2021-06-01, 23:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De har en bra dokumentär på kalla fakta om långtidssjuka, tidigare friska människor, så en god hälsa är inte en garanti.

https://www.tv4play.se/program/kalla-fakta-smittad-postcovid/avsnitt/13342550

Nej men risken är betydligt lägre att bli allvarligt sjuk och behöva sjukhusvård. Statistiken är mycket tydlig där.
Citera
2021-06-01, 23:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tillhör visserligen ingen officiell riskgrupp, men jag har nog på känn att jag skulle kunna bli rätt ordentligt sjuk. Så för egen del är jag tacksam för ett ytterligare skydd. Sjukdomen är oberäknelig.
Hmm jag kännar många som varit duktiga på att använda munskydd och andningsskydd som likförbannat blivit smittade. Du kan inte skydda dig. Vad du däremot kan göra är att se till att sänka dina risker för att bli allvarligt sjuk. Och det bland annat att se till att inte vara överviktig och börja äta riktig mat.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
F.ö. är hög tid att få ner smittspridningen, helst genom
permanent flockimmunitett. Då är det hela över.

Ja det kan gå till på olika sätt. Det är bra att genomgå infektionen, för då får du ett inbyggt skydd.. Själv hade jag covid förra året och efter det har jag nog aldrig någonsin varit så frisk.
Citera
2021-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur kan jag vara en del av problemet? Jag har levt minst 3 gånger hårdare än vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Hade Sverige som är ett glesbefolkat land uppe i en avkrok av Norden följt de strängare regler som gällt i andra länder hade Sverige bara haft en bråkdel så många döda.
Du verkar inte förstå det här med orsak och verkan. De länder du räknar upp, är tätbefolkade länder i central- och sydeuropa med en helt annan exponering. De vidtar strängare åtgärder när läget redan är dåligt.
Jämför istället med länder som tidigt vidtog stränga regler och lyckades kväsa smittan väl. Nya Zeeland exempelvis. Ja, där hade jag troligen trivts bättre.
Det är enkelt. Du är en del av problemet för att du inte förstår restriktionerna. Det är ju helt uppenbart. Och jag betvivlar inte att du hade trivts bättre i Nya Zeeland. Inte alls. Däremot finns andra problem med Nya Zeeland. Folk dör nämligen som flugor i trafiken där. Men det har ju inget med Covid att göra så det är det ju ok att deras folkvalda faktiskt fullständigt skiter i.
Citera
2021-06-01, 23:52
Moderator
Chantres avatar
Är det samma i andra regioner att folk har tappat intresset för att vaccinera sig nu när smittotalen har gått ned? Kan ju bli en spännande höst om så är fallet.

Citat:
Under tisdagen har Region Skåne annonserat i sociala medier efter 50-59-åringar som vill vaccinera sig mot covid.
”Just nu finns det gott om lediga vaccinationstider för personer som är 50-59 år. Det kan finnas tider för att få vaccin redan imorgon!”
Citat:
Hos en av de större aktörerna, Macc Scandinavia som vaccinerar i bland annat Arlöv och Ängelholm, fanns till exempel över 5 000 lediga tider tider vid 22-tiden på tisdagskvällen. Det innebär att mer än hälften av de knappt 10 000 tider som släpptes ett drygt dygn tidigare fortfarande inte hade gått åt.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-01/thomas-frostberg-vaccinstrulet-tvingar-regionen-annonsera-for-att-fylla-tiderna
Citera
2021-06-02, 00:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej, naturlig infektion ger bättre och bredare skydd. Att påstå något annat är rent antivetenskapligt nonsens. Det borde egentligen alla veta, det är immunologi 101, grundskolenivå.

Största studien på det var i Israel har jag för mig.

Spännande att kunskap om mRNA vacciner lärs ut på grundskolenivå

MRNA vaccinerna ger betydligt bättre immunitet än klassiska vacciner och är helt nya. Så att påstå att inga vacciner kan ge bättre immunförsvar än en naturlig infektion är ovetenskapligt.

