2021-06-07, 15:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju inte så att något är bevisat bara för att det råkar inträffa.
Finns det ens några undersökningar som visar att de som dött haft låga D-vitaminvärden?
Ja det finns en hel del att läsa på ämnet. Nu tror jag iof att Big Pharma är ganska ointresserade av billiga lösningar på pandemin och vill gärna helst kränga sitt vaccin till allt och alla.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/01/kunskapslaget-talar-for-d-vitamintillskott-vid-covid-19/

Citat:
Hur ser kontrollgruppen ut?
Somalier har råkat mycket illa ut

Citat:
Har de som inte dött höga D-vitaminvärden?
De som dött har haft låga D-vitaminvärden som gemensam nämnare.

Citat:
Många som dött i covid-19 har legat på sjukhus, så sjukhus ska man akta sig för.
Det är typisk häxdoktorretorik du framför.
Häxdoktor? Jag länkar till läkartidningen. De är väl inga häxdoktorer får jag hoppas?

Citat:
Just D-vitamin ska enl. mod. diskuteras här, (FB) Skippa vaccinerna, Ivermectin och D-vitamin är lösningen
Fast så är det inte fick jag reda på, fel av mig.

Nu tror jag inte att D-vitamintillskott är lösningen på pandemin. Folk behöver fortfarande motionera, äta nyttigt och leva hälsosamt. Äter man bra kost, dvs riktig mat och ej veganskt tjafs, finns det mycket D-vitamin även i den och det är det bästa sättet att få i sig det.
Citera
2021-06-07, 15:15
Avslutad
Dagens Stockholmsrapport redan ute:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/7-juni-dagslage-covid-19/

Ändring av antal fall sedan i fredags:

252 972 -> 253 250
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-06-07 kl. 15:18.
Citera
2021-06-07, 15:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Dagens Stockholmsrapport redan ute:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/7-juni-dagslage-covid-19/

Ändring av antal fall sedan i fredags:

252 972 -> 253 250

-39 på sjukhus sedan i fredags
Citera
2021-06-07, 15:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Har du nån källa på det?
De förordar inte det men skriver att det kan användas trots svaga bevis och i vissa specifika situationer:
https://covid.aiims.edu/clinical-guidance-for-management-of-adult-covid-19-patients/
Citera
2021-06-07, 15:33
Avslutad
Värmland verkar va det nya Norrbotten, dvs enda svenska region där antalet fall tenderar uppåt.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

Stockholm perioden torsdag->måndag förra helgen, respektive denna.
545->421
sll.se
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-06-07 kl. 15:38.
Citera
2021-06-07, 15:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Historien upprepar sig kurt-sune.
Du har inte koll på vad du skriver, bara kräks ur dig det som för tillfället passar dig och din corona-agenda bäst.
Jag har ingen agenda mer än att lugna ner den hypokondriska stämningen. Jag har åkt buss och t-bana men åker inte dagligen då jag inte behöver det.

Citat:
Hur är det nu då, är det övervikt som gör att befolkningen i Mexico tyvärr är onödigt mottagliga för coronavirus eller är det inte så? Vad är det du påstår den här gången?
Alla är nog lika mottagliga för viruset, men hur sjuk man blir verkar bero på grundhälsan rent statistiskt.

Citat:
Det stämmer att det är större risk att vara fet (men inte överviktig) med covid-19, men det säger ju inte något om hur nästa pandemi kommer att slå mot feta eller smala.
Det är ingen nackdel direkt att bry sig om sin hälsa. Vad tror du själv? Är det bra att gå runt och vara fet om det råder pandemi? Fetma leder till andra svåra sjukdomar som åtminstone jag inte skulle vilja ha om det råder pandemi.

Varför inte bara ändra om livsstilen? Det har ju gått över ett år nu.
Citera
2021-06-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Det har inte existerat en officiell praxis i Sverige som gör gällande att man "rutinmässigt" ska avvisa folk över en viss ålder. Läkarna baserade priorteringarna på huruvida dem skulle klara av dem vård som erbjuds på svenska sjukhus, och i detta skedde felbedömningar. Framförallt i våg 1.

