2021-06-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Visst kan man dra upp lönenivåerna om man vill skapa arbetslöshet.
Sverige är väldigt framträdande på det vansinnet. I USA ser man knappast det som ett föredöme.
Varför skulle ökade löner vara synonymt med ökad arbetslöshet? Är snarare vara tvärtom, högre minimilön ökar arbetsprestationen på individen eftersom denne slipper tänka på att ha ett andra jobb att gå till.
Citera
2021-06-05, 20:35
Medlem
Citat:
Det här är n:th gången du påstår det. Men 0 ggr har du klarat av att visa giltigheten i påståendet.

(För den som undrar så blev skribenten EkonomiskKatastrof avslöjad med byxorna nere vid fotknölarna. Den försvarsmekanism som slog till då var att kasta ur sig påståenden om andra. Därför kommer hen aldrig kunna visa giltigheten i svamlet sitt. Här är hen avslöjad igen med byxorna nere).
Är det inte bättre att du erkänner att du har noll koll?
Du är ju typexempelt på en person som inte förstår verkligheten. Extrem postmodernism kan ligga bakom.

I din värld har vi nog inte ens inflation och om du kan medge detta, så är den liten och övergående.
Citera
2021-06-05, 20:43
Medlem
Inflationen i USA lite över 4, Sveriges är lite hög, lite högre än euroländerna.

Är detta ett problem nu? nja, nej, inte just nu. Men, om den svenska inte viker ner när den amerikanska gör det (vilket den BÖR göra snart), då kan det bli problematiskt i Sverige.
Riksbanken kommer i första steg se till att minska penningmängden i etapper, detta kan orsaka problem.
Räntehöjningar blir nog inte aktuellt om inte ytterligare problem tillkommer.

De närmaste 6 månaderna visar vägen, inget händer den närmaste tiden om inflationen inte går över 3,5-4 % fort.

Jag ser rejäla prishöjningar redan nu på begagnat-bilmarknaden. 20-30% iga övervärderingar på vanliga 15år gamla bilar. Helt för många i Sverige köper nya bilar de absolut inte har råd med och det blir en trickle down effect tiii begagnatmarknaden.
Veteranbilsmarknaden har varit glödhet sedan länge, 100%iga ökningar i vissa segment på 2år.
Citera
2021-06-05, 20:44
Medlem
Citat:
Sverige är väldigt framträdande på det vansinnet. I USA ser man knappast det som ett föredöme.

Det finns inget som stödjer det påståendet. Förut var det vanligt med runt 10% löneökning och inte drog arbetslösheten iväg för det. Arbetslösheten är rent av mkt högre idag med mkt lägre löneökningar. Men även om det skulle göra det så är det bara för vi har korrupta politiker som tillåter de stora företagen att flytta verksamheten utomlands ostraffat.
Citera
2021-06-05, 20:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Aktier är verkligen inte inflationskyddat. Du kan förlora allt medens på banken så går åtminstone det nominella värdet inte ner medens det kan rasa på börsen.

Jag talar långsiktigt sparande.
Citera
2021-06-05, 20:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Frågan var hur du räknat ut det. Det redogör du inte för.
Här börjar du istället prata om din tro.

Tja, kandidatstudenter lär höja sig skyhögt över nivån här iaf. Sedan lär någon mer kunnig granska det som skrivs iaf. (Men det var väl ett nytt koncept för dig).

Vad en amris tycker beror väl på vad denne har för preferenser.
Den som har Nordkorea som förebild, lär väl hålla med dig.
Andra som gillar tillväxt och gillar att det är i USA som utvecklingen sker och det är i USA dom framgångsrika företagen finns, lär väl gilla att det kommer in duktiga invandrare och utländskt kapital.

EN av många faktorer har jag redan nämnt - det genomsnittliga P/E-talet har på OMX fördubblats på två år - redan där har du en indikation. Sedan håller jag med om att det blir med nödvändighet subjektivt - att Tesla är högre värderat än Toyota och VW tillsammans är exempel på en bubbla redo att spricka - wait and see.

"Duktiga invandrare och utländskt kapital" - gärna. Men majoritetsägare i många stora amerikanska företag är oljemagnater och statliga investeringsfonder från Saudi, UAE etc - det hade jag som amerikan haft probs med, men inte du, nemas problemas, folk är olika, gudskelov.