Länka gärna till en studie som specifikt visar att dessa nya vacciner skulle ge sämre skydd.
Citera
2021-06-02, 00:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spännande att kunskap om mRNA vacciner lärs ut på grundskolenivå

MRNA vaccinerna ger betydligt bättre immunitet än klassiska vacciner och är helt nya. Så att påstå att inga vacciner kan ge bättre immunförsvar än en naturlig infektion är ovetenskapligt.

Länka gärna till en studie som specifikt visar att dessa nya vacciner skulle ge sämre skydd.

Jag tänker att det måste vara så att de ger sämre skydd, eftersom de bara lär kroppen att reagera på ett enda protein. D.v.s. om viruset muterar i just det proteinet, så är vaccinskyddet borta. Skulle vi ha fått ett traditionellt vaccin med avdödade eller förslöade riktiga covid19-viruset, så hade våra immunförsvar lärt sig att känna igen HELA eländet. = bredare immunförsvar. Naturliga infektioner är naturligtvis inte rätt väg att gå, när det handlar om ett virus som är så farligt för vissa.

Eller kan det vara så att just det proteinet mRNA-vaccinerna triggar våra celler att tillverka, är helt nödvändigt för att viruset ska ta sig in i cellen, d.v.s. att viruset ändå blir funktionsodugligt om det muterar? Vet du något om det?
Citera
2021-06-02, 00:20
Avslutad
Får se om det hinner passera 40 000 patienter på slutenvården under 69 år innan pandemin är över... Totalt sett uppe i drygt 66 000 patienter.

"Antal UNIKA patienter som rapporterats till Socialstyrelsen som inskrivna i slutenvård med diagnosen covid-19. Endast ett slutenvårdstillfälle för en patient ingår i statistiken, om det skulle förekomma mer än ett.

Totalt antal slutenvårdade för covid-19: 66 238

Utskrivna från slutenvård: 55 627 (81%)
Avlidna under slutenvård: 9 229 (13,9 %)

Under 70 år: (0-69 år) 36 796 (55,6 %)

Över 70 år: 29 426 (44,4 %)

0-39 år: 7 876
40-59 år: 17 266
60-79 år: 25 370
80-89 år + alla över 90 år: 15 700

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/vard-och-covid-19/statistik-covid19-inskrivna.xlsx
Citera
2021-06-02, 00:21
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker inte man ska avstå men att man gott kan vänta. Det är en stor skillnad mellan svininfluensan och covid19, då skrämde man folk att ta sprutan som var i princip otestad (utan restriktioner och rekommendationer), nu har vi data som vi kan studera själva. Men var och en gör som de vill såklart. Det blir intressant att se till hösten vad som händer. Vad säger man till behandlande läkare om man hamnar på IVA och inte tagit vaccinet? Dumstrut på?
Framför allt ser vi nu tecken på att folk som inte vaccinerar sig kommer att få det svårt i samhället när det gäller besök på allehanda ställen.

Citat:
Det kan bli aktuellt att öppna upp för ännu mer publik på sport- och kulturevenemang under det andra steget av återöppning i juli, enligt regeringen.
Folkhälsomyndigheten får nu i uppdrag att se om vaccinationsintyg och tester inför arrangemang kan göra att fler kan släppas in.
https://sverigesradio.se/artikel/fhm-utreder-mer-publik-pa-sport-och-kulturevenemang-redan-i-juli

Kan ju bli dyrt att testa sig för 400 spänn varje gång man vill gå och se på fotboll.
Citera
2021-06-02, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Framför allt ser vi nu tecken på att folk som inte vaccinerar sig kommer att få det svårt i samhället när det gäller besök på allehanda ställen.

https://sverigesradio.se/artikel/fhm-utreder-mer-publik-pa-sport-och-kulturevenemang-redan-i-juli

Kan ju bli dyrt att testa sig för 400 spänn varje gång man vill gå och se på fotboll.

taskigt för folk som har småbarn
Citera
2021-06-02, 01:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det är enkelt. Du är en del av problemet för att du inte förstår restriktionerna. Det är ju helt uppenbart. Och jag betvivlar inte att du hade trivts bättre i Nya Zeeland. Inte alls. Däremot finns andra problem med Nya Zeeland. Folk dör nämligen som flugor i trafiken där. Men det har ju inget med Covid att göra så det är det ju ok att deras folkvalda faktiskt fullständigt skiter i.

