Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Jag är sjuksköterska och har blivit daskad i rumpan och nypt i rumpan och blivit utsatt för oönskade närmanden i situationer där jag haft svårt att i stunden göra något åt det - dvs patientnära. Men jag har gjort klart för personen efteråt att det inte ska upprepas. I ett enda fall respekterades det inte och då fick personen en ordentlig tramp på foten där och då. Efter det upprepades det inte. Det var några år sedan nu, rumpan är kanske inte lika daskvänlig längre
Det låter ju såklart som att jag bagatelliserar - det gör jag inte. Jag tycker det är vedervärdigt att på en arbetsplats utsätta en kollega för detta. Det hör inte hemma där. Men vi måste också lära oss att säga ifrån. Det är pga att vi inte gjort det som vi hamnat i denna metoo världen.
Jag tror det handlar mer om situationen och vem/vad det handlar om.
Allt är inte svart och vitt och självklart så är det inte fritt fram att danska folk. Jag har också haft okända äldre kvinnor danska mig på rumpan när jag var i 20 årsåldern när jag jobbade i krog sammanhang. Man blir lite ställd först men bryr mig föga.
Vad jag har lärt mig av mee to är att kvinnor inte säger till män om dom nu mår dåligt av det. Vi män kan också vart bättre på att säga till andra män om vi märker detta inte är ok.