2021-06-08, 13:15
Avslutad
Ponera att du bor i Helsingborg och har fått jobb i Piteå och man skall flytta till en 45 kvm och endast du skall bo där.

Pappa min kommer att hjälpa mig med detta angående flytt. Han sa att det bästa vore att jag sålde sängen och tvn så endast bäddsoffan blir kvar och några kläder och att man eftersom köper resten på plats dit man skall flytta

Skulle höra era tankar nu som har flyttat pga studier som tex till Lund eller Umeå. Hur löste ni eran flytt?
Citera
2021-06-08, 13:33
Medlem
Queenofqueenss avatar
Hyr ett Ikea släp och packa på och lämna det på Ikea där?
Citera
2021-06-08, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Hyr ett Ikea släp och packa på och lämna det på Ikea där?

Är det ens lagligt?
Citera
2021-06-08, 13:36
Medlem
tastass avatar
Jag hyrde en envägs släpkärra och tog med mig det jag skulle ha, resten magasinerades.
Citera
2021-06-08, 13:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Packa ett släp eller mindre lastbil full med alla dina prylar, se till att packa allt som går ner i en kartong i en kartong då det är så mycket enklare att packa. Det gäller även om du bara får ner en sak i kartongen.

Hyr för oneway eller om du har någon flytthjälp med dig hemifrån så får denne ta med släp eller bil hem igen och lämna tillbaka. Priset är ofta rätt mycket högre för onewayhyra. Det finns också möjlighet att det finns just oneway bilar som ska upp i landet och du då får låna denna gratis, vissa bolag har detta system. Nackdelen är att det är ofta rätt tidspressat.

https://www.hertz.se/rentacar/productservice/index.jsp?targetPage=svSE_freerider.jsp&leftNavUse rSelection=globNav_3_5_1&selectedRegion=Europa

https://www.driveback.se/
Citera
2021-06-08, 13:48
Medlem
Vilken halva av Sverige vill du flytta?
Citera
2021-06-08, 15:00
Avstängd
Min sons pappa hjälpte honom att flytta ett flertal gånger genom att hyra släp. Först från Sverige till Lund, sen ett antal gånger inom Lund. Slutligen flytt utomlands. Med en kombi som har dragkrok kommer man långt om man skippar att ta med sig sunkiga soffor och värdelösa bord.
Citera
2021-06-08, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Packa ett släp eller mindre lastbil full med alla dina prylar, se till att packa allt som går ner i en kartong i en kartong då det är så mycket enklare att packa. Det gäller även om du bara får ner en sak i kartongen.

Hyr för oneway eller om du har någon flytthjälp med dig hemifrån så får denne ta med släp eller bil hem igen och lämna tillbaka. Priset är ofta rätt mycket högre för onewayhyra. Det finns också möjlighet att det finns just oneway bilar som ska upp i landet och du då får låna denna gratis, vissa bolag har detta system. Nackdelen är att det är ofta rätt tidspressat.

https://www.hertz.se/rentacar/productservice/index.jsp?targetPage=svSE_freerider.jsp&leftNavUse rSelection=globNav_3_5_1&selectedRegion=Europa

https://www.driveback.se/

Hur är det med försäkringen om man tex råkar köra på ett rådjur? Hört att det blir saftigt
Citera
2021-06-08, 15:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur är det med försäkringen om man tex råkar köra på ett rådjur? Hört att det blir saftigt

Inte den blekaste men är väl bra att hålla sig ifrån rådjuren då de ändå är så söta. Står säkerligen i deras finstilta.

När jag flyttade första gången och var arbetslös så utnyttjade jag både möjligheten att åka på söka jobbresa och flyttbidrag från arbetsförmedlingen men det försvann tydligen 2015. Kanske kan du lösa det så att företaget du ska börja jobba hos hjälper dig.
Kostnaden för en flyttfirma är inte jättemastig ska tilläggas. Sist jag flyttade betalade jag runt 7000 kr men då var det inom staden men en större lägenhet med förråd som skulle flyttas. Värt att kolla vad en flyttfirma skulle kosta.
Jag fick låna kartonger men packade ner allt själv i dessa så det var bara för gubbarna att hämta dessa och bära ner till lastbilen och packa. Köra till nya huset och ställa in allt så hämtades kartongerna upp efter någon månad. Nu kan du även få RUT-avdrag för flytthjälp.

http://www.flyttbidrag.se/
Citera
2021-06-08, 17:29
Moderator
Tystnads avatar
Rubrik förtydligad // Moderator
Citera
2021-06-08, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inte den blekaste men är väl bra att hålla sig ifrån rådjuren då de ändå är så söta. Står säkerligen i deras finstilta.

När jag flyttade första gången och var arbetslös så utnyttjade jag både möjligheten att åka på söka jobbresa och flyttbidrag från arbetsförmedlingen men det försvann tydligen 2015. Kanske kan du lösa det så att företaget du ska börja jobba hos hjälper dig.
Kostnaden för en flyttfirma är inte jättemastig ska tilläggas. Sist jag flyttade betalade jag runt 7000 kr men då var det inom staden men en större lägenhet med förråd som skulle flyttas. Värt att kolla vad en flyttfirma skulle kosta.
Jag fick låna kartonger men packade ner allt själv i dessa så det var bara för gubbarna att hämta dessa och bära ner till lastbilen och packa. Köra till nya huset och ställa in allt så hämtades kartongerna upp efter någon månad. Nu kan du även få RUT-avdrag för flytthjälp.

http://www.flyttbidrag.se/

Vi pratar i mitt fall om 80 mil så inte tvärgjort allt men såklart inte till Spanien man skall flytta med bil
Citera
2021-06-08, 23:20
Medlem
killawifes avatar
När jag flyttade från en stad till en annan(har gjort det tre ggr) så hyrde jag ett cargo-släp, lastade in allt och körde dit. Ett par gånger hade jag hjälp av släktingar som körde hem släpet och lämnade tillbaka det. En gång fick jag köra tillbaka med eländet och sen tillbaka IGEN. Det enda jag inte kunnat ta med mig en gång var en Motorcykel, som jag skickade med lastbil istället. Men detta är ju väldigt individuellt och beror på hur mycket saker du äger, hur stor lägenhet du bor i nu o.s.v
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in