2021-06-03, 08:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Jag vill inte starta en egen tråd om detta men undrar hur många som tänker och fungerar som jag. Känner mig just nu väldigt ensam i detta.
Från början var jag ganska rädd för covid, särskilt för att få det själv. Rädslan kom i omgångar utifrån vad jag hörde och läste om viruset. Jag har dock aldrig använt munskydd eller isolerat mig.
Nu senaste månaderna så har rädslan helt försvunnit, jag använder inte handsprit och är inte direkt sugen på att ta vaccinet. Jag äter d-vitamin, zink, magnesium, coemzyme q 10 m.m. och har gjort i ett år. Var förkyld en gång förra sommaren men annars inget. Har en jättedålig känsla gällande vaccinet och vet att jag kommer bli dålig om jag tar det. På jobbet får man frågan om man tagit det än. Jag säger nej eftersom de inte kommit till min åldersgrupp än. Är så trött på detta, så trött på pressen, så trött på att jag förväntas ta ett vacccin där jag troligtvis kommer få biverkningar (förhoppningsvis kortvariga). Jag är i bra form med ett BMI på 20. Jag vill inte få en försämrad hälsa pga vaccinet. Jag vill kunna ta hand om mina barn. Jag vet att jag kan få covid men just nu känns den risken mycket mindre än att jag skulle få biverkningar av vaccinet. Sen blir jag irriterad på alla som är helt opålästa kring vaccinens biverkningar och oj liksom hoppsan nu blev jag jättedålig och får vara hemma från jobbet och oj är vaccinen bara nödgodkända pga pandemin, det visste jag inte. Känns som att folk runtomkring är lallande idioter som enbart tar vaccinet för att kunna resa eller visa hur goda de är på facebook. Skulle jag mot all förmodan ta vaccin så kommer jag riva pappret man får i tusen bitar, eftersom jag inte ställer upp på att behöva bevisa detta. Då kan jag hellre skita i att resa.

Jag ville väl mest säga att jag är så oerhört trött på rädslan som har spridits. Barnens morföräldrar har tagit båda sprutorna men barnen får fortfarande inte sova över. Känns som att allt är förändrat permanent och att rädslan nu styr folks liv. Jag vägrar ge efter för detta, jag vill leva och inte låta mig styras av att jag kanske får covid.

Snälla flytta detta om det inte passar in här, ville bara se om det är fler som tänker som jag.
Mysigt inlägg. Egentligen får vi inte alls skriva sådana inlägg här, men modsen är inte så hårda just nu.

Jag tror inte alls att du är ensam om dina tankar. Jag har under hela pandemin varit mest rädd för att smitta och inte av att smittas. Umgicks inte inomhus med någon i två veckor innan min mor kom på besök och har undvikit folk över 60 (speciellt de som inte är helt friska) hela vintern. Jag bor i skogen och här är många äldre och vi dricker kaffe hos varandra ofta normalt sett. De äldre som inte varit sjuka har tynat bort mentalt istället, då ingen vill umgås med de längre. En del känner man knappt igen längre ser ut som de åldrats 20 år i vinter.

Nu kan man börja umgås med de äldre och sjuka igen, utomhus i solen.

Jag tror at många äldre och sjuka och de som lever nära dem är tacksamma för vaccinet.

Men om man inte tillhör riskgruppen, bör man tänka efter noga vad man vill göra angående vaccinet. Det är risker oavsett vad man väljer. Men man bör ta det för att man tycker att det gynnar en själv eller låta bli om man inte tycker så. Jag tror att det känns bättre om man tar beslutet efter egna åsikter en att man låter sig påverkas av andra.

Jag reagerar på att du skriver att barnen inte får sova över hos morföräldrarna trots att de är färdig vaccinerade. Det är väl inte ditt beslut att ta och du bör acceptera det utan att gnälla. Det är ju inte så att man är helt skyddad bara för att man är full vaccinerad och så länge barnen går i skolan är det en risk att de bär på viruset utan att dom/ni vet om det. Vänta till sommarlovet och några veckor in där, kanske en övernattning funkar då. Att inte träffa någon sliter hårt på hälsan för en del också. Ta med dig barnen och morföräldrarna på en utomhus aktivitet istället. Jag hoppas inte din frustration handlade om att du vile ha gratis barnvakt.

