2021-06-01, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag vet att Japan har högre medelålder än Sverige och dom har klarat sig bättre, så den jämförelsen är inte helt säker.

För att dom inte är överviktiga? De har alltid varit friskast och levt längst. Självklart klarar de coronapandemin bäst också.
Citera
2021-06-01, 20:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo jag såg det också, men var själv mer intresserad av just hemarbetandet.

Vi är ganska följsamma till råd och rekommendationer i Sverige, särskilt från stat och myndigheter.
Vissa tycker att alla som är följsamma är får och andra tycker att det är bra att många litar på råd och rekommendationer.

I länder där medborgarna inte litar på staten funkar inte råd och rekommendationer. Där krävs lagstiftning, böter och hårda tag på andra vis än vad som krävs i Sverige. Folket (flocken) kan då mera betraktas som vargar eller andra vilddjur som måste buras in för att inte utgöra en fara för sig själva och andra.

Jag uppskattar får-varianten, när de flesta gör sitt bästa utan att riskera att straffas om de gör fel. Det blir någon sorts frihet under ansvar istället för autoritärt styre med kadaverdiciplin.

I Sverige fungerar frihet under ansvar rätt bra i hela samhället och det tycker jag är något bra som vi bör värna om istället för att förlöjliga och förringa. Alternativet är enligt min mening sämre.

Visst och det är såklart subjektiv. Men den arbetsgivare jag företräder och jag har den samlade bilden om att de anställda generellt gillar tanken att få arbeta hemma om det råder flexibilitet i frågan. Detta år har vi dock som arbetsgivare tvingar alla medarbetare att arbeta hemma om det inte finns godtagbart skäl att vara på jobbet. Främst kopplat till arbetsmiljö. Och då missar man allt korridorsnack/fikarum/komptensöverföring möten med sin arbetsgrupp etc. Jobbet är en social sfär som betyder mycket för de flesta .. så jag vill påstå att 100% hemma är påfrestande för de flesta medans om man kan välja vissa dagar hemma och vissa på arbetsplatsen så är de flesta positivt inställda ..
Citera
2021-06-01, 20:32
Bannlyst
Hur mycket går smittan egentligen ner nu?

Man kan tex säga att för 2 månader sen var det 37.000 i veckan och nu bara 6000

För det testats ju betydligt färre personer nu.

Hur kollar man detta? Är det hälften så många testade är det så klart mindre bekräftade smittade
Citera
2021-06-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det kan aldrig bli bra, eller i alla fall inte inom överskådlig framtid. Jag tror att vi kommer att få kämpa med det här, lika länge som Tyskland har fått kämpa med sitt arv från Nazitiden.
Vänta lite nu. Du menar på fullt allvar att du tror att människor runt om i världen kommer dra paralleller mellan Anders Tegnell (som du likställer med Sverige) och Nazityskland? Och detta trots att det nu så här långt in i pandemin visat sig att Sverige inte misslyckats så kapitalt jämfört med många andra länder i Europa eller världen? Svaret på frågan från mig till dig kan besvaras med ja eller nej. Vågar du dra till med ett enstavigt ord i ditt svar?
Citera
2021-06-01, 20:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du tycker som du tycker och andra kan tycka anorlunda.

Just covid-19 har visat sig ge större problem för överviktiga än för andra och det beror troligen på att lungorna och syresättningen påverkas av sjukdomen.

En sjukdom som slår mot mag- och tarmkanalen kommer troligen att gynna de överviktiga snarare än tvärt om.

Jag tror som sagt att de flesta mår bäst av att leva som de vill utan att det går till överdrift.
Hur som helst är ingen intresserad av att anpassa sin kropsvikt uppåt eller nedåt för att klara nästa pandemi bättre, eller om det råkar bli sämre.

Det finns det som talar emot att det är så nyttigt att vara smal, bara att prata om att smal är bra skapa problem för vissa.

Självklart ska alla få leva exakt som de vill. Men ingen överviktig ska kunna kräva att alla ska anpassa sig efter deras hälsa, stänga ner en hel värld och konka folks familjeföretag. Det får aldrig hända igen.

