2021-06-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ju mer smitta, desto fler sjuka, desto mer belastning på vården och ju fler döda.

Fram tills nu möjligen. Korrelationen hög smittspridning, vilket främst just nu sker i yngre åldersgrupper, går inte längre att översätta i ett stort vårdbehov.
I det extremt osannolika scenariot att Sverige nästa vecka övergår till ett smitt tryck lika stort som i April, så hade inte konsekvenserna varit ens i det närmaste jämförbara. Det har vi lärt oss. Inte minst genom att kika närmare på vad som skedde inom SÄBO under våren. Men det här förstår du också.
Pandemin är så gott som över i västvärlden, fast nu är ju stigmatiseringen kring Covid så pass stor att myndigheter vill slå ner varje fall av Covid. Lycka till att kombinera det med en globaliserad värld.
Citera
2021-06-10, 20:51
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag fattar inte, varför inte UD kan hjälpa till och avråda från resor till alla länder - även inom Europa - nu när WHO har sagt sitt. Vad finns det att VINNA på att folk reser kors och tvärs och byter mutationer med varandra, liksom? Absolutely nothing!

Jag tror det började gå upp för mig precis häromdagen när jag lyssnade på en pod med Tom Dillon och Lex Fridman. Det är sååååå otroligt många människor som är helt onödiga idag, de hänger precis kvar med ett desperat handgrepp om ett arbete som bara av någon flux finns kvar för att det inte rationaliserats bort. Vissa av oss kan gå över och göra något annat, vissa kan starta Onlyfans, vissa kan sälja knark osv men väldigt många är helt enkelt för desperata för att kunna börja något nytt i den här extremt snabbsvängande teknologiska utvecklingen. Och politikerna är inte annorlunda själva. Många i den här tråden är smartare än regeringen och det menar jag inte som komplimang. Vi står inför en enorm ekonomisk krasch och av diverse magiska kraftinsatser från politikerna så har vi fortfarande en ekonomi som på något sätt tickar framåt även om jag inte skulle säga att den tickar uppåt.
Citera
2021-06-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Finns fortfarande ett tidsfönster. Window of oppurtunity. Att med hårda restriktioner hålla Delta borta samtidigt som man vaccinerar, uppfinner nya vacciner eller profylax. Släpper man på allt så går det käpprätt åt helsefyr.

”Hela världen har bliv galen” va?

Känner igen retoriken från någonstans..
Citera
2021-06-10, 20:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det började gå upp för mig precis häromdagen när jag lyssnade på en pod med Tom Dillon och Lex Fridman. Det är sååååå otroligt många människor som är helt onödiga idag, de hänger precis kvar med ett desperat handgrepp om ett arbete som bara av någon flux finns kvar för att det inte rationaliserats bort. Vissa av oss kan gå över och göra något annat, vissa kan starta Onlyfans, vissa kan sälja knark osv men väldigt många är helt enkelt för desperata för att kunna börja något nytt i den här extremt snabbsvängande teknologiska utvecklingen. Och politikerna är inte annorlunda själva. Många i den här tråden är smartare än regeringen och det menar jag inte som komplimang. Vi står inför en enorm ekonomisk krasch och av diverse magiska kraftinsatser från politikerna så har vi fortfarande en ekonomi som på något sätt tickar framåt även om jag inte skulle säga att den tickar uppåt.

Ja, nu blir det krasch. Inte minst därför att folk börjar tro det.
Citera
2021-06-10, 20:57
Medlem
Otroligt oroväckande utveckling i UK. Ifrån att ha legat på 2.000 fall / dag ett jävla tag så ökade det till 3.000 fall / dag och sedermera 4.000/dag, sen 5.000/dag. Man passerade 6.000 fall/dag och nu är man uppe i över 7.000 fall per dag....

Det är inte alls bra med tanke på att dom typ är Europas mest vaccinerade nation?.

Det som är intressant nu att veta är följande.

1: Är dom som får Covid-19 i UK nu vaccinerade?
2: Hur bra biter 1 dos på den indiska mutationen och hur bra biter den när man är färdigvaccinerad.

Vet någon svaret på dessa två?
Citera
2021-06-10, 21:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Fram tills nu möjligen. Korrelationen hög smittspridning, vilket främst just nu sker i yngre åldersgrupper, går inte längre att översätta i ett stort vårdbehov.
I det extremt osannolika scenariot att Sverige nästa vecka övergår till ett smitt tryck lika stort som i April, så hade inte konsekvenserna varit ens i det närmaste jämförbara. Det har vi lärt oss. Inte minst genom att kika närmare på vad som skedde inom SÄBO under våren. Men det här förstår du också.
Pandemin är så gott som över i västvärlden, fast nu är ju stigmatiseringen kring Covid så pass stor att myndigheter vill slå ner varje fall av Covid. Lycka till att kombinera det med en globaliserad värld.

