2021-06-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Tror det är Norge, där måste objekt säljas för angett pris. Den som bjuder först, får köpa.

Ett så enkelt och välfungerande och logiskt system. Bra och tydligt för alla.

Sen har vi Sveriges system. Folk bjuder angivet pris, men får inte köpa. Mäklare hittar på budgivare som inte finns. Säljare ber vänner bjuda för att trissa upp priset. Säljaren kan dra sig ur affären när som helst under processen, sålänge det viktiga pappret inte skrivits under. Total kaos och förvirring. Sverige är ett sånt skitland.

Exakt.

Gick i runda för vårt hus, då säljaren ville ha högre, och då får man vackert välja att betala kostnader för saljet.

Kostsamt för säljaren.

Alla som lägger ett bud är bindande. Alltså om du inte ändrar dig eller inte kan betala, landar beloppet på 200k och uppåt. Tror det är 5% av köpebeloppet. Liknande.

Extrema kontroller med banker, mäklare.
Citera
2021-06-04, 10:50
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Tror det är Norge, där måste objekt säljas för angett pris. Den som bjuder först, får köpa.

Ett så enkelt och välfungerande och logiskt system. Bra och tydligt för alla.

Sen har vi Sveriges system. Folk bjuder angivet pris, men får inte köpa. Mäklare hittar på budgivare som inte finns. Säljare ber vänner bjuda för att trissa upp priset. Säljaren kan dra sig ur affären när som helst under processen, sålänge det viktiga pappret inte skrivits under. Total kaos och förvirring. Sverige är ett sånt skitland.

Stämmer inte, har sålt i Norge. Dom har heller inte någon vinstskatt vilkert är trevligt.
Citera
2021-06-04, 10:52
Medlem
note-its avatar
Det är ju säljarens marknad som gäller i Sverige. Det är säljaren som avgör både pris och köpare. Någon annan form för det kan jag inte se skulle fungera bättre.
Citera
2021-06-04, 10:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag har flera indikationer på att just nu är en klart ökande trend att personer vinner budgivning eller bjuder utgångspris men köparen tycker det är för lite och drar tillbaka försäljningen och avvaktar. Typ; jag får nog mer om ett halvår. Själv varit med om det på ett dyrt objekt= över 6.5 miljoner samt hör om andra där det inte blivit affär...någon som märkt av samma?
Fick nyligen ny egen bostad prisindikation via Booli på mail. Har aldrig stått så högt.

Om denna trend består kommer köpare bli än mer desperata. De måste inte bara jobba mot andra spekulanter utan knepiga säljare också.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag vann tre budgivningar med utgångspris, alla sa nej. Den sista lägenheten var fin och där kunde jag faktiskt hålla med om att det blev väldigt billigt, så jag sköt till ytterligare 70k och säljaren gick med på det. Så det blev "normalpris".

Men de första två erfarande jag samma som du. Tror säljare haft övertro på marknaden, men senaste halvåret har ju lägenheterna gått upp mer i pris.

Citat:
Ursprungligen postat av Slogt
Inget nytt.
Speciellt för hus, har vunnit 3 budgivningar där säljaren dragit tillbaka försäljningen. Hänt mellan 2014-18.

Om säljaren vägrar sälja till trots att bud finns på utgångspris eller högre bör mäklaren anmälas till samfundet på grund av att det rimligen var ett lockpris:

Citat:
Med lockpris menas att mäklaren använder en felaktig prissättning för att öka intresset för en bostad. Mäklaren sätter medvetet ett pris som är lägre än bostadens värde eller det pris som säljaren är beredd att sälja för.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/lockpris/
Citera
2021-06-04, 11:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Möjligen en kommunist eller fascist kan tycka att ett sådant system är bra.

I fria länder får man sälja till vem man vill och också låta bli att sälja till vem man vill.

Helt enig.
Min fastighet, jag säljer det till exakt vem jag vill till vilket pris jag vill.

Allt annat är som sagt ren och skär kommunism.
Citera
2021-06-04, 12:04
Medlem
Citat:

I fria länder får man sälja till vem man vill och också låta bli att sälja till vem man vill.

I seriösa auktions- och budgivningsprocesser gäller "lagt kort ligger", det vill säga att du som köpare är bunden till köpet efter att bud är lagt. Då borde säljaren givetvis även vara bunden till att sälja naturligtvis. Men precis som han påpekade är Sverige på korrupt Kalle Anka-nivå. Att dessutom inte sälja till utgångspris är helt jävla absurdt, det kan bara ske på en marknad där allt spårat ur till säljarens favör och visar extremt tydligt viljen bubbla vi har. Men efter att ha sett två perioder av korrigering, och nära total kollaps, 2017 och 2020 inväntar vi nästa dipp. De börjar komma allt oftare nu
Citera
2021-06-04, 12:04
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Lockpriser är väldigt vanligt i större städer, t.ex. Stockholm.
Får man inte ett bud 25% över utgångspriset så avvaktar man.
Citera
2021-06-04, 12:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

WORD! Man ska självklart även få sälja till någon som bjudit under någon annan bara för att man tycker denna människa verkar skön.
Citera
2021-06-04, 12:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag har flera indikationer på att just nu är en klart ökande trend att personer vinner budgivning eller bjuder utgångspris men köparen tycker det är för lite och drar tillbaka försäljningen och avvaktar. Typ; jag får nog mer om ett halvår. Själv varit med om det på ett dyrt objekt= över 6.5 miljoner samt hör om andra där det inte blivit affär...någon som märkt av samma?
Fick nyligen ny egen bostad prisindikation via Booli på mail. Har aldrig stått så högt.

