2021-06-09, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hur jävla dum är du egentligen? Sov du igenom mattelektionerna eller?

Det är enkel matematik, det har inte med invandrare, etnicitet, religion, ras, kultur eller något sådant att göra överhuvudtaget, utan det är ENDAST matematik:

Om en större andel människor, procentuellt sett, blir försörjda på diverse bidrag, så får den arbetande delen ta en större ekonomisk belastning på ett eller annat sätt, och en ingrediens är att de får arbeta längre.

Nej, det kanske inte är den ENDA anledningen, men varje extra bidragsberoende person bara spär på det där ordentligt. Bidragen kostar mångmiljardbelopp årligen och pengarna måste tas från någonstans, pengar växer inte bara på träd sådär, som vissa verkar tro.

Mitt råd till dig är att du sätter dig bakom skolbänken och läser upp matematiken.
han har dragit ner fittmössan för långt, han ser inget
Citera
2021-06-09, 15:03
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte det som det handlar om. Anledningen är att vi måste försörja en massa invandrare som inte tillför något till landet.

Jorå, de tillför massor av arbetstillfällen inom polis, rättsväsende, sjukvård, skola, social omsorg, osv.

Synd bara att allt det där skall bekostas av stackars skattebetalare!!!
Citera
2021-06-09, 15:07
Medlem
Man-At-Armss avatar
Snart kan det bli knivigt att skilja på personal och de som bor på äldreboenden.
Citera
2021-06-09, 15:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hur jävla dum är du egentligen? Sov du igenom mattelektionerna eller?

Det är enkel matematik, det har inte med invandrare, etnicitet, religion, ras, kultur eller något sådant att göra överhuvudtaget, utan det är ENDAST matematik:

Om en större andel människor, procentuellt sett, blir försörjda på diverse bidrag, så får den arbetande delen ta en större ekonomisk belastning på ett eller annat sätt, och en ingrediens är att de får arbeta längre.

Nej, det kanske inte är den ENDA anledningen, men varje extra bidragsberoende person bara spär på det där ordentligt. Bidragen kostar mångmiljardbelopp årligen och pengarna måste tas från någonstans, pengar växer inte bara på träd sådär, som vissa verkar tro.

Mitt råd till dig är att du sätter dig bakom skolbänken och läser upp matematiken.
När du nu idiotförklarat folk och talar om matematik så vore det rimligt att du visar hur pensionen påverkas av invandring.

Inte flumpåståenden, utan med fakta och matematik.
Varsågod att börja.

Hint 1

Hint 2
Du har det du gör.
Citera
2021-06-09, 15:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

Det löses enkelt genom att "justera" sin ålder igen.Finns väl inget som hindrar att de lägger på 20 år när de närmar sig 50?

Skulle det bli problem så kommer bara MP ändra lagen..
Citera
2021-06-09, 15:18
Medlem
Vi får se vad som händer.
Men just nu verkar det nog vara lämligt, ser jag tillbaka så var mina föräldrar riktigt pigga och skulle nog ha kunnat jobba till 70, nu är de 80+ och börjar bli skröppliga men inte värre än deras föräldrar var redan vid 70. Uppfattar nog en modern 70 åring som yngre och friskare jämfört med en 60åring på 70talet.
Men vi får se vartåt det lutar, själv 55 och jag skulle nog säga att jag påminner ganska mycket om farsan vid samma ålder, och vi får se vad de yngre generationerna kommer att föra med sig.
Tittar jag på jobbet så kanns det som om almänntillståndet bland 30 åringar idag är sämre än för 25år sen. Men mycket yterliggheter antingen extremt vältränad eller total hösäck, de "Normala" verkar ha försvunnit från den gruppe. Dvs. de som cyklar sina 5 km till jobbet går sina söndaagspromenader och går med gräsklipparen på sommaren.
Idag åker du bil, har en robot klippare och övrig tid käkar du chips och ser på TV alteranmativt springer ultramaraton och hänger på gymmet 5 dar i veckan. Men inga medel.
Citera
2021-06-09, 15:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jorå, de tillför massor av arbetstillfällen inom polis, rättsväsende, sjukvård, skola, social omsorg, osv.

Synd bara att allt det där skall bekostas av stackars skattebetalare!!!

Fast det är ju en annan budget enligt vissa, host.
Citera
2021-06-09, 15:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den allmänna pensionen ligger på sidan om statsbudgeten. Och finansieras av pensionsavgifter som är strikt kopplade till den enskilda individen.

Du svamlar bara. Och kan inget. Ta reda på hur det ligger till istället.

Lär dig grundläggande nationalekonomi istället för att yttra dig om saker som du inte förstår.

Invandringen finansieras av skatter. Skär man ned på invandringen finns mera pengar att lägga på tex pensioner. Du verkar vara en verkligen okunnig och trögfattad person.
Citera
2021-06-09, 15:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
På Aktuellt igår berättade de att vi , i absoluta tal, tar emot fler kvotflyktingar än stora länder som USA och Storbrittannien och Tyskland, det innebär att vi per capita , per invånare, måste ta emot upp emot tio till hundra gånger fler kvotflyktingar än de andra länderna.

Ja och det är då bara sk kvotflyktingar. Men de flesta som får asyl i Sverige är inte ens kvotflyktingar. Lägg därtill alla anhöriga. Vi hade med andra ord kunnat ha enormt generösa pensioner om vi inte hade kostnader kopplat till detta.
Citera
2021-06-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

Vad spelar det för roll när de kommer leva på bidrag som parasiter på skattebetalarna fram till sin död?
Citera
2021-06-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Hade tänkt och förtidspensionera mig och leva gott på de alla miljader politikerna lovat att flyktingarna kommer bidra med.

Citat:
Ursprungligen postat av cultofdeath
Arma jävel kan du vara själv. Att du är så jävla naiv och tror att dom inte kommer justera sin ålder. Typisk svensk byfåne med somalie-IQ.

Hm, så vem som helst kan justera sin ålder? Eller är det bara asylmigranter som har dessa rättigheter?
Citera
2021-06-09, 15:33
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När du nu idiotförklarat folk och talar om matematik så vore det rimligt att du visar hur pensionen påverkas av invandring.

Inte flumpåståenden, utan med fakta och matematik.
Varsågod att börja.

Hint 1

Hint 2
Du har det du gör.

Vad du inte verkar riktigt greppa är att invandringen utgör en stor kostnadspost. Om inte denna kostnadspost fanns skulle staten ha råd med tex ett bättre pensionssystem som gynnar pensionärerna avsevärt bättre än dagens system gör.

Du verkar tro att just dagens svenska system är något som är hugget i sten, men detta är felaktigt. Olika länder har olika system och de olika system skiljer sig i hur de finansieras och hur pass gynnsamma eller ogynnsamma det är för pensionärerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in