Vad är det för restriktioner du upplever att jag inte förstår? De folkvalda i Nya Zeeland tycks ta betydligt större samhällsansvar.
Citera
2021-06-02, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det för restriktioner du upplever att jag inte förstår? De folkvalda i Nya Zeeland tycks ta betydligt större samhällsansvar.
Sannolikt inga eftersom du inte anser dem vara särskilt kloka eller välbalanserade. Så jag antar att du inte uppfattat till exempel råden att hålla avstånd, umgås med en begränsad vänkrets, stanna hemma när du känner dig sjuk, tre råd som faktiskt räcker om man hårddrar det.

Om de folkvalda i Nya Zeeland tog större samhällsansvar skulle de göra mer åt sina dödstal i trafiken. Det dog drygt 4ggr så många i trafiken i Nya Zeeland jämfört med Sverige häromåret, detta beroende på undermåligt vägunderhåll och en märklig syn på alkohol, något det är stor debatt om i landet men som de kära folkvalda blundar för. Så om du flyttar dit, var försiktig när du är ute i trafiken. Allt är inte guld och gröna skogar, varken där eller här.
Citera
2021-06-02, 05:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Sannolikt inga eftersom du inte anser dem vara särskilt kloka eller välbalanserade. Så jag antar att du inte uppfattat till exempel råden att hålla avstånd, umgås med en begränsad vänkrets, stanna hemma när du känner dig sjuk, tre råd som faktiskt räcker om man hårddrar det.

Om de folkvalda i Nya Zeeland tog större samhällsansvar skulle de göra mer åt sina dödstal i trafiken. Det dog drygt 4ggr så många i trafiken i Nya Zeeland jämfört med Sverige häromåret, detta beroende på undermåligt vägunderhåll och en märklig syn på alkohol, något det är stor debatt om i landet men som de kära folkvalda blundar för. Så om du flyttar dit, var försiktig när du är ute i trafiken. Allt är inte guld och gröna skogar, varken där eller här.

Nej, de råden räcker inte. Främst eftersom de helt bortser från den kanske viktigaste smittoöverföringen. Den som sker via luften i inomhusmiljö. Det finns så många exempel nu på situationer där större sällskap på kanske 50-100 personer blivit smittade vid ett och samma tillfälle och då beror det knappast på det inte hållits tillräckligt med avstånd. Då kanske du invänder att man inte umgåtts inom en begränsad krets, men så har vi bussar och kollektivtrafik. Vi har köpcentrum och gallerior och så har vi kanske det viktigaste av allt. Skolan. Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer bortser alltså helt från den viktigaste spridningskällan. Man låtsas som den inte ens existerar. Intressant är det också eftersom råden från Folkhälsomyndigheten har i stort sett lika ut under lång tid nu. Ändå fick vi en kraftig andra och tredje våg och inte sjutton har folks vilja att följa råden varierat i den grad som man försöker få det att låta som. "Nu ökar smittan och då är det extra viktigt att man följer råden". Det har vi fått höra till leda nu, men vad hjälper de när råden i sig inte hjälper särskilt mycket för att förhindra smittspridning?

I Sverige dog cirka 200 personer förra året. Om Nya Zeeland har fyra gånger fler dödsoffer dog alltså 800 personer (har inte kollat om det stämmer). Som jämförelse dog 12000 personer i Corona i Sverige förra året. Döda i trafiken smittar inte heller. Mycket går nog att undvika genom att låta bli att köra berusad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in