"Den som har Nordkorea som förebild, lär väl hålla med dig" Den var dålig även för att komma från dig.
Citera
2021-06-05, 21:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Du är verkligen lustig!

Det långsiktiga målet för den ekonomiska politiken måste väl ändå vara högre reallöner - att vara så produktiva att vi trots höga löner kan konkurrera med både liknande ekonomier som Tyskland och Schweiz, men även Kina.

Vad har du för förebild - Nordkoreansk lönenivå? Elfenbenskusten? Eller ska vi ner till Mali?????

EDIT; Man skulle kunna tro att det var Curt Nicolin som återuppstått, med en tredjedels analytisk förmåga, kunskaper och intellekt.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-06-05 kl. 21:03.
Citera
2021-06-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nu är jag grön på detta område, så förlåt om jag ställer en dum fråga - var det bara Sverige som ökade sin penningmängd?

Nej. Om jag har förstått saken rätt så ökade tex dollarn betydligt mer.
Citera
2021-06-05, 21:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Nej. Om jag har förstått saken rätt så ökade tex dollarn betydligt mer.

Så varför skulle då SEK tappa mot dollarn? Om mängden ökade i båda valutorna?
Citera
2021-06-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det var bland de dummaste jag läst... ...har du läst nationalekonomi har du inte snappat upp mycket... Mycket riktigt kan man inte säga att "alla valutor är övervärderade" men med enormt stigande PE-tal etc - så visst kan börserna vara övervärderade, OCH det är dem! Warren Buffet har inte köpt en aktie på ett år - han vet vad som väntar.

Killen här tror han vet vad börsen är värd 😂 Ännu roligare han tror det har med hård data att göra. Antar du kör med teknisk analys också.
Citera
2021-06-05, 22:01
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Lågräntepolitiken känns som ett sätt att locka så många som möjligt i fällan att bli skuldsatta. 4-6-10 miljoner i lån lär ju ytterst få klara av om ränta går upp till 8-10-15%.

Långsiktigt är väl 4-6% i boränta normalt. Nu har vi haft hyfsat låg ränta i snart ett kvarts sekel och i princip nollränta i ett decennium.

Ränteläget är idag en globalt styrd produkt av många faktorer, ingenting som lilla Sverige styr över längre, i så värst stor omfattning.
Varför vet du att 4-6% är en "Normal" ränta? Vet du att låga räntor inte är här för att stanna?
Det finns de som hävdar att räntan har sjunkit i 800år. Fluktuera pga ekonomiska cykler och pga styrningar från riksbanker.

https://www.bostadspolitik.se/2020/10/07/atta-sekler-av-fallande-rantor/
Senast redigerad av Jan-A 2021-06-05 kl. 22:06.
Citera
2021-06-05, 22:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Inflationen i USA lite över 4, Sveriges är lite hög, lite högre än euroländerna.

Är detta ett problem nu? nja, nej, inte just nu. Men, om den svenska inte viker ner när den amerikanska gör det (vilket den BÖR göra snart), då kan det bli problematiskt i Sverige.
Riksbanken kommer i första steg se till att minska penningmängden i etapper, detta kan orsaka problem.
Räntehöjningar blir nog inte aktuellt om inte ytterligare problem tillkommer.

De närmaste 6 månaderna visar vägen, inget händer den närmaste tiden om inflationen inte går över 3,5-4 % fort.

Jag ser rejäla prishöjningar redan nu på begagnat-bilmarknaden. 20-30% iga övervärderingar på vanliga 15år gamla bilar. Helt för många i Sverige köper nya bilar de absolut inte har råd med och det blir en trickle down effect tiii begagnatmarknaden.
Veteranbilsmarknaden har varit glödhet sedan länge, 100%iga ökningar i vissa segment på 2år.

Begagnatpriserna på bilar är helt skeva. Men jag tror det beror på att man halkade efter förra året när man stängde ner fabriker. Att sen skatten blev fruktansvärt hög från och med 2020 har drivit upp priset rejält på begagnat.

En normalstor bil med dieselmotor kan lätt gå på över 10000:- i skatt per år de tre första åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in