2021-06-10, 18:36
Bannlyst
Spontant så tänker jag att det är kapitalist fittor som förtjänar en kula i huvudet som designat att dom som jobbar privat och tjänar mer ska få pengar tidigare för att kunna vistas ute och shoppa enbart bland överklassen kapitalister och så hinner dom hem innan dom riktiga arbetarna får lön och också vill shoppa och detta undrar jag om det beror på någon sorts diskriminering som ligger långt bak i tiden och som lever kvar än idag eller om det har sina legitima skäl och till och med fackförbund är överens med det.
Citera
2021-06-10, 18:38
Bannlyst
Så måste det vara. Undrar dock om kommunalarbetarna handlar i de fina kvarteren, som vi privatanställda gör
Citera
2021-06-10, 18:42
Medlem
Min gissning är för att det skulle bli hanterbart förut när bankerna var mer manuella och det blev en otrolig påfrestning om alla skulle få lön samma dag.

Nuförtiden hade det inte spelat nån roll eftersom det troligtvis sker utan större handpåläggning men systemet kvarstår av gammal hävd.
Citera
2021-06-10, 18:44
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Spontant så tänker jag att det är kapitalist fittor som förtjänar en kula i huvudet som designat att dom som jobbar privat och tjänar mer ska få pengar tidigare för att kunna vistas ute och shoppa enbart bland överklassen kapitalister och så hinner dom hem innan dom riktiga arbetarna får lön och också vill shoppa och detta undrar jag om det beror på någon sorts diskriminering som ligger långt bak i tiden och som lever kvar än idag eller om det har sina legitima skäl och till och med fackförbund är överens med det.

Det är från tiden innan det digitala samhället. Man beslöt om olika utbetalningsdatum för att bankerna skulle hinna med. Landstingsanställda har jag för mig hade utbetalningar den 26:e t.ex. Sjukpenning och pensioner betalas ut på helt andra datum.

En kvarleva från förr helt enkelt.
Citera
2021-06-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det är från tiden innan det digitala samhället. Man beslöt om olika utbetalningsdatum för att bankerna skulle hinna med. Landstingsanställda har jag för mig hade utbetalningar den 26:e t.ex. Sjukpenning och pensioner betalas ut på helt andra datum.

En kvarleva från förr helt enkelt.

För övrigt känner jag till minst 2 personer som får lön den 15e!
Citera
2021-06-10, 18:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Vad spelar det för roll ens? Det är ju lika långt sen förra lönen för båda grupperna, när nästa kommer.
Citera
2021-06-10, 18:56
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
För övrigt känner jag till minst 2 personer som får lön den 15e!

Det finns folk som för veckolön också. Men knappast kommunanställda.
Citera
2021-06-10, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad spelar det för roll ens? Det är ju lika långt sen förra lönen för båda grupperna, när nästa kommer.
Den kommer dock 2 dagar tidigare för privat anställda.
Citera
2021-06-10, 19:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Den kommer dock 2 dagar tidigare för privat anställda.

Och? Det är fortfarande lika långt mellan utbetalningarna.
Citera
2021-06-10, 19:03
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:

Är pengar slut den 20:e är det skönt att få lönen den 25:e istället för två dagar senare. Sen finns det kanske de som tror att den 20:e är ett magiskt datum och tror de får två dagar extra i månaden att ha sina pengar om de bara fick sin lön lite tidigare.

Sen att vissa inte kan hushålla med sin ekonomi begriper jag inte. Är det tomt på kontot i slutet av månaden månad efter månad kanske man bör tänka till.
Citera
2021-06-10, 19:04
Medlem
Citat:
så hinner dom hem innan dom riktiga arbetarna får lön

När blev kommunalarbetare riktiga arbetare? Dom som jobbar kommunalt har det väl fruktansvärt bekvämt i massor av avseenden jämfört med arbetare.
Citera
2021-06-10, 19:06
Bannlyst
Citat:
Och? Det är fortfarande lika långt mellan utbetalningarna.
Fattar inte vad du menar men antar att vi missförstår varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in