2020-08-14, 15:33
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om du vill hitta bra vatten åt din brunn så måste du först skaffa dig rätt hjälpmedel.

Det mest effektiva är att hitta ett parti sk "flygrönn."
Flygrönnen är en magisk planta som kloka gummor och gubbar genom alla tider haft stor nytta av.
Det är en sådan flygrönn du ska tänja dig en slagruta av, och med dess hjälp kommer du strax att finna gott vatten.

Flygrönnens status bland de gamla hedniska shamanerna osv var fullt jämförbar med tex de keltiska druidernas "mistel."
Du minns säkert från när du läste Asterix som barn hur förtjust druiden Miraculix alltid blev så snart han lyckades hitta en mistel som växte uppe i något träd.
Då skulle han omedelbart klättra upp och skära sig en bit.

Flygrönnen hittar du lämpligast på träd med en mycket gropig och "råbarkad" bark, så att säga.
Dvs på träd som rönnens frö kan lägga sig tillrätta och börja gro, och bilda träd på trädet.
Duger fint med en klyka från ett pileträd, eller kopparpinnar bockade till L samt lite andra saker. Det handlar om "känslan", vissa kan hitta vatten och kablar och andra kan inte.
Citera
2020-10-03, 10:04
Medlem
Isnatts avatar
Så, hur gick det..
Jag anlitade en firma som djupborrade en ny brunn åt mig istället för att försöka få 'ordning' på den grävda. Pratade med en granne som berättade att den grävda brunnen fungerat bristfälligt i årtionden så då var det lika bra att göra en ordentlig permanent lösning så jag slipper oroa mig och snåla.

Undrar vad kostnaden för att ha eget vatten är? Vattnet i sig är ju gratis (om man inte räknar in borrkostnaden) men det är ju el som driver pumpen, hydroforen och uppvärmningen av vattnet.
Citera
2020-10-03, 12:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag har ett hus med grävd brunn. Jag vet att den sinat förr om åren när det varit extremt torrt och nu har den sinat igen.
Jag har haft en tankbil här och fyllt på men det hjälpte bara några dagar, snart är det slut igen.
Finns det nåt sätt att fortsätta använda den grävda brunnen, förbättra dess funktion?
Skulle jag exempelvis kunna ställa ett par tunnor uppmarks på tomten och från dessa tunnor leda vattenslangar som slutar 5-10 meter innan min brunn och därmed leda vatten mot brunnen så att marken runt min brunn blir extra blöt? Eller är det bara idiotiskt?
Är det bara att anlita en firma och borra mig en djup brunn?

Ni med egna brunnar, grävda eller borrade - hur funkar det för er generellt och vid torrväder som det varit nu? Det varierar ju enormt i landet så klart ( https://apps.sgu.se/grundvattennivaer/aktuella-grundvattennivaer.html )

Jag kan rekommendera dig att borra en brunn i stället. Vi har har borrad brunn och har aldrig haft problem med vattnet. Grävd brunn är som gjort att den ska sina samt om det trillar i råttor /möss i brunnen så skulle inte jag vilja dricka det vattnet. Borta en brunn så slipper du problemen framöver.
Citera
2020-10-03, 20:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag kan rekommendera dig att borra en brunn i stället. Vi har har borrad brunn och har aldrig haft problem med vattnet. Grävd brunn är som gjort att den ska sina samt om det trillar i råttor /möss i brunnen så skulle inte jag vilja dricka det vattnet. Borta en brunn så slipper du problemen framöver.
Exakt det jag gjort
Citera
2020-10-03, 21:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Exakt det jag gjort

Jag såg det nu 😁 Missade tyvärr ditt svar om det. Min borrade brunn har aldrig blivit utan vatten även när grundvattnet var lågt och kommunerna hade vattnings förbud.
Använde vattnet som vanligt ändå till trädgård och tvätt av bilarna även under torkan. 🙈😆

Gratis vatten är alltid bra😁
Citera
2020-10-04, 07:43
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag såg det nu 😁 Missade tyvärr ditt svar om det. Min borrade brunn har aldrig blivit utan vatten även när grundvattnet var lågt och kommunerna hade vattnings förbud.
Använde vattnet som vanligt ändå till trädgård och tvätt av bilarna även under torkan. 🙈😆

