2021-06-07, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För Skånes del ser det ju ut som att det är en viss ökning just nu, men det tror i alla fall jag på att det just blivit en snedfördelning av fallen. De har inte hamnat på rätt datum helt enkelt. För Skånes del verkar i stort sett alla fall hamnat på 31 maj.
I Skåne ser du ingen ökning nu, såvida du inte tittar på sjudagarssiffror där jämförelsetalen från förra veckan är ca 0.

Dagens måndagssiffra är lägre än måndagssiffran för två veckor sedan

Som du säger, allt klumpades ihop på en dag.
Citera
2021-06-07, 13:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
I Skåne ser du ingen ökning nu, såvida du inte tittar på sjudagarssiffror där jämförelsetalen från förra veckan är ca 0.

Dagens måndagssiffra är lägre än måndagssiffran för två veckor sedan

Ja det var det jag menar, 7-dagarssiffran ser ut som ökning. Men att det enligt mig helt beror på problemen med registreringar som varit. Även 7-dagarssiffran kommer dyka nedåt när förra måndagens siffra inte räknas med.
Citera
2021-06-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Plus att de på sin egen sida rapporterar att det ligger 24 patienter på IVA per kl 10 idag.. Det är snurrigt värre att försöka följa IVA i realtid...

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

Edit: Och i Gävleborg hoppade antal på IVA i SIR upp till 2 idag. Men regionen själva rapporterar 0.
Det kan ju vara att man vårdar åt andra regioner men kan inte se att det behovet finns som läget är nu. Konstigt värre.

Helgernas siffror är bara att bortse ifrån.
Det kan hoppas precis hur som helst.
Det viktiga är att trenden fortsätter som tidigare.

Att Skåne ”hoppar” upp lite är ju för att man hade några dagar med typ 0 rapporterade.
I jämförelse blir ju detta konstigt i efterhand.
Framåt torsdag har vi 7-dagars som stämmer igen. Inläggningarna ser ju fortsatt väldigt ljust ut. Men måndagar blir alltid lite fler jämfört med helgen. Troligtvis för att man inte är lika benägen att skriva ut folk på söndagar. Man avvaktar nog ronden på måndag förmiddag..
Citera
2021-06-07, 13:50
Avslutad
Nu blir det intressant att senare idag även få se Stockholmssiffran för helgen.

När Sverige faller under 150 smittade per 14 dagar per 100 000 blir det fritt tillträde för svenskar att turista i Tallinn.

För Helsingfors krävs 25, vilket däremot kan ta bra mycket längre tid.
Citera
2021-06-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du är ju ett levande bevis på varför deras strategier fungerar. Om du tagit dig tid att läsa på istället för att kalla en effektiv behandling för "kolloidalt silver" så hade du förstått.

Tyvärr tänker inte de flesta människor själva utan följer det narrativ som de blir tillsagda

Jag är inte en av dessa.

Dock tror jag inte på en världsomspännande konspiration med läkemedelsbolagen vid rodret. Sorry!
Det finns väldigt mycket mäktigare människor än några läkemedelsbolag. Som för övrigt är börsnoterade..
Citera
2021-06-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Inser du inte hur du gör bort dig själv med att skrika foliehattar, när Indiska FHM själva förordar Remdesivir- som de flesta andra tester angett som verkningslöst.

Nej!
Jag gör inte bort mig själv för att jag inte tillhör konspirationsgardet i tråden.

Vakna upp för i helvete, och sluta lägg era egna pussel.
Ni tror ju att ni sitter på kunskap större än alla länders expertmyndigheter.
Citera
2021-06-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När du skriver övervikt - räknar du med även fetma i det då?

Ibland känns det som allt över 25 räknas som övervikt - det spelar ingen roll om det är 26 eller 46.

Har du någon länk till det du påstår om yngre på IVA? Skulle vara intressant att se normalvikt (upp till BMI upp till 25), övervikt (BMI 25-29), fetma (BMI 30+) osv. Tror inte övervikt är så överrepresenterat där heller faktiskt - dvs de som har BMI 25-29 - inte hela gruppen som har BMI +25.

Ett exempel på begreppsförvirringen:

https://sverigesradio.se/artikel/manga-yngre-med-overvikt-allvarligt-sjuka-i-covid-19

BMI 30 är fetma.

Alla feta är överviktiga men alla överviktiga är inte feta.

