provtas. Därför kompletteras information om anmälda fall med data från andra övervaknings-system. Övervakningen är under utveckling och över tid kommer fler system att redovisas i veckorapporterna."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-12-2020_final.pdf
Citera
2021-06-11, 15:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det gjorde den på Diamond Princess i alla fall. De hittade coronavirus i ventilationsrören och överallt.
Jag har inte läst något om det fartyget och det är ju inte så konstigt att det finns virus i ventilationssystemet eftersom det är i det all luft sugs ut.

Ingen vill ju ha använd luft och jag tror inte det är tillåtet att göra så, men jag vet inte.

Har du något "kul" att läsa om Diamond Princess och ventilationen?
Citera
2021-06-11, 15:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Oj då... det låter allvarligt!

HUR sjuka blev de egentligen?
Jag vet bara att två av dem låg hemma med runt 39 C i lite drygt två veckor och att de förlorade smak och luktsinne. Smak och lukt har inte kommit tillbaks på den jag träffar mest, men det är ju bara tre månader sedan han var sjuk. Skönt att man inte behöver vara så noga med kryddningen av maten när man bjuder hem honom och man kan köpa billig öl och billigt vin.

Edit
Hur ör det själv förresren, du har varit borta ett tag.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-11 kl. 15:37.
Citera
2021-06-11, 15:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har inte läst något om det fartyget och det är ju inte så konstigt att det finns virus i ventilationssystemet eftersom det är i det all luft sugs ut.

Ingen vill ju ha använd luft och jag tror inte det är tillåtet att göra så, men jag vet inte.

Har du något "kul" att läsa om Diamond Princess och ventilationen?

Du har rätt: luften återanvändes inte. MEN det hjälpte inte:

https://www.seatrade-cruise.com/news/study-finds-aerosol-inhalation-likely-main-way-coronavirus-spread-diamond-princess

Long-range transmission of aerosols occurred despite high ventilation with fresh air
Their paper — which has yet to be peer-reviewed — shows the long-range transmission of aerosols containing the virus was most likely the dominant mode of COVID-19 spread even though Diamond Princess had a very high ventilation rate and no recirculated air. The long-range and short-range transmission routes had similar contributions to the total number of infected cases, according to the study.

However, aerosol transmission across both short- and long-range distances accounted for more than 70% of disease transmission overall, which is contrary to the prevailing positions on how COVID-19 is spread.

The researchers conluded: 'Although cruise ships represent unique built environments with high ventilation rates and no air recirculation, these findings underscore the importance of implementing public health measures that target the control of inhalation of small aerosols in addition to ongoing measures targeting control of large droplet and fomite transmission.'

Good ventilation not enough
Ventilation systems that replace the air as often as possible, ideally using fresh, outside air, should make indoor spaces healthier.

'But good ventilation is not enough,' The New York Times analysis of the new study noted, since Diamond Princess was well-ventilated
. 'So wearing good-quality masks — standard surgical masks, or cloth masks with multiple layers rather than just one — will most likely be needed as well, even in well-ventilated spaces where people are keeping their distance,' the Times said.

Citat:
Jag vet bara att två av dem låg hemma med runt 39 C i lite drygt två veckor och att de förlorade smak och luktsinne. Smak och lukt har inte kommit tillbaks på den jag träffar mest, men det är ju bara tre månader sedan han var sjuk. Skönt att man inte behöver vara så noga med kryddningen av maten när man bjuder hem honom och man kan köpa billig öl och billigt vin.

Det gäller att passa på!
Citera
2021-06-11, 15:36
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Man har inte större benägenhet att bli smittad och sjuk för att man är fet, men däremot är risken att dö större så jag håller med dig under förutsättning att det stämmer att 73 % av Ungerns befolkning är feta/överviktiga. Dessutom är det vanligare med generationsboende har jag fått för mig.

Jaså? Att vara fet är aldrig ett tecken på ett starkt immunförsvar. Inte sällan är feta människor insulinresistenta, har diabetes, högt blodtryck, fettlever och andra sjukdomar som försvagar immunförsvaret. Därmed lär risken vara högre att de får olika infektioner jämfört med normalviktiga.

Det är vanligare. Ungern liknar Italien mer än Sverige om vi tittar på när barn flyttar från föräldrarnas hem. Det kan absolut vara en orsak till att Ungern har fler döda per capita än Sverige.
Citera
2021-06-11, 16:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jaså? Att vara fet är aldrig ett tecken på ett starkt immunförsvar. Inte sällan är feta människor insulinresistenta, har diabetes, högt blodtryck, fettlever och andra sjukdomar som försvagar immunförsvaret. Därmed lär risken vara högre att de får olika infektioner jämfört med normalviktiga.

Det är vanligare. Ungern liknar Italien mer än Sverige om vi tittar på när barn flyttar från föräldrarnas hem. Det kan absolut vara en orsak till att Ungern har fler döda per capita än Sverige.

Rökning är vanligt i de gamla östeuropeiska länderna och jag tror inte Ungern är ett undantag där.

Rökning är ganska ovanligt nuförtiden här i Sverige och har minskat kraftigt till förmån för snuset. Troligtvis bättre för hälsan..

Överviktig och rökare är en mycket olycklig kombo när det råder pandemi tyvärr.

Ungern ligger väl på en bit över 30% rökare.

Det går betydligt bättre för oss där..

https://www.businessinsider.com/sweden-smoking-rate-what-world-can-learn-2017-6
Senast redigerad av kurt-sune 2021-06-11 kl. 16:03.
Citera
2021-06-11, 16:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är åtta barn (0-19 år) enligt de dödsorsaksintyg Socialstyrelsen hade tillgång till per den 6 juni 2021. Fyra i gruppen 0-9 och fyra i gruppen 10-19. Och det är den statistiken som är den relevanta eftersom den talar om vilka dödsfall covid bidragit till.
Tack för att du delar med dig av dina åsikter. Nu rättade jag ett fakta fel med mitt inlägg som rörde specifikt vad Fohm rapporterat och handlade inte om vilken rapportering som var att föredra.

Ja kan nog hålla med dig delvis. 8 barn har dött av covid där covid utgör grundorsak, den bakomliggande orsaken. Då kommer de i Socialstyrelsens rapportering. I Fohm kommer även de barn (14st) där covid varit en del av orsaken och i ovanliga fall inte spelat roll alls. Det kan handla om barn som avlidit strax efter operationer eller barn som var även väldigt sjuka i något annat.

Jag kan tycka att bägge två rapporteringarna är intressanta och relevanta.

Det länkades en artikel här i tråden om hur många som egentligen avlidit i covid från Danmark för någon vecka sedan. Där tar de upp med och av och ger exempel men också hur många det egentligen är som har dött av något totalt annat. Som t.ex självmord och skallfraktur. Läsvärd helt klart.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/2241-doedsattester-afsloerer-saa-mange-doede-egentlig-af-corona
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-11 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in