Citat:
Mysigt inlägg. Egentligen får vi inte alls skriva sådana inlägg här, men modsen är inte så hårda just nu. Jag vill inte starta en egen tråd om detta men undrar hur många som tänker och fungerar som jag. Känner mig just nu väldigt ensam i detta.
Från början var jag ganska rädd för covid, särskilt för att få det själv. Rädslan kom i omgångar utifrån vad jag hörde och läste om viruset. Jag har dock aldrig använt munskydd eller isolerat mig.
Nu senaste månaderna så har rädslan helt försvunnit, jag använder inte handsprit och är inte direkt sugen på att ta vaccinet. Jag äter d-vitamin, zink, magnesium, coemzyme q 10 m.m. och har gjort i ett år. Var förkyld en gång förra sommaren men annars inget. Har en jättedålig känsla gällande vaccinet och vet att jag kommer bli dålig om jag tar det. På jobbet får man frågan om man tagit det än. Jag säger nej eftersom de inte kommit till min åldersgrupp än. Är så trött på detta, så trött på pressen, så trött på att jag förväntas ta ett vacccin där jag troligtvis kommer få biverkningar (förhoppningsvis kortvariga). Jag är i bra form med ett BMI på 20. Jag vill inte få en försämrad hälsa pga vaccinet. Jag vill kunna ta hand om mina barn. Jag vet att jag kan få covid men just nu känns den risken mycket mindre än att jag skulle få biverkningar av vaccinet. Sen blir jag irriterad på alla som är helt opålästa kring vaccinens biverkningar och oj liksom hoppsan nu blev jag jättedålig och får vara hemma från jobbet och oj är vaccinen bara nödgodkända pga pandemin, det visste jag inte. Känns som att folk runtomkring är lallande idioter som enbart tar vaccinet för att kunna resa eller visa hur goda de är på facebook. Skulle jag mot all förmodan ta vaccin så kommer jag riva pappret man får i tusen bitar, eftersom jag inte ställer upp på att behöva bevisa detta. Då kan jag hellre skita i att resa.
Jag ville väl mest säga att jag är så oerhört trött på rädslan som har spridits. Barnens morföräldrar har tagit båda sprutorna men barnen får fortfarande inte sova över. Känns som att allt är förändrat permanent och att rädslan nu styr folks liv. Jag vägrar ge efter för detta, jag vill leva och inte låta mig styras av att jag kanske får covid.
Snälla flytta detta om det inte passar in här, ville bara se om det är fler som tänker som jag.
Från början var jag ganska rädd för covid, särskilt för att få det själv. Rädslan kom i omgångar utifrån vad jag hörde och läste om viruset. Jag har dock aldrig använt munskydd eller isolerat mig.
Nu senaste månaderna så har rädslan helt försvunnit, jag använder inte handsprit och är inte direkt sugen på att ta vaccinet. Jag äter d-vitamin, zink, magnesium, coemzyme q 10 m.m. och har gjort i ett år. Var förkyld en gång förra sommaren men annars inget. Har en jättedålig känsla gällande vaccinet och vet att jag kommer bli dålig om jag tar det. På jobbet får man frågan om man tagit det än. Jag säger nej eftersom de inte kommit till min åldersgrupp än. Är så trött på detta, så trött på pressen, så trött på att jag förväntas ta ett vacccin där jag troligtvis kommer få biverkningar (förhoppningsvis kortvariga). Jag är i bra form med ett BMI på 20. Jag vill inte få en försämrad hälsa pga vaccinet. Jag vill kunna ta hand om mina barn. Jag vet att jag kan få covid men just nu känns den risken mycket mindre än att jag skulle få biverkningar av vaccinet. Sen blir jag irriterad på alla som är helt opålästa kring vaccinens biverkningar och oj liksom hoppsan nu blev jag jättedålig och får vara hemma från jobbet och oj är vaccinen bara nödgodkända pga pandemin, det visste jag inte. Känns som att folk runtomkring är lallande idioter som enbart tar vaccinet för att kunna resa eller visa hur goda de är på facebook. Skulle jag mot all förmodan ta vaccin så kommer jag riva pappret man får i tusen bitar, eftersom jag inte ställer upp på att behöva bevisa detta. Då kan jag hellre skita i att resa.
Jag ville väl mest säga att jag är så oerhört trött på rädslan som har spridits. Barnens morföräldrar har tagit båda sprutorna men barnen får fortfarande inte sova över. Känns som att allt är förändrat permanent och att rädslan nu styr folks liv. Jag vägrar ge efter för detta, jag vill leva och inte låta mig styras av att jag kanske får covid.
Snälla flytta detta om det inte passar in här, ville bara se om det är fler som tänker som jag.
Jag tror inte alls att du är ensam om dina tankar. Jag har under hela pandemin varit mest rädd för att smitta och inte av att smittas. Umgicks inte inomhus med någon i två veckor innan min mor kom på besök och har undvikit folk över 60 (speciellt de som inte är helt friska) hela vintern. Jag bor i skogen och här är många äldre och vi dricker kaffe hos varandra ofta normalt sett. De äldre som inte varit sjuka har tynat bort mentalt istället, då ingen vill umgås med de längre. En del känner man knappt igen längre ser ut som de åldrats 20 år i vinter.
Nu kan man börja umgås med de äldre och sjuka igen, utomhus i solen.
Jag tror at många äldre och sjuka och de som lever nära dem är tacksamma för vaccinet.
Men om man inte tillhör riskgruppen, bör man tänka efter noga vad man vill göra angående vaccinet. Det är risker oavsett vad man väljer. Men man bör ta det för att man tycker att det gynnar en själv eller låta bli om man inte tycker så. Jag tror att det känns bättre om man tar beslutet efter egna åsikter en att man låter sig påverkas av andra.
Jag reagerar på att du skriver att barnen inte får sova över hos morföräldrarna trots att de är färdig vaccinerade. Det är väl inte ditt beslut att ta och du bör acceptera det utan att gnälla. Det är ju inte så att man är helt skyddad bara för att man är full vaccinerad och så länge barnen går i skolan är det en risk att de bär på viruset utan att dom/ni vet om det. Vänta till sommarlovet och några veckor in där, kanske en övernattning funkar då. Att inte träffa någon sliter hårt på hälsan för en del också. Ta med dig barnen och morföräldrarna på en utomhus aktivitet istället. Jag hoppas inte din frustration handlade om att du vile ha gratis barnvakt.
Jag gillar att du skriver att du kommer riva i sönder ett eventuellt covid pass. Ja, det bör inte låta en påverkas angående vaccineringen (även om passet kan vara till hjälp att öppna samhället tidigare och negativt test och antikroppar ska ju också funka). Det här beslutet måste vi ha rätt att ta själva. Men jag tycker att de som inte vaccinerar sig bär ett större ansvar att se till att de inte sprider smittan. Så länge man är ovaccinerad och sjukdomen är till skada för andra (det här är relativt men jag menar så stor skada att sjukvården har problem och så pass många dör och blir skadade som vi sett under pandemin) bör man hålla igen lite extra.