2021-06-10, 14:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur bra är det egentligen att vaccinerna om och om igen mot någonting folk redan är immuna emot?

Det är dom ju inte, om dom har tagit Moderna eller Pfizer som är inrikade på enbart spikprofeinet, och detta förändras i de nya virusvarianterna. Då känner ju inte immunförsvaret igen det längre. Hade vi fått riktiga, avdödade coronavirus, så hade immunförsvaret känt igen HELA viruset, och det hade tagit enormt lång tid - förmodligen så lång tid att det aldrig hade skett - innan det muterat så mycket, att immunförsvaret inte kände igen det längre.
Citera
2021-06-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är dom ju inte, om dom har tagit Moderna eller Pfizer som är inrikade på enbart spikprofeinet, och detta förändras i de nya virusvarianterna. Då känner ju inte immunförsvaret igen det längre. Hade vi fått riktiga, avdödade coronavirus, så hade immunförsvaret känt igen HELA viruset, och det hade tagit enormt lång tid - förmodligen så lång tid att det aldrig hade skett - innan det muterat så mycket, att immunförsvaret inte kände igen det längre.

Som den årliga influensan menar du?

Eller, just det. Där ändrar man vaccinet varje år..
Citera
2021-06-10, 14:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Ja. Vi kommer alltså att bli tvungna att ta ett uppdaterat vaccin även mot coronan varje år, för att spikproteinet muterar. Ett helvirus-vaccin hade verkat längre. Jag svarade för övrigt en medlem, som skrev att det inte var bra att trycka i folk fler vaccindoser.
Citera
2021-06-10, 14:16
Medlem
Beaver14s avatar
Ca 150 000 vaccindoser rapporterade sedan igår.

49,4 % är nu vaccinerade (48,8 igår) 24,3 % är fullvaccinerade (23,1)
Citera
2021-06-10, 14:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
97 (!) fall i Stockholm sen igår
106 fall i Skåne.
Citera
2021-06-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ja. Vi kommer alltså att bli tvungna att ta ett uppdaterat vaccin även mot coronan varje år, för att spikproteinet muterar. Ett helvirus-vaccin hade verkat längre. Jag svarade för övrigt en medlem, som skrev att det inte var bra att trycka i folk fler vaccindoser.

Ok
Citera
2021-06-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
106 fall i Skåne.

Och?
Det är väl hur bra som helst?
Från dygnssnitt på 580 för en månad sedan till runt 100 nu..
Vad tror du? Att smittan skall försvinna helt på någon vecka?
Citera
2021-06-10, 14:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
106 fall i Skåne.

Varför ledsen? Det är ju jättefå. Men i jämförelse med Stockholm så...
Citera
2021-06-10, 14:26
Medlem
kazangass avatar
Citat:
106 fall i Skåne.
106 stycken fall är i sammanhanget, och sett till historiska data närmast inget!
Varför orolig över detta?
Citera
2021-06-10, 14:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nja.

Man går inte från 100% skyddad till 0% skyddad vanligtvis, men möjligen blir det så ändå med detta vaccin. Vad jag vet är det ju endast en del av spikproteinet man blir skyddad mot, men det är därför att jag inte hittat någon annan info. Vem vet hur vaccinerna är komponerade i sin helhet.. kanske får du rätt.
Citera
2021-06-10, 14:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Doser och doser, de som haft covid-19 har högre risk för biverkningar vid vaccinering. Där av frågar jag mig hur lämplig denna karusell är.

För riskgrupperna blir det en annan sak.
Citera
2021-06-10, 14:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Vi massvaccinerar inte mot influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in