Nu har jag inte läst hela rapporten men det framgår att risken för svär covid ökar redan vid bmi 25-30

https://www.vardfokus.se/halsa/risken-okar-med-stigande-bmi/
Citera
2021-06-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ocb95
https://www.youtube.com/watch?v=Ws9V5XcszPM

Bra inlägg!

Efterbliven?
Citera
2021-06-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu har jag inte läst hela rapporten men det framgår att risken för svär covid ökar redan vid bmi 25-30

bmi är ett uruselt mått på övervikt, när jag tränade så hade jag bmi över 30 och var långt ifrån överviktig i fettmängd
Senast redigerad av Porky123 2021-06-07 kl. 14:03.
Citera
2021-06-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Visst är det så . Gräset är kanske inte alltid grönare på andra sidan även om tanken lockar lite extra i tuffa tider ..

Precis så är det!
Jag önskar väl också att det kommer fram en dundermedicin som plötsligt löser alla problem med covid-19. Gärna i tablettform också.

Som jag skrivit tidigare hade jag en person nära med en dålig diagnos i en helt annan sjukdom.
Personen började läsa på sidor likt dessa med Ivermektin. (Jag känner igen sättet det framställs)
Blev helt insnöad och slutade ta emot behandling från vården.

Personen i fråga springer inte direkt runt längre för att uttrycka sig milt..

Därför är jag väldigt tveksam till allt detta snack om Ivermektin.
Framförallt när argumentationen gällande varför inte alla länder använder det är att det ligger en konspiration bakom.

Jag har ganska god insyn i hur företagsvärlden fungerar med flertalet vänner ganska högt upp i ett antal läkemedelsbolag. (Både sådana som tillverkar vaccin mot covid-19, och inte)
Jag kan säga med säkerhet att det inte existerar någon sådan konspiration.
Vinsterna är alldeles för små, och risken om man skulle bli avslöjad blir oåterkalleliga.
Glöm inte att alla dessa bolag är börsbolag.
Vad tror ni aktieägarna skulle säga om deras aktier över en natt blev värdelösa
Citera
2021-06-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Intressant.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7010e4.htm#F2_down

Risken att hamna på IVA är som lägst vid ett BMI på 25,9 - har du lägre så ökar risken. Det är ju övervikt.

Risken att dö är som lägst vid ett BMI på 23,7.

Dessa siffror ligger ju på övervikt och i normalvikt-spannet men åt övervikt (tänker på siffran 23,7 för risken att dö).

Kollar man på risken för att hamna på sjukhus så är det lika farligt att var underviktig jämfört med att vara sjukligt fet. Ett BMI på 15 verkar lika farligt som ett BMI på 40-50 när det gäller risken att hamna på sjukhus.

Som du skrev - risken att hamna på IVA (gissar att det var det du menade när du skrev "att risken för svär covid ökar redan vid bmi 25-30") börjar öka vid ett BMI över 26 men det gäller också åt andra hållet - ju lägre BMI under 26 desto högre är chansen att hamna på IVA.

Nu spelar detta kanske inte så stor roll då fetma är BETYDLIGT vanligare än undervikt men det verkar ändå vara bra med lite hull jämfört med normalvikt i det nedre spannet av normalvikt.

Hmm - om man kollar personer under 65 år så kan man ha ganska mycket hull och klara sig bättre än normalviktiga när det gäller risken att hamna på IVA.

Gruppen BMI 18,5-25 (normalviktiga) har en större chans att hamna på IVA än gruppen BMI 35-40.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-07 kl. 14:22.
Citera
2021-06-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De nordisk länder är väldigt lik varann vad det gäller kultur, sjukvård, trångbohet, invandring infrastruktur och annat.
Vi jämför inte Sverige med Thailand utan med Norge, Finland och Danmark.
Alla ska dö förr eller senare av sin ålder och sjukdomar men detta kan inte ge rättigheter att blunda för smittspridningen av en allmänfarlig sjukdom (åtminstone i början av pandemin).
Tror du på det här själv eller? Trångboddheten är ett facit på invandringen. Att viruset främst spridits i invandrarmiljöer är också ett facit på en annorlunda kulturell inställning till viruset där folk träffas över generationsgränserna trots pandemin. Samtliga nordiska länder har problem med smittspridningen i invandrartäta områden, men i Sverige är det på en betydligt högre nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in