Jag gillar att du skriver att du kommer riva i sönder ett eventuellt covid pass. Ja, det bör inte låta en påverkas angående vaccineringen (även om passet kan vara till hjälp att öppna samhället tidigare och negativt test och antikroppar ska ju också funka). Det här beslutet måste vi ha rätt att ta själva. Men jag tycker att de som inte vaccinerar sig bär ett större ansvar att se till att de inte sprider smittan. Så länge man är ovaccinerad och sjukdomen är till skada för andra (det här är relativt men jag menar så stor skada att sjukvården har problem och så pass många dör och blir skadade som vi sett under pandemin) bör man hålla igen lite extra.
Citera
2021-06-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Pressträff med KU idag kl.12 angående Regeringens coronastrategi.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/presskonferens/presstraff-med-ku-efter-justering-av_H8C220210603pk1
Regeringen och Folkhälsomyndigheten har ett stort ansvar att många människor har dött i onödan ex inom äldreomsorgen.
Citera
2021-06-03, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Mysigt inlägg. Egentligen får vi inte alls skriva sådana inlägg här, men modsen är inte så hårda just nu.

Jag tror inte alls att du är ensam om dina tankar. Jag har under hela pandemin varit mest rädd för att smitta och inte av att smittas. Umgicks inte inomhus med någon i två veckor innan min mor kom på besök och har undvikit folk över 60 (speciellt de som inte är helt friska) hela vintern. Jag bor i skogen och här är många äldre och vi dricker kaffe hos varandra ofta normalt sett. De äldre som inte varit sjuka har tynat bort mentalt istället, då ingen vill umgås med de längre. En del känner man knappt igen längre ser ut som de åldrats 20 år i vinter.

Nu kan man börja umgås med de äldre och sjuka igen, utomhus i solen.

Jag tror at många äldre och sjuka och de som lever nära dem är tacksamma för vaccinet.

Men om man inte tillhör riskgruppen, bör man tänka efter noga vad man vill göra angående vaccinet. Det är risker oavsett vad man väljer. Men man bör ta det för att man tycker att det gynnar en själv eller låta bli om man inte tycker så. Jag tror att det känns bättre om man tar beslutet efter egna åsikter en att man låter sig påverkas av andra.

Jag reagerar på att du skriver att barnen inte får sova över hos morföräldrarna trots att de är färdig vaccinerade. Det är väl inte ditt beslut att ta och du bör acceptera det utan att gnälla. Det är ju inte så att man är helt skyddad bara för att man är full vaccinerad och så länge barnen går i skolan är det en risk att de bär på viruset utan att dom/ni vet om det. Vänta till sommarlovet och några veckor in där, kanske en övernattning funkar då. Att inte träffa någon sliter hårt på hälsan för en del också. Ta med dig barnen och morföräldrarna på en utomhus aktivitet istället. Jag hoppas inte din frustration handlade om att du vile ha gratis barnvakt.

Jag gillar att du skriver att du kommer riva i sönder ett eventuellt covid pass. Ja, det bör inte låta en påverkas angående vaccineringen (även om passet kan vara till hjälp att öppna samhället tidigare och negativt test och antikroppar ska ju också funka). Det här beslutet måste vi ha rätt att ta själva. Men jag tycker att de som inte vaccinerar sig bär ett större ansvar att se till att de inte sprider smittan. Så länge man är ovaccinerad och sjukdomen är till skada för andra (det här är relativt men jag menar så stor skada att sjukvården har problem och så pass många dör och blir skadade som vi sett under pandemin) bör man hålla igen lite extra.

Nej det är absolut inte så att jag vill ha barnvakt utan det är för att vi bor tre timmar bort och den här tiden med barnen kommer inte tillbaka. Jag tror dessutom att covid kommer att finnas kvar om än i mindre skala så jag har ju givetvis en oro för att morföräldrar ska vara så oroliga att de aldrig kan träffa barnen längre stunder. En viss risk finns ju alltid i livet och vem vet hur länge man lever?

Nej jag tror inte vaccinet gynnar mig och kommer därför att vänta.
Citera
2021-06-03, 09:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Nej det är absolut inte så att jag vill ha barnvakt utan det är för att vi bor tre timmar bort och den här tiden med barnen kommer inte tillbaka. Jag tror dessutom att covid kommer att finnas kvar om än i mindre skala så jag har ju givetvis en oro för att morföräldrar ska vara så oroliga att de aldrig kan träffa barnen längre stunder. En viss risk finns ju alltid i livet och vem vet hur länge man lever?

