2021-06-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Den indiska är en dubbelmutation.

Wow!
Coolt.
Vad har det med saken att göra?
Citera
2021-06-10, 17:33
Medlem
Stockholm fortsätter sina utskrivningar.

Nu vårdas

27 patienter med covid-19 i intensivvård

60 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus

Totalt antal patienter med covid-19 i behov av sjukhusvård: 87 patienter

Sll.se
Citera
2021-06-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Wow!
Coolt.
Vad har det med saken att göra?

Sannolikt mer smittsam, farlig.
Citera
2021-06-10, 17:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
85-88% om jag inte minns fel
Tack!

Finns det siffror på hur många som varit bärare men ej sjuka av Alfa respektive Delta efter vaccination?
Citera
2021-06-10, 17:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det är inte bara spikproteinerna, det är alla möjliga konskvenser. Det är därför man ska vaccinera sig, vi har ingen aning om vad viruset gör i det längre perspektivet. Folk får men för livet av enkla sjukdomar som Röda hund. Det finns många sjukdomar idag som vi inte vet hur de uppstår men att vi misstänker härstammar från tidigare virusinfektioner.
Vad de idag kända varianterna gör i ett kortare perspektiv är dock känt. Just därför menar jag att infektion nu kan vara att föredra för barn och unga framför vaccin.
Citera
2021-06-10, 17:43
Medlem
Tegnell för en vecka sedan.
Tror du delta (Indien mutationen) kommer sprida sig i Sverige?
- Nej.

Tegnell idag.
Har du ändrat dig om att delta varianten kan sprida sig här?
- ja.

Han fortsätter med sina missbedömningar.

Jag tycker han borde få lämna posten.
Citera
2021-06-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Sannolikt mer smittsam, farlig.
Farlig exakt hur?
Citera
2021-06-10, 17:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad de idag kända varianterna gör i ett kortare perspektiv är dock känt. Just därför menar jag att infektion nu kan vara att föredra för barn och unga framför vaccin.

Det du missar är den uppenbara mängdfaktorn. Blir du infekterad får du en betydligt större dos viruspartiklar än du får av vaccinet (som dessutom inte är kompletta). En liknelse skulle kunna vara att du krockar med bilen med en tiondels rådjurshorn vs tio rådjur.
Citera
2021-06-10, 17:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Han fortsätter med sina missbedömningar.

Jag tycker han borde få lämna posten.

Ingen kommer att hålla honom ansvarig, han kommer garanterat att bli sommarvärd i P1.
Citera
2021-06-10, 17:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det du missar är den uppenbara mängdfaktorn. Blir du infekterad får du en betydligt större dos viruspartiklar än du får av vaccinet (som dessutom inte är kompletta). En liknelse skulle kunna vara att du krockar med bilen med en tiondels rådjurshorn vs tio rådjur.
Jag menade inte så. Jag syftar på att man vid infektion blir utsatt för hela viruset, inte endast modifierat spikprotein. Det ger en bredare immunitet, och barn samt unga vuxna utan riskfaktorer löper inga större risker (vad vi vet) med infektionen.

Talar vi istället om riskgrupper är det en annan femma.
Citera
2021-06-10, 17:54
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det är tyvärr alldeles för tidigt att säga. Gissningsvis kommer de bli mindre och mindre farliga med tiden allt eftersom vi utvecklat immunförsvaren för grundstrukturen men då bevisligen vi inte ser det mönstret ännu är det ytterligare ett incidium att det kommer från ett lab. Skulle jag satsa pengar idag skulle jag tippa på att chansen att det kommer från naturen är mindre än 1 på miljonen, antagligen betydligt mindre än det. Om vi inte hittar ett naturligt virus inom ett halvår som har åtminstone hälften av furinsekvensen skulle jag säga att det är mindre än 1 på miljarden.

Det tog 14 år att hitta ursprunget till sars och dom har fortfarande inte hittat ursprunget till Ebola.
Wuhan ligger i ett område med stor förekomst av just coronavirus och det forskas då naturligt på dessa precis som vissa labb i Afrika forskar på Dengu tex.
Så om det kommer från labbet eller ej vet ingen men 1 på miljarden då tar du nog i.
Citera
2021-06-10, 18:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Har du någon källa på att en större andel hamnar på sjukan?

I Sverige finns enbart data för den Brittiska varianten. Där framgick det vid FoHM pressträff föregående vecka att med UK-varianten var det ca 50% högre andel som hamnade på sjukhus än för tidigare dominerande variant.

Det förefaller finnas en direkt koppling mellan högre smittsamhet och allvarligare sjukdom, vilket torde vara hyfsat unikt för C-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in