Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Vad pratar du om?
Det var SCB som rapporterade 97164 avlidna för 2020 efter 1 månad och 10 dagar och det blev 98124 avlidna år 2020 vilket är 1% fler. Eftersläpningen var alltså 1% vid denna tidpunkt.
Är det samma eftersläpning nu så betyder det att när SCB säger att det första tertialet avled 31914 så betyder det att den verkliga siffran blir runt 32200.
Det är högst relevant att kolla på detta och inte försöka vifta bort det med "nej - det är inte kompletta siffror". Även om det inte är kompletta siffror så kan man ändå använda det om man vet mönstret i eftersläpning osv.
Det låter som du bara vill skyffla bort dessa siffror för att de inte stödjer din tes.
Ok, vet du vad, jag vill inte ha en tes överhuvud taget. Men jag vill ha riktiga fullständiga siffror att förhålla mig till, vill inte du ha det?
Vad är det som är så konstigt med att man väntar två månader til siffrorna är fullständiga?
Menar du att du tror att eftersläpningarna var jämt fördelade hela året? Troligtvis är hela eftersläpningen från sista månaderna kanske något från näst sista.
Edit. Men självklart desto lägre dödlighet, desto bättre. Men det är väl självklar och det behöver man väl inte skriva.