2021-06-11, 13:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
25% av svenska folket är nu vaccinerade. Känns som man ligger rätt långt ifrån det ursprungliga målet om att alla skulle varit det vid midsommar. Tycker det känns som man tar bort rekommendationerna för snabbt. Är rädd för att det kommer bli en jobbig sommar.

Hur kan du tro att det blir en ” jobbig sommar ” ??? Skolan är ju stängd
Citera
2021-06-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det stavas V A C C I N

Fast det brukar vara så att virus tolereras bättre med tiden. Det är nog en kombination av olika saker.

Annars har du rätt på stavningen av ordet. Guldstjärna för det.
Citera
2021-06-11, 13:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Givetvis men förmågan och förberedelserna skulle inte vara bättre. Det jag menar med "sunk cost bias" är att den låga dödligheten av covid gör att vi är mer förlåtande för att inte rationalisera och lösa problemen som vi borde ha löst. Om folk inte klarar av att arbeta hemifrån eller ha mask på sig ute hur ska de klara en pandemi där man inte ens får gå till mataffären?

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror det är ganska självreglerande, om det är väldigt hög risk för ditt liv så gör de flesta människorna väldigt stora uppoffringar i sin vardag. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med coronapandemin då gemene man riskerade att drabbas av en förkylning (lite raljant).

Men generellt. att lägga för stora utgifter för att förbereda sig för väldigt osannolika händelser (ex spridning av ett virus med 70% dödlighet och samtidigt hög transmissionsgrad) blir snabbt oerhört suboptimalt. Dvs man kan göra mkt mer nytta (ex. rädda liv) med dessa resurser på andra ställen. Min magkänsla är att Sverige är och har varit ganska balanserat förberedda. En bra liknelse är att det är suboptimalt att tillhandahålla 100 brandflyg parkerade i Sverige för att kunna hantera en 100-års skogbrand.
Jag tycker nog det finns en del att lära som kan göras bättre utan att det blir suboptimering.

Främst tänker jag på vårdmateriel och skyddsmaterial som inte är så lämpligt att ha just in time när alla i världen vill ha allt samtidigt.

Styrningen kan också göras bättre liksom kunskapen om vad olika delar i samhället verkligen vet eller inte vet om smittspridning. Ingen i Sverige verkar ju ha "tagit befälet" över situationen, den har utvecklat sig lite som det blivit. FoHM och Socialstyrelsen verkade inte ha så mycket koll på vilken hjälp och vilket stöd som behövdes ute i samhället, tydligast är väl att man verkar ha trott att kommunala och privata vårdgivare är experter på att förhindra smittspridning.

Det finns mera att tänka till om, men detta är väl det viktigast kan jag tycka.
Citera
2021-06-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast nu verkar det ju som att både Covid och GOF-forskning är här för att stanna. Likaså är andra saker som omöjliggör den gamla ekonomin här för att stanna, som konstanta cyberattacker och andra billiga former av terrorism. FN har sagt att civila människor har redan blivit dödade av autonoma drönare och det är givetvis något som kommer att bli extremt mycket vanligare i framtiden. I skenet av hur livet ser ut under Covid så måste man kanske överväga hur viktigt det är att ha så mycket personer som måste jobba med hotell och restaurant om de kan göra något annat istället som kanske är viktigare. Vidare kanske det är en jävligt dålig ide att inte ha en braskamin och högkapacitetsbatterier när man bor i Sverige.
Håller med, både braskamin och högkapacitetsbatterier är en jävligt bra ide att ha hemma. Inte minst med tanke på vilken riktning den inhemska energipolitiska idiotin är på väg...

Smarta försvar mot drönarattacker (terrorism) i samband med större folksamlingar är betydligt bättre att satsa pengar på (än att lägga pengarna på att förbereda oss för ett oerhört osannolikt virus med 70% dödlighet och mkt hög transmissionsgrad). Otroligt att vi ännu inte varit med om några större terrorattentat med drönare inblandade.
Citera
2021-06-11, 13:22
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Min magkänsla är att Sverige är och har varit ganska balanserat förberedda. En bra liknelse är att det är suboptimalt att tillhandahålla 100 brandflyg parkerade i Sverige för att kunna hantera en 100-års skogbrand.