Är man orolig för sin hälsa är man fri att stanna hemma och köra personlig lockdown. Inte att dra med andra ner i deras misär.
Citera
2021-06-01, 20:35
Medlem
Rimberts avatar
Lite konstigt att det inte verkar ha dött fler än ett normalår det senaste året. Och dödligheten i influensa verkar har gått till noll närmast.
Ni som funderar på att ta detta otestade "vaccin", mot denna tämligen harmlösa flunsa bör tänka er för en extra gång, då "vaccinet" verkar förstöra ert naturliga immunförsvar.
Senast redigerad av Rimbert 2021-06-01 kl. 20:48.
Citera
2021-06-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska man tolka det som att den gode Tegnell fortfarande inte tror på aerosolsmitta? Att han tror att det räcker med att hålla två meters avstånd till alla så blir man inte smittad? Trodde sådana teorier var skjutna i sank för ett år sedan faktiskt!
Ska man tolka det som att den gode IMBILDEN fortfarande inte vet skillnaden på aerosolsmitta och luftburen smitta?
Citera
2021-06-01, 20:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Nej, då har du inte läst vad jag skrivit. Jag har skrivit att de rekommendationer som regeringen och Folkhälsomyndigheten kommit med i mångt och mycket inte haft någon större effekt på smittspridningen. Annat än den om hemarbete då. I övrigt mest symbolåtgärder.

Klart är att man hade kunnat gå mycket längre. Då hade färre blivit smittade och färre hade dött, men det valet gjorde aldrig regeringen.

Den arbetsgivare jag företräder med över 10 000 anställda tog inte beslutet av rädsla . Utan pga av FHM rekommendation och många medarbetare ville komma på jobbet medans andra var rädda så det är väldigt olika från individ till individ. Men vi hade inte tagit detta beslut utan FHM inte våren 2020 alla fall det kan jag säga .
Citera
2021-06-01, 20:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns många med bra hälsa som hamnat på IVA ändå så det är inte hela sanningen.

Många och många. De flesta som läggs in har någon riskfaktor. Luktar körbärsplockeri här.
Citera
2021-06-01, 20:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://www.businessinsider.com/covid-vaccine-one-shot-effectiveness-pfizer-moderna-astrazeneca-vaccines-dose-2021-3?r=US&IR=T

Det ser ut som en mycket tidig studie med extremt stor osäkerhet. I dagsläget lär den inte tillföra något, utöver
förvirring.

"The true value lies between 29.5% and 84.5%, according to the FDA documents. There was a wide range because not many people caught COVID-19 in the trial during this time period."

Edit:
Hmm.. ser nu att ditt citat inte hängde med. Så ja, mer förvirring blef det kanske.
Senast redigerad av LeeVan 2021-06-01 kl. 21:02.
Citera
2021-06-01, 20:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Gäller den slutsatsen även för dom som vaccinerats med Astras vaccin??

Det viktiga är att man inte blir allvarligt sjuk eller kollar vippen.
Citera
2021-06-01, 20:56
Medlem
Citat:
Tycker du blandar ihop två saker. Finns nog ingen som tycker att viruset är speciellt trevligt.
Meningsskiljaktigheterna här rör ju graden av åtgärder stat och myndigheter satt in. Jag ser det inte som att stat och myndigheter har vidtagit några större tvingande åtgärder. Att man sagt åt folk att det är bra att arbeta hemma och hålla avstånd, helst handla ensam osv upplever inte jag som särskilt tvingande. Det är något man kan göra, eller välja att låta bli att göra.
Tror säkert att det är flera som längtar efter att kunna resa som vanligt igen, inte minst mellan olika länder. De flesta fattar dock att det inte är speciellt lämpligt nu.
Min poäng är bara att vi inte kan låtsas som att viruset inte existerar. Tror många inte fattar att anledningen till att krogar har tappat 75% av omsättningen inte beror på staten utan på viruset.

Du kan resa. Du kan umgås, du kan träna, du kan vara på arbetet. Det har du i princip kunnat göra genom hela pandemin, men grejen är ju den att väldigt många INTE VILL av helt logiska anledningar. Och varför vill folk inte?Jo, för vi har ett farligt virus! Nu är det som det är. Det är liksom bara att acceptera.
Eller så ”vill” inte folk det för att de följer råden som de tycker är kloka och välbalanserade? Som är uttalade från myndigheter som de har förtroende för? Som gjort att mycket faktiskt stått still i samhället fast ingen tvingat oss?

Du verkar mest sur över att staten inte tvingar oss? Är det där skon klämmer? Med fler poliser, militärer och övervakare så hade du också varit nöjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in