"felbedömningar" kan i normal lægepraksis få konsekvenser for den fejlbedømmende læge, og for personen eller personens pårørende som har været udsat for felbedömningar fra læger, i forhold til eventuel erstatning for konsekvenserne af fejlen.
Det kan man ikke i Sverige for der har foreligget skriftlig instruktion om at personer over 80 år eller personer over 70 år som har en eller flere kroniske sygdomme, kan udelukkes fra intensivbehandling på hospital.
Citera
2021-06-07, 15:49
Avslutad
Värmland
"Trenden är bruten - coronafallen ökar igen"
https://sverigesradio.se/artikel/trenden-ar-bruten-coronafallen-okar-igen

Dock kan man väl anta att det där också är påverkat av datorhaveriet hos FHM, så att en del vecka 21-fall hamnade i vecka 22.
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-06-07 kl. 16:02.
Citera
2021-06-07, 15:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det finns en hel del att läsa på ämnet. Nu tror jag iof att Big Pharma är ganska ointresserade av billiga lösningar på pandemin och vill gärna helst kränga sitt vaccin till allt och alla.
Jo, men regeringar och myndigheter i minst 100 länder har troligen helt andra intressen.

Citat:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/01/kunskapslaget-talar-for-d-vitamintillskott-vid-covid-19/
D-vitamin kan med viss sannolikhet skydda mot svårt sjukdomsförlopp vid covid-19 skriver en pensionerad psykiater.
Forskningsläget är på nivån att D-vitamin kanske hjälper.

Citat:
Somalier har råkat mycket illa ut
Är verkligen det ditt svar på hur kontrollgruppen såg ut?

Citat:
De som dött har haft låga D-vitaminvärden som gemensam nämnare.
Om alla, även de som överlevde, hade låga D-vitaminnivåer så säger just detta inte ett dugg.

Citat:
Häxdoktor? Jag länkar till läkartidningen. De är väl inga häxdoktorer får jag hoppas?
Nästan, en pensionerad psykiater.
Edit
Fast jag menar nog egentligen att du använder den information du hittar på ett ganska märkligt vis.

Citat:
Nu tror jag inte att D-vitamintillskott är lösningen på pandemin. Folk behöver fortfarande motionera, äta nyttigt och leva hälsosamt. Äter man bra kost, dvs riktig mat och ej veganskt tjafs, finns det mycket D-vitamin även i den och det är det bästa sättet att få i sig det.
Bra, då är vi överens om att D-vitamin inte är lösningen.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-07 kl. 16:05.
Citera
2021-06-07, 15:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
"felbedömningar" kan i normal lægepraksis få konsekvenser for den fejlbedømmende læge, og for personen eller personens pårørende som har været udsat for felbedömningar fra læger, i forhold til eventuel erstatning for konsekvenserne af fejlen.
Det kan man ikke i Sverige for der har foreligget skriftlig instruktion om at personer over 80 år eller personer over 70 år som har en eller flere kroniske sygdomme, kan udelukkes fra intensivbehandling på hospital.
Kanske har du några länkar till dessa instruktioner om att inte låta vissa grupper få vård.
Citera
2021-06-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Värmland
Trenden är bruten - coronafallen ökar igen
https://sverigesradio.se/artikel/trenden-ar-bruten-coronafallen-okar-igen

Härligt!
Då håller vi liv i tråden ytterligare några veckor..
Citera
2021-06-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja självklart. Läkare kan välja att neka patienter som inte anses klara av behandlingen en plats på IVA. Detta är naturligtvis en etiskt korrekt handling då intensivvårdsbehandling för en del sköra individer går att likställa med tortyr. Jag hoppas att Danmark och övriga världen resonerar likadant. Att det skett felbedömningar, framförallt i början av pandemin, är jag dock medveten om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in