Vi visste faktiskt inte speciellt mycket när vi släppte in viruset i Sverige. Sverige beställde inte ens in testpinnar och dylikt förrän framåt maj 2020. Munskydd ska vi väl inte ens orda om då det inte beställdes in ens till äldrevården.
Citera
2021-06-11, 13:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det blir ju svårt att hitta de som inte testas, kan jag hålla med om.

Om man är vaccinerad och inte märker att man är smittad så är smittrisken liten som jag förstått det.
Fast hur vet man det?

Edit;
43% av britterna är fullvaccinerade. Ändå ökar smittspridningen.
Senast redigerad av LadySweden 2021-06-11 kl. 13:25.
Citera
2021-06-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tycker nog det finns en del att lära som kan göras bättre utan att det blir suboptimering.

Främst tänker jag på vårdmateriel och skyddsmaterial som inte är så lämpligt att ha just in time när alla i världen vill ha allt samtidigt.

Styrningen kan också göras bättre liksom kunskapen om vad olika delar i samhället verkligen vet eller inte vet om smittspridning. Ingen i Sverige verkar ju ha "tagit befälet" över situationen, den har utvecklat sig lite som det blivit. FoHM och Socialstyrelsen verkade inte ha så mycket koll på vilken hjälp och vilket stöd som behövdes ute i samhället, tydligast är väl att man verkar ha trott att kommunala och privata vårdgivare är experter på att förhindra smittspridning.

Det finns mera att tänka till om, men detta är väl det viktigast kan jag tycka.
Håller med, finns mkt att lära och göra bättre! Det är ju en av det absolut bästa effekterna av denna pandemi, att vi kan lära oss och vara bättre förberedda. Bara det inte bli hysteriskt och suboptimalt så är jag nöjd .

Minns exempelvis vilket ståhej det blev efter "lastbilstattacken på Drottninggatan" då halva Stockholm skulle byggas om, enorma investeringar skulle tvingas ut till näringslivet, ex alla lastbilar i Sverige skulle utrustas med avancerade system för att kunna fjärrstoppas osv. När mediadrevet drar igång blir det snabbt hysteriskt och suboptimalt. Nån som vet hur det gick med alla dessa stolliga idéer?
Citera
2021-06-11, 13:28
Bannlyst
Pandemin är över i Stockholm 😷✌️🤷🏻‍♂️
Jag följer en kille på youtube som filmar Stockholms gator när han är ute och promenerar.
Den här filmen är upplagd den 8:e juni och visar hur stockholmarna agerar under pandemin.
Försök hitta nån med munskydd lr håller avstånd när han promenerar runt bland alla uteserveringar på Södermalm.

https://www.youtube.com/watch?v=2lxccQkmt6M
Citera
2021-06-11, 13:36
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om vi nu ska vara petiga har ni fel bägge två.

Fohm statistik visar

9st 0-9 år

5st 10-19 år.

Alltså 14 st.

8 av dessa barn och ungdomar har rapporterats döda i år. 6 av dessa barn och ungdomar rapporterades döda under 2020. Källa covidstatistik. Så helt klart verkar ju barn dödligheten öka i covid, men än så länge kan man inte se en överdödlighet hos barn utan tvärt om.
Det är åtta barn (0-19 år) enligt de dödsorsaksintyg Socialstyrelsen hade tillgång till per den 6 juni 2021. Fyra i gruppen 0-9 och fyra i gruppen 10-19. Och det är den statistiken som är den relevanta eftersom den talar om vilka dödsfall covid bidragit till.
Citera
2021-06-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Fast det brukar vara så att virus tolereras bättre med tiden. Det är nog en kombination av olika saker.

Annars har du rätt på stavningen av ordet. Guldstjärna för det.

Tack, var lite orolig..
Autokorrigeringen funkar ju inte med mellanslag..
Citera
2021-06-11, 14:01
Medlem
Frågan är om vi inte kommer uppleva under 100 inskrivna på IVA redan i början av nästa vecka. En helt fantastisk milstolpe som man kanske trodde skulle ske för än senare in i sommar.
Citera
2021-06-11, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 9
Nya fall: 737

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 13, [Ingen rapport 28/5], 16, 8 [to + fre], 13, 46, 41.
Senaste fredagssiffror nya fall: 1 084, [Ingen rapport 28/5], 3172, 9 203 [to + fre], 5 712, 5 950.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in