Nej jag tror inte vaccinet gynnar mig och kommer därför att vänta.

Förra sommaren skulle ju inte 70+ umgås med folk alls. Men i slutet av sommaren var smittan låg och det krävdes ju inte jätte stor tanke verksamhet att förstå att den skulle öka igen. I min familj gjorde vi så då att vi alla levde lite försiktigare i två veckor och sedan passade på att träffas med alla ungarna och min mor. Det var jätte fint att kunna göra det. Kanske kan du föreslå något liknande med dina morföräldrar i sommar vid en tidpunkt då smittan är låg?

Annars får du bara ta dig tiden att besöka morföräldrarna med barnen utomhus i sommar. Umgås enbart på dagarna i några dagar.

Min syster som bor relativt nära min mor har under hela tiden träffat henne med barnen, fast utomhus. De hade till och med utomhus naken bad på julafton, det var ingen hit!
Citera
2021-06-03, 09:32
Medlem
Jag tror att om man tvekar att ta vaccinet bör faktorera in att viruset selekteras för att infektera yngre personer när alla riskgrupper är vaccinerade vilket dom i stort sett är. Endast dom virus som är effektiva på att infektera yngre ”överlever”.
Citera
2021-06-03, 09:39
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kollade lite snabbt på plazt.se för en vecka tillbaka i hela landet.

Det är rapporterat 5284 fall senaste veckan i hela landet vilket blir 754 om dagen i snitt.
Och en (avrundad) incidens över sju dagar på (ungefär, egentligen något lägre) 53 fall per 100 000 invånare.

Om man ska ta höjd för intrånget och de förmodade eftersläpningar det lett till, krävs det ändå en faktor 4 för att komma över 200 fall per 100 000 invånare vilket är kriteriet för nivå 2 i den plan för restriktionslättnader som Folkhälsomyndigheten har föreslagit. Visserligen avser de då en incidens över 14 dagar, men trenden ger väl knappast att smittspridningen ökar kommande vecka.

Nivå 1, där i princip samtliga restriktioner lyfts, har för övrigt ett incidenskriterium på färre än 50 fall per 100 000 invånare över 14 dagar. Det närmar sig...
Citera
2021-06-03, 09:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Och en (avrundad) incidens över sju dagar på (ungefär, egentligen något lägre) 53 fall per 100 000 invånare.

Om man ska ta höjd för intrånget och de förmodade eftersläpningar det lett till, krävs det ändå en faktor 4 för att komma över 200 fall per 100 000 invånare vilket är kriteriet för nivå 2 i den plan för restriktionslättnader som Folkhälsomyndigheten har föreslagit. Visserligen avser de då en incidens över 14 dagar, men trenden ger väl knappast att smittspridningen ökar kommande vecka.

Nivå 1, där i princip samtliga restriktioner lyfts, har för övrigt ett incidenskriterium på färre än 50 fall per 100 000 invånare över 14 dagar. Det närmar sig...

Ja, med nuvarande utveckling uppfylls incidenskravet snart. Tyvärr är det andra variabler som också ska vara uppfyllda för att nivå 1 ska bli aktuell och där tycker jag att FHM har lagt sig väldigt lågt.

Max 25 på IVA
Max 100 på sjukhus

I hela landet alltså. Det är möjligt att vi når ner till det under sommaren men det finns inte en chans att det inte kommer att vara under 25 på IVA eller 100 sjukhus kommande vinter. Covid-19 är nämligen här för att stanna, det är ett säsongsvirus och kommer att drabba en del även fortsatt. Precis som influensan. Jag brukar inte jämföra med influensa, eftersom det inte är en influensa. Men nu när vi kommer att återgå till det normala finns det en skillnad, och det är att covid-19 är en del av det normala, precis som influensa.

Jag har inte datan, men jag gör en kvalificerad gissning och hävdar att vi har haft 25 på IVA och 100 på sjukhus för influensa någon gång. Kanske 2018 som var ett svårt influensaår. Ska det påföras restriktioner igen i höst om vi går upp till dessa siffror?

