2021-05-31, 11:11
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Hon kanske hade facit. Jag tror hon visste att Lena var död.

"develi" hittade ett bra förhör i FUP.
Vet inte vilken aktbilaga det var men det finns där.

Vad säger du efter att Stefan svarat såhär ?

"FL2: Jag minns när vi sitter på den här häktningsförhandlingen .. så säger du eh .. du säger
nått liknande "är det nån som har motiv så är det Hanna".
SD: (lång tystnad) mm"
(..)
SD: Ja att.. nu är det ju inte Lenas fel eh .. jag är liksom en stor del i det hela men nu pratar vi
om Lena .. eh .. Lena har förstört Hannas liv .. genom att vara med mig. Och tar man bort det som förstört livet då tar man bort liksom nånting som .. som inte har varit bra .. men .. nej .. jag vet givetvis att Hanna inte har mördat Lena. Men ... men hon skulle kunna ha ett motiv."

Är inte det ett märkligt svar ?

Det är ett jätte märkligt svar, men å andra sidan är alla hans förhör oehört märkliga.
2021-05-31, 11:12
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaRue
Jag är övertygad om att Stefan har tagit sitt liv. Han klarade inte av att alla fick reda på att han är en feg jävla kvinnomördare. Som den psykopat han var så kunde han inte leva med vetskapen att han var genomskådad. Ruttna i helvetet ditt fega kräk Stefan Davidsson.
Det är verkligen otroligt vilket vidrigt kräk han var, mot i princip alla. Åtminstone alla närstående. Eller de var ju typ aldrig ens närstående honom, utan bara verktyg för honom. Undra om han tänkte att självmordet skulle få medierna att tystna lite. Vissa tog väl faktiskt bort bild och namn från att publiceringarna? Tror dock det kommer skrivas mycket och göras flera dokumentärer om detta fall ändå, det är intressant från så många vinklar.
2021-05-31, 11:33
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Det är verkligen otroligt vilket vidrigt kräk han var, mot i princip alla. Åtminstone alla närstående. Eller de var ju typ aldrig ens närstående honom, utan bara verktyg för honom. Undra om han tänkte att självmordet skulle få medierna att tystna lite. Vissa tog väl faktiskt bort bild och namn från att publiceringarna? Tror dock det kommer skrivas mycket och göras flera dokumentärer om detta fall ändå, det är intressant från så många vinklar.

Du har nog rätt i det där, med att han inte pallade med, att ha ett dålig anseende ?
Att behöva erkänna för sina nära och kära, att han faktiskt har slagit sönder en kvinna bakom ett plank.
Som dog på kuppen...
2021-05-31, 12:28
Medlem
47-åringen som dömdes i fredags i hovrätten för det uppmärksammade Hjärstamordet hittades död kort efter att domen hade meddelats.

En person anhölls senare misstänkt för mord, men släpptes på fri fot under fredagskvällen.

Här hittades Hjärsta mördaren
Stefan Davidsson död.

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-haktades-inte-hjarstamordaren-efter-rattegangen
2021-05-31, 12:49
Medlem
Saxat:

Mindre än tjugo minuter efter att
domen fallit hittades han död.
Polisen hann aldrig verkställa det
häktningsbeslut som togs i samband med att domen kom.

Vi framförde att det fanns en viss flyktfara och att det för brottet inte var föreskrivet lindrigare straff än två års fängelse.

De var precis det som senare skedde. Hovrätten tog ställning till det här när det avslutade överläggningen och i samband med att de meddelade domen, säger Åsa Hiding.

https://www.na.se/artikel/aklagarens-forsta-ord-efter-dodsfallet-i-hjarstamordet-visste-inte-det-skulle-sluta-pa-det-har-tragi ska-viset?referrer=app

Kort efter att han dömts till 18 års fängelse för mordet på Lena Wesström hittades Stefan Davidsson 47, död.

Trots att åklagaren krävt ett långt straff häktades han inte i väntan på dom.

Åklagaren menar samtidigt att det inte fanns några indikationer på att det fanns någon fara för hans liv.

https://www.expressen.se/nyheter/darfor-var-davidsson-pa-fri-fot-inga-indikationer/
Senast redigerad av Doiten 2021-05-31 kl. 13:10.
2021-05-31, 15:07
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vi gör inte så i Sverige.
Antingen sitter man i häktet när domen kommer vilket är absolut vanligast när det gäller mord och om personen högst troligt kommer dömas.
Eller så är man fri att vara precis vart man vill. Ganska vanligt att den åtalade är tillsammans med sin advokat som snabbt kan ge råd om hur man eventuellt bör gå vidare.
Vissa länder, typ USA, där får man sin dom inne i rättssalen direkt av domaren.
Men så funkar det som sagt inte här.

