2021-06-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tack för tipset.

Lite citat:

Det där avsnittet är mycket informativt. Alla som tror att det saknas data på ivermectins effektivitet på covid bör se det.
Citera
2021-06-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra att säga som man tycker och tänker.

FB är väl snarast ett asocialt media med anonyma användare så här behöver man inte fejka, vilket också är bra.
Jag säger alltid som jag tycker och tänker "irl" skiter fullständigt i hur andra tar det..
Citera
2021-06-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vacciner ger större antal antikroppar än vad kroppen bildar av infektion.
Vad säger att fler antikroppar är bättre?

Tänkt på de med.. samt hur mycket är för mycket? Inviduellt?
Senast redigerad av Porky123 2021-06-02 kl. 17:01.
Citera
2021-06-02, 17:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att immunitet mot hela virussträngen ger bredast immunitet är otvetydigt.

Som svar på din länk har jag redan haft en diskussion i tråden om att viruset troligen muterar förbi immunitet mot spikproteinet inom 9-12 månader.

Har du fler funderingar får du gärna läsa några sidor bakåt där jag deltar i diskussioner kring vaccinernas immunitetsbredd.
Inte omöjligt. Men då muterar det troligtvis förbi konvalescent immunitet även tidigare. Också var det ju den där lilla detaljen med referenser också. Vad du omotiverat tror är inte mer intressant än Jehovas vittnens möten med gud när de står utanför dörren.

Citat:
Similarly, sera from PIDs who experienced symptomatic SARS-CoV-2 infection and who had detectable anti-RBD IgG titers prior to vaccination displayed generally weak nAb titers against Wuhan-Hu-1 at one to nine months post-infection and lower, or non-existent titers against the B.1.351 variants, in agreement with another report (69)
Senast redigerad av MrArtur 2021-06-02 kl. 17:11.
Citera
2021-06-02, 17:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där ser man. Då borde det bara vara en tidsfråga, innan de flesta vacciner vi har nu blir verkningslösa...

Kan verkligen spike proteinet mutera på ett sätt så att det fortfarande är funktionellt o samtidigt undvika Pfizer?

Jag tror det är en fördel att få ett robustare immunförsvar mot spike proteinet vilket Pfizer ger jämfört med naturlig infektion.
Citera
2021-06-02, 17:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vacciner ger större antal antikroppar än vad kroppen bildar av infektion.
Vad säger att fler antikroppar är bättre?
Studier visade tydligt i fas ll att antikroppar efter vaccin ffa har en betydligt mindre varians, vaccinerade individer emellan. Fler antikroppar neutraliserar bättre. Och vaccinen ger bredare skydd.
Citera
2021-06-02, 17:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Inte omöjligt. Men då muterar det troligtvis förbi konvalescent immunitet även tidigare. Också var det ju den där lilla detaljen med referenser också. Vad du omotiverat tror är inte mer intressant än Jehovas vittnens möten med gud när de står utanför dörren.
Det understrukna;
Nej

Jag är inte ett dugg intresserad av att diskutera på den nivå du vill hålla.
Citera
2021-06-02, 17:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan verkligen spike proteinet mutera på ett sätt så att det fortfarande är funktionellt o samtidigt undvika Pfizer?

Jag tror det är en fördel att få ett robustare immunförsvar mot spike proteinet vilket Pfizer ger jämfört med naturlig infektion.
Har du redan immuniteten i T- cellerna så har du. Robustare än så blir det inte.
Citera
2021-06-02, 17:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det understrukna;
Nej

Jag är inte ett dugg intresserad av att diskutera på den nivå du vill hålla.
Jo. Tråkigt att du inte vill höja din nivå. Kan dock bara försöka leda till brunnen. Drickandet måste du utföra själv.

Citat:
Similarly, sera from PIDs who experienced symptomatic SARS-CoV-2 infection and who had detectable anti-RBD IgG titers prior to vaccination displayed generally weak nAb titers against Wuhan-Hu-1 at one to nine months post-infection and lower, or non-existent titers against the B.1.351 variants, in agreement with another report (69)

Det är alltså denna grupp som du anser fått bästa skyddet.
Citera
2021-06-02, 17:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Studier visade tydligt i fas ll att antikroppar efter vaccin ffa har en betydligt mindre varians, vaccinerade individer emellan. Fler antikroppar neutraliserar bättre. Och vaccinen ger bredare skydd.
Självklart ger inte vaccin bredare skydd.

Antikroppar är inget bra sätt att mäta skydd på. Inte heller vill man ha fler antikroppar än man behöver, eller mer långvariga än som behövs.
Citera
2021-06-02, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Exakt vad spikproteinet gör i kroppen och hur mekanismen fungerar tror jag inte är fastställt.

Att det är just spikproteinet som orsakar de flesta symtomen vid covid-19 är vetenskaplig koncensus.

Edit, tog mig tid att googla:
" A lot of people think of it as a respiratory disease, but it’s really a vascular disease,” says Assistant Research Professor Uri Manor, who is co-senior author of the study. “That could explain why some people have strokes, and why some people have issues in other parts of the body. The commonality between them is that they all have vascular underpinnings.”"

"While the findings themselves aren’t entirely a surprise, the paper provides clear confirmation and a detailed explanation of the mechanism through which the protein damages vascular cells for the first time. There’s been a growing consensus that SARS-CoV-2 affects the vascular system, but exactly how it did so was not understood. Similarly, scientists studying other coronaviruses have long suspected that the spike protein contributed to damaging vascular endothelial cells, but this is the first time the process has been documented.

In the new study, the researchers created a “pseudovirus” that was surrounded by SARS-CoV-2 classic crown of spike proteins, but did not contain any actual virus. Exposure to this pseudovirus resulted in damage to the lungs and arteries of an animal model—proving that the spike protein alone was enough to cause disease. Tissue samples showed inflammation in endothelial cells lining the pulmonary artery walls."
https://www.salk.edu/news-release/the-novel-coronavirus-spike-protein-plays-additional-key-role-in-illness/

Fast jag undrar om det där är etablerad forskning. I Sverige har väl ingen expert - varken på FHM eller någon annanstans - sagt att det I FÖRSTA HAND är en sjukdom som går på endotelet i blodkärlen??? Det har hela tiden sagts att det i första hand är en lungsjukdom och att man ska vara uppmärksam på symptom från luftvägarna. Det är ju även andningen de flesta (alla?) covidpatienter behöver hjälp med på IVA.
Citera
2021-06-02, 17:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Det verkar som att det inte finns konsensus om detta. Vi får väl vänta och se...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in