2021-06-07, 13:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Förskoleklass-3.

Att det handlar om förskolelärare (dagisfröknar är inga lärare i min bok) ställer ju allt i annan dager.
Det råder brist på lärare, riktiga lärare. Människor som kan något och har något att lära ut. Jag vet inte att jag läst att det skulle råda brist på blöjbytare.
Citera
2021-06-07, 13:02
Medlem
maria i artikeln har alltså sökt jobb sen april. I år.
Artikeln publicerades den 1 juni.
Hon har då inte ens gått färdigt sin utbildning och hon har sökt jobb i ca 2 månader.
Hon skäms också för att hon, först nu vad det verkar, när hon nästan är klar, har ställt sig i vikariepoolen. Va fan!? Hon borde varit i den poolen samma dag hon blev antagen till utbildningen.
Hon förväntar sig alltså att (som ännu inte) nyexad gå rakt in som klassföreståndare.

Sedan är det väl säsong för detta med lärarjobb.
Arbetsgivaren söker väl just nu mer nödlösningar och liknande för varför anställa en ny lärare när denne i princip ska gå direkt på semester.

Maria, ha lite is i magen och vänta till dess att schemaläggarna sliter sitt hår i augusti och lärare bara måste fram till skolstarten.
Senast redigerad av meetthefockers 2021-06-07 kl. 13:05.
Citera
2021-06-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Förskoleklass-3.

Kan du förklara?

Vad finns det att förklara? Jag har läst teknisk fysik och elektroteknik. Jag har fått reda på av rekryterare att till och med yh-elever är mer efterfrågade. En gång frågade till och med rekryteraren varför jag inte läste systemvetenskap istället.
Citera
2021-06-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Att det handlar om förskolelärare (dagisfröknar är inga lärare i min bok) ställer ju allt i annan dager.
Det råder brist på lärare, riktiga lärare. Människor som kan något och har något att lära ut. Jag vet inte att jag läst att det skulle råda brist på blöjbytare.

Det handlar inte om förskola utan förskoleklass. Barnen börjar i sådan ett år innan ”ettan” numera och förskoleklassen ska snart bli en del av den obligatoriska skolgången dvs, de ska gå 10 år i skola.
Citera
2021-06-07, 13:06
Medlem
Om man ger icke tillräckligt utbildade fasta jobb kan man inte bara sparka ut dom.

O de med bristande utbildningar är billigare - vet en som jobbar heltid för mellan
30-32,000 kr mån - hur bra eller dåligt detta nu är

Kan kommunerna spara så gör de det - det har vi sett många exempel på särskilt
inom mat för skolbarn och gamla

Men om vi nu skall byta ut underutbildade som är bra på sina jobb - vad skall dom göra
sedan - de har ju inte lika lätt att få nya lärarjobb som de examinerade.

Det är ungefär som oljan - vad skall oljearaberna leva på när vi förbjuder förbrukning
av drivmedel - skall de svälta ihjäl eller skall vi skicka socialbidrag till saudi, kuwait
oman m fl
Senast redigerad av SC430 2021-06-07 kl. 13:10.
Citera
2021-06-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Om man ger icke tillräckligt utbildade fasta jobb kan man inte bara sparka ut dom.

O de med bristande utbildningar är billigare - vet en som jobbar heltid för mellan
30-32,000 kr mån - hur bra eller dåligt detta nu är

Det är olagligt. Obehöriga kan bara få anställning ett läsår åt gången.
Citera
2021-06-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Vad finns det att förklara? Jag har läst teknisk fysik och elektroteknik. Jag har fått reda på av rekryterare att till och med yh-elever är mer efterfrågade. En gång frågade till och med rekryteraren varför jag inte läste systemvetenskap istället.

Du är förstås en anomali.
Dem ”vanlige” ingenjörerna landar ett jobb som hen är kvalificerad för.
Sen finns det alltid de som det går åt helvete för.
Citera
2021-06-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Du är förstås en anomali.
Dem ”vanlige” ingenjörerna landar ett jobb som hen är kvalificerad för.
Sen finns det alltid de som det går åt helvete för.

Jag har bekanta som är civilingenjörer i datateknik med mångårig erfarenhet som inte heller hittar jobb. Jag har till och med bekanta med doktorsexamen i datalogi som får jobba med någonting helt annat.
Citera
2021-06-07, 13:13
Medlem
Hade gärna velat se vilka CVn och personliga brev de där personerna presterar. Min erfarenhet från lärarprogrammet är tyvärr att nivån är så larvigt låg att individer där ofta inte kan prestera en korrekt svensk text. Och detta är inga undantagsfall, undantagsfallen är de som faktiskt kan framstå som äkta akademiker.

De här personerna låter dessutom larvigt bortskämda med sina förväntningar. Ett första jobb, och ingen återkoppling på över en månads tid? Låt mig dessutom gissa att lönen kan vara ett problem, för lärare i Stockholm ska ju nu få tjäna 35-40000, det har de ju hört att kollegorna gör.

Nej, yrkesbehöriga lärare går inte arbetslösa utan anledning.
Citera
2021-06-07, 13:15
Medlem
Citat:
Det är olagligt. Obehöriga kan bara få anställning ett läsår åt gången.

Stämmer inte - den jag känner till berättade att hon var tvungen att söka om jobbet varje termin
och skulle ryka om en behörig sökte samtidigt. Och det tog två år att få fast tjänst.

Men denna kvinnas chef sa - du sitter osäkert till och du är bra och jag vill ha dig som lärare
så efter 1 år fick hon fast tjänst - invandrare från bra land med bra skolgång och universitetsutbildad
dock inte som lärare.
Citera
2021-06-07, 13:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det ska inte spela någon roll, har du en lärarbehörighet så har du förtur även om du inte kan någonting om ämnet ifråga.

Så är det såklart men om du pluggat i FEM år för att bli SO-lärare är du nog inte så sugen på att undervisa i algebra. Det är lite som att plugga till ingenjör och sen bli erbjuden jobb som barchef.
Citera
2021-06-07, 13:25
Avslutad
Jag tycker att arbetslivserfarenhets kraven har gått på tok för långt inom alla yrkeskategorier, är faktist själv orolig eftersom jag studerar (dock inte till lärare) och saknar adekvat arbetslivserfarenhet, varenda annons jag läst kräver minst 2 års arbetslivserfarenhet. Jag förstår att det är lättare och att man slipper betala för att lära upp personer och att de är stor skillnad mellan teori och praktik men vi studenter har ju ingen chans, utan måste ta kundtjänstjobb eller liknande som man i inte ens behöver utbildning för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in