Om denna trend består kommer köpare bli än mer desperata. De måste inte bara jobba mot andra spekulanter utan knepiga säljare också.

det stämmer.
Eftersom Svenskarna i stort sett bara har fastigheter som ett sätt att faktiskt bli mer eller mindre förmögna idag, så sticker priserna snabbt, och då har man inte bråttom att vänta.

stigningen ger BRA betalt för väntan. som en heltidslön i vissa fall.
Citera
2021-06-04, 14:07
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
De varianter som beskrivs ovan om Danmark, Norge och ”Holländsk aktion” gör mig nyfiken. Vet ni att det är så? Beskriv gärna inså fall lite mer om dessa modeller. Jag var en gång med om att få rädda upp en fastighetsaffär i Sverige med en norsk köpare som trodde att muntliga avtal avseende fastighetsköp var giltiga. Det var de i Norge påstods det. Jag borrade då inte vidare i frågan.

Bakgrunden till vår svenska modell med en, för såväl säljare och köpare tillkommande, rätt att återkalla anbud även under den sk acceptprisen, skriftlighetskrav och undertecknande av samtliga parter för giltigt förvärv, fritt val för säljaren att tacka nej till budgivare som ligger högst utan att ange skäl osv är komplex och i flera avseenden ifrågasatt. Men att det skulle finnas en absolut skyldighet för en fastighetsägare att sälja till högstbjudande oavsett vem denne än är och oavsett pris låter så banbrytande jämfört med vår svenska modell. Därav mitt intresse av att höra mer.
Den varianten finns i Australien, det är ganska kul att gå på bostadsauktion.

Typiskt sett har mäklaren kollat att handpenning finns, eventuella inspektioner och kontraktsändringar gjorts och så vidare. Budgivarna regístrerar sig med ID osv och sen hålls helt enkelt en auktion. I NSW finns ett "reserve price" som är hemligt för budgivarna och när det nåtts så blir det skarpt läge. Högst bud när klubban faller har köpt.

Du kan kolla på nätet hur det ser ut.
https://www.youtube.com/watch?v=Yjq6m2uYrWo

De har också andra varianter. Säljaren kan välja att sälja ungefär som i Sverige och då är inget klart förrän papper skrivits.
Citera
2021-06-04, 14:11
Medlem
Scapulas avatar
Vadå vinner budgivningen? Den är väl inte vunnen ifall säljaren inväntar fler bud, oavsett hur lång tid det tar. Tycker dock personligen att det är riktigt pissigt att inte vara villig att sälja till utgångspris. Sen ska man inte heller som köpare tro att man vunnit en budgivning bara för att ens bud är ledande och varit det under viss tid.
Citera
2021-06-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Den varianten finns i Australien, det är ganska kul att gå på bostadsauktion.

Typiskt sett har mäklaren kollat att handpenning finns, eventuella inspektioner och kontraktsändringar gjorts och så vidare. Budgivarna regístrerar sig med ID osv och sen hålls helt enkelt en auktion. I NSW finns ett "reserve price" som är hemligt för budgivarna och när det nåtts så blir det skarpt läge. Högst bud när klubban faller har köpt.

Du kan kolla på nätet hur det ser ut.
https://www.youtube.com/watch?v=Yjq6m2uYrWo

De har också andra varianter. Säljaren kan välja att sälja ungefär som i Sverige och då är inget klart förrän papper skrivits.

Tack för den informationen!

Vår jordabalk (kap. 4) är väldigt formbunden och egentligen, som jag ser det, inte möjlig att frångå rörande de rigorösa formkraven för giltig överlåtelse. Förövrigt har samma principer kodifierats in i bostadsrättslagen trots att bostadsrätt juridiskt sett är sk lös egendom.

Så något motsvarande det alternativet man har i Australien hade inte varit möjligt i Sverige.

Indirekt, och på lite krokig väg, har man trots allt löst situationen något här genom institutet accepterat pris även om ett sådant inte är åberopbart för en budgivare gentemot fastighetsägaren med yrkande om fullföljd. Men, det kan kosta fastighetsägaren ändå att inte acceptera ett accepterat bud när det väl lämnats men då i form av kompensation till mäklaren.

Jag tror det viktigaste skälet till vår rigorösa reglering står att finna i behovet av förutsebarhet och att överlåtelse av fast egendom typiskt sett är den störta affären, ekonomiskt sett, som privatpersoner gör. In i det sista ska varje part därför kunna ånga sig. Det är ett av skälen till att löften om framtida överlåtelser är ogiltiga oavsett om de är i skriftlig eller muntlig form. Fastigheterna ska också ligga till grund för finansiering.

Sammantaget har man sett ett stort behov av otvetydiga dokument från själva överlåtelsetidpunkten.

Tror det kommer krävas mycket för att Sverige släpper dessa principer. Men man vet aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in