Edit: dessutom vaccinationstäckning >70 % bland alla över 18 år. Vi har rätt långt kvar dit. Jag kan tycka att det är fullt tillräckligt för att öppna upp att vi redan nu ligger på över 85 % täckning (1 dos) för 60+ åringarna.
Senast redigerad av Beaver14 2021-06-03 kl. 09:52.
Citera
2021-06-03, 09:55
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, med nuvarande utveckling uppfylls incidenskravet snart. Tyvärr är det andra variabler som också ska vara uppfyllda för att nivå 1 ska bli aktuell och där tycker jag att FHM har lagt sig väldigt lågt.

Max 25 på IVA
Max 100 på sjukhus

I hela landet alltså. Det är möjligt att vi når ner till det under sommaren men det finns inte en chans att det inte kommer att vara under 25 på IVA eller 100 sjukhus kommande vinter. Covid-19 är nämligen här för att stanna, det är ett säsongsvirus och kommer att drabba en del även fortsatt. Precis som influensan. Jag brukar inte jämföra med influensa, eftersom det inte är en influensa. Men nu när vi kommer att återgå till det normala finns det en skillnad, och det är att covid-19 är en del av det normala, precis som influensa.

Jag har inte datan, men jag gör en kvalificerad gissning och hävdar att vi har haft 25 på IVA och 100 på sjukhus för influensa någon gång. Kanske 2018 som var ett svårt influensaår. Ska det påföras restriktioner igen i höst om vi går upp till dessa siffror?

Edit: dessutom vaccinationstäckning >70 % bland alla över 18 år. Vi har rätt långt kvar dit. Jag kan tycka att det är fullt tillräckligt för att öppna upp att vi redan nu ligger på över 85 % täckning (1 dos) för 60+ åringarna.
Jag är helt enig med dig. De variabler som du nämner kräver att covid-19 närmast utrotas, vilket inte lär vara möjligt.

Förhoppningsvis kan vi nå den nivån under sommaren, öppna upp i september och därefter förhålla oss till det hela på ett annat sätt. Det är liksom inte rimligt med en återgång till ett samhälle i nivå 2 för att det, på ett nationellt plan, slutenvårdas till exempel 200 åldringar med covid-19.

Håller också principiellt med dig om din edit men det tror jag inte kommer vara något praktiskt problem.
Citera
2021-06-03, 10:04
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOwGkr/darfor-rusar-smittan-i-kiruna

Har smittskyddsläkaren rätt?

Citat:
Sedan är många av dem som testas positivt personer i övre tonåren, vilket indikerar att dessa troligtvis ses och umgås i större utsträckning även utanför skoltid.

Tendenserna har man enligt Anders Nystedt sett det senaste halvåret.

– Det har varit väldigt tydligt just med ungdomarna. Att man har sett toppar i samband med loven. Både efter höst- och jullovet samt sportlovet och påsklovet såg vi detta.

Han driver tesen att ungdomar på loven sprider smittan mer då de umgås mer men jag är tveksam.

Att smittotalen peakar runt loven kan ju lika väl (snarare mer sannolikt) bero på att smittan minskar under loven.

Om smittan stiger hela hösten för att sedan börja sjunka vid jullovet så kan man ju inte säga "Titta - det peakade på jullovet - loven gör att smittan sprids mer!" när det i själva verket är så att smittan minskar på loven - dvs avbryter smittspridningen och skapar en peak.
Citera
2021-06-03, 10:46
Medlem
Beaver14s avatar
Den vietnamesiska luftburna trippelmuterade dödsvarianten var visst inget annat än den redan kända indiska varianten.

Citat:
Den coronamutation i Vietnam som myndigheter trodde var en kombination av de indiska och brittiska varianterna bedöms inte vara en ny variant utan snarare en del av den indiska varianten, uppger Världshälsoorganisationens representant i Vietnam för Nikkei.

– Det finns ingen ny hybridvariant i Vietnam just nu, enligt WHO:s definition, säger Kidong Park till Nikkei, enligt Reuters.

Källa: Aftonbladets live
Citera
2021-06-03, 11:01
Medlem
en undrar hur många är smittade -egentligen-?
Citera
2021-06-03, 11:07
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Max 25 på IVA
Max 100 på sjukhus
Noterat att Region Gotland har en extra rad i sin dagliga rapportering.

Citat:
Ytterligare en patient, som har behov av eftervård efter genomgången covid-19, vårdas på vårdavdelning på lasarettet.
Inkluderas även dessa "eftersläntare" i de 100? I så fall lär vi väl inte öppna upp det här landet innan nästa istid är i antågande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in