Jag är inte så övertygad om att pandemin är över i västvärlden. Mutationerna riskerar att ställa till det.
Citera
2021-06-10, 21:05
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Otroligt oroväckande utveckling i UK. Ifrån att ha legat på 2.000 fall / dag ett jävla tag så ökade det till 3.000 fall / dag och sedermera 4.000/dag, sen 5.000/dag. Man passerade 6.000 fall/dag och nu är man uppe i över 7.000 fall per dag....

Det är inte alls bra med tanke på att dom typ är Europas mest vaccinerade nation?.

2: Hur bra biter 1 dos på den indiska mutationen och hur bra biter den när man är färdigvaccinerad.

Folk är ganska oförberedda på det som kommer nu.

Citat:
Coronasmittan skenar i Värmland: ”Allvarligt”

Jämfört med föregående vecka har smittspridningen fördubblats, och dessutom befaras den indiska varianten av viruset ha fått samhällsspridning.

https://www.expressen.se/gt/24-fall-av-indiska-coronaviruset-i-varmland-/

Troligtvis ser vi samma sak i resten av Sverige inom några veckor.
Citera
2021-06-10, 21:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Vad jag kan se ökar inte inläggning på sjukhus.
Citera
2021-06-10, 21:15
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi bör åtminstone ha sett NÅGOT liknande virus som bär på NÅGON av furinsekvensmutationerna. Det mest liknande viruset bär inte på EN ENDA aminosyra i furinsekvensen. Nada zip zero. Jag är ledsen men det är inte så virus fungerar. Virus gör inte fyra perfekta mutationer i en sekvens från noll, de muterar snabbt men slumpmässigt och relativt trögt. Vi borde ha sett ett coronavirus som har ex. en av aminosyrorna på den platsen och kanske ett annat som har samma aminosyra samt ytterligare en fast på fel plats osv. Det är så jävla pinsamt att tro att det är ett naturligt virus när är en standardpraxis att applicera precis de här aminosyrorna på precis den här platsen i GOF.

Anar jag en viss irritation så fort som någon kommenterar något som du som vanligt tvärsäkert skriver.
Lär dig läsa vad folk skriver i stället.
Jag tror ingenting men jag säger att det finns en stor chans att detta virus också är naturligt.

Angående Ebola så är det jävligt relevant att jämföra då vi letat i 50 år utan att hitta värddjuret. Det bevisar att det inte är helt enkelt att spåra ett virus. Miljontals tester på djur har gjorts utan att lyckats.

Ingen vet ännu (kanske aldrig) men om det visar sig vara naturligt och du går på som värsta virologen om motsatsen så.... vad var det du skrev "så jävla pinsamt"
Citera
2021-06-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur många bland vaccinerade blir smittbärare utan att insjukna?

Rätt många.
Såg en intervju med en som skulle vaccinera sig idag. Sen skulle han ute och leva livet.
”Är man vaccinerad är det ju lugnt”
Citera
2021-06-10, 21:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Den indiska varianten har redan tagit över i UK och står nu för majoriteten (91%) av fallen. Att den kom till landet genom import från indier är väl rätt troligt, men nu sprids den mellan britter och den är 40% mer smittsam än den tidigare dominerande brittiska varianten. Det kan nog också finnas en risk för att den är bättre anpassad för att spridas i varmt sommarklimat. Med lite otur åker vi nu på en fjärde smittvåg i sommar.

Jag anser inte att det handlar om "otur". Det handlar om konsekvenserna av helt medvetna val. Ifall man välkomnar resenärer från ett land där en sjukdom finns, så kommer man att få in sjukdomen från det landet.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
https://www.gov.uk/government/news/further-measures-in-additional-areas-to-tackle-delta-b16172-variant

https://www.standard.co.uk/news/uk/matt-hancock-delta-indian-variant-91-percent-cases-b939921.html

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det verkar som den indiska dödsmutationen slår hårt nu. Många varnar. Vaccinationerna i Storbritannien förmår inte att stoppa den virussträngen. Kanske är inte Astra så effektivt?
Vi har ju använt samma vaccin för de över 65 år. Ska de kanske låta vaccinera om sig nu?

WHO avråder folk för att resa inom Europa i sommar.
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Frågan är vad som kommer efter den indiska mutationen, verkar bli värre och värre.

Den mexikanska varianten? Eller den egyptiska varianten?

Kommer alla dessa nya varianter att välkomnas till Sverige?

Folkhälsomyndighetens strategi har, än så länge, varit att släppa in varenda variant av viruset som har uppstått någon stans i Världen. Den strategin har verkligen inte varit gynnsam för Sverige.
Citera
2021-06-10, 21:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag tror ingenting men jag säger att det finns en stor chans att detta virus också är naturligt.

Neeeeej, det gör det inte. Det är en extremt osannolikt liten chans. Du har uppenbarligen inte ens räknat på hur liten chansen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in