Gratis vatten är alltid bra😁
Ska bli intressant att se hur min brunn kommer leverera. Men att det finns vatten här nu efter denna varma sommar och på sina håll extremt låga grundvattennivåer bådar i alla fall gott.
Jag pratade med en lantbrukare några hundra meter bort och han använde sig av tusentals liter per dag och hade så gjort i årtionden utan problem.
Men jag vet inte hur grundvattennivåer fungerar. Om det kan vara bra på en gård medan gården 200 meter bort har problem. Jag vet inte om grundvattnet ligger som ett skikt överallt eller om det är som små åsar i jorden.
Citera
2020-10-04, 11:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ska bli intressant att se hur min brunn kommer leverera. Men att det finns vatten här nu efter denna varma sommar och på sina håll extremt låga grundvattennivåer bådar i alla fall gott.
Jag pratade med en lantbrukare några hundra meter bort och han använde sig av tusentals liter per dag och hade så gjort i årtionden utan problem.
Men jag vet inte hur grundvattennivåer fungerar. Om det kan vara bra på en gård medan gården 200 meter bort har problem. Jag vet inte om grundvattnet ligger som ett skikt överallt eller om det är som små åsar i jorden.

Jag tror inte du kommer att få problem med vattnet. Vilket djup borrade dom? Även jag är dålig på att uttala mig om hur grundvattnet fungerar det ända jag vet att det har aldrig varit några problem för mig. Sen som du säger att bonden har klarat sig även fast dom använder flera tusen liter per dag säger väl ganska mycket ändå om hur det fungerar😁
Citera
2020-10-04, 14:06
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag tror inte du kommer att få problem med vattnet. Vilket djup borrade dom? Även jag är dålig på att uttala mig om hur grundvattnet fungerar det ända jag vet att det har aldrig varit några problem för mig. Sen som du säger att bonden har klarat sig även fast dom använder flera tusen liter per dag säger väl ganska mycket ändå om hur det fungerar😁
Borrade nästan 110 meter! Jag frågade vilket djup vattnet kom på men han hade inte märkt det riktigt men trodde runt 70-90 meter så hade det slutat damma så mycket när dom borrade.
Vet inte alls hur det fungerar, vissa verkar få sina brunnar mycket mindre djupa än min, vad det beror på.
Citera
2020-10-04, 15:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Borrade nästan 110 meter! Jag frågade vilket djup vattnet kom på men han hade inte märkt det riktigt men trodde runt 70-90 meter så hade det slutat damma så mycket när dom borrade.
Vet inte alls hur det fungerar, vissa verkar få sina brunnar mycket mindre djupa än min, vad det beror på.

Jag tror våran är borrad runt 80-90 meter om jag inte minns fel. Att vissa får mindre djup måste ju bero på vart dom hittar grundvatten nivån? Genomsnittsdjupet för en vattenbrunn är cirka 70 meter.
Dom borrade inte lite extra för att få ut mer pengar😆😁😂😂
Citera
2020-10-30, 15:24
Medlem
Isnatts avatar
Nån som gjort vattenanalys? Vilket företag anlitade ni?
Vattnet från min brunn är gott tycker jag! Upplever det som lite salt, annars perfekt. ISKALLT är det.
Citera
2021-01-27, 18:48
Medlem
Isnatts avatar
Har varit kallt en tid nu. Just nu har jag runt 9-10 minusgrader. Varit lite orolig då jag inte vetat hur vattenledningen från brunnen legat men tog tempen på kranvattnet nu och det höll +5 grader lite drygt.
Vet inte vid vilken temp jag skulle behöva göra nåt, men.
Citera
2021-06-06, 07:32
Medlem
Isnatts avatar
Ser ut att bli en varm sommar i år. Många lantställen och stugor som fått nya ägare som kommer upptäcka att den grävda brunnen sinar..

Jag har problem med min hydrofor. När jag öppnar kranen så kommer det ingenting först, men efter kanske 20 sekunder kommer vattnet och det är väldigt hård stråle. Blev så här när en bekant fyllde på luft i hydroforen förra veckan. Vad ska jag göra för att det ska komma vatten direkt när jag vrider på kranen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in