Undrar varför han inte fick domen med sin advokat, om advokaten föreslagit det och han tackat nej?
2021-05-31, 15:09
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag är med på ditt resonemang.
Stefan sa själv att Lenas död var mot hans vilja.
HD som bosatte sig så hon hade uppsikt över Lenas baksida.
Vem gör så?
Den förbannade "huvvamannen" var nog HD som smög runt för att ha koll.
HD är skyldig. Frågan är om poliserna vill röra runt i grytan, enklast är väl att arkivera skiten.
Den misstänkte är avliden.

Men de måste väl ha kollat upp HD ordentligt, sett om hon hade alibi osv? Varför sa inte SD att det var Hanna under förhören, ingen är väl så dum att han åker dit för nån annan!?
2021-05-31, 15:10
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Saxat:

Mindre än tjugo minuter efter att
domen fallit hittades han död.
Polisen hann aldrig verkställa det
häktningsbeslut som togs i samband med att domen kom.

Vi framförde att det fanns en viss flyktfara och att det för brottet inte var föreskrivet lindrigare straff än två års fängelse.

De var precis det som senare skedde. Hovrätten tog ställning till det här när det avslutade överläggningen och i samband med att de meddelade domen, säger Åsa Hiding.

https://www.na.se/artikel/aklagarens-forsta-ord-efter-dodsfallet-i-hjarstamordet-visste-inte-det-skulle-sluta-pa-det-har-tragi ska-viset?referrer=app

Kort efter att han dömts till 18 års fängelse för mordet på Lena Wesström hittades Stefan Davidsson 47, död.

Trots att åklagaren krävt ett långt straff häktades han inte i väntan på dom.

Åklagaren menar samtidigt att det inte fanns några indikationer på att det fanns någon fara för hans liv.

https://www.expressen.se/nyheter/darfor-var-davidsson-pa-fri-fot-inga-indikationer/

Inga indikationer? En halvidiot som läst igenom denna tråden och fått en djupare inblick i hans förehavanden - även en som plöjt FUP vilket hovrätten bör ha gjort - borde inse 1: Han är inte frisk 2: han ser döden som en praktisk utväg på många bekymmer. Exempelvis LW, HD och barnen med kolik.

Min farhåga (och en del andras tror jag) var att han skulle ta kål på hela sin familj. Typ "allt ska bli så bra nu" ända in i evigheten.

Ändå tacksam att han enbart tog sig själv av daga. Även om jag tycker det är en feg utväg.
2021-05-31, 15:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Exakt. Varför skulle HD säga något så dumt om hon natten innan varit ute och dödat LW?

Varför rikta polisens misstankar mot sig själv på det viset? En mördare vet att hålla sin mun på arbetsplatsen dagen efter mordet. Enkel logik i min bok.
Hon kanske inte bet sig i tungan?
Så stort var hennes hat för LW.
2021-05-31, 15:15
Medlem
Det var väl ändå en ganska bra avslutning på det här fallet? Han kommer att saknas av ingen alls och samhället, dvs vi, slipper betala för hans tid på anstalt. Dessutom behöver inte anhöriga till Lena leva med ångesten över att han skulle komma ut efter endast 12 avtjänade år.

Såna här människor skulle för allas bästa bara lägga sig ner och dö. Ingen behöver dem!
2021-05-31, 15:26
Medlem
elimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Inga indikationer? En halvidiot som läst igenom denna tråden och fått en djupare inblick i hans förehavanden - även en som plöjt FUP vilket hovrätten bör ha gjort - borde inse 1: Han är inte frisk 2: han ser döden som en praktisk utväg på många bekymmer. Exempelvis LW, HD och barnen med kolik.

Min farhåga (och en del andras tror jag) var att han skulle ta kål på hela sin familj. Typ "allt ska bli så bra nu" ända in i evigheten.

Ändå tacksam att han enbart tog sig själv av daga. Även om jag tycker det är en feg utväg.

Jag håller med, SD såg döden som lösningen på alla problem och vi ska nog vara glada att han enbart tog sitt eget liv. Det är såklart en fruktansvärd tragedi för SDs barn men jag tror att detta hade kunnat sluta ännu värre.
2021-05-31, 15:34
Medlem
Saxat:

När det gäller dödsfallet i sig så pågår det en utredning där, och den är inte jag eller min kollega inblandad i, säger kammaråklagare Åsa Hiding.

47-åringens död utreds alltjämt som mord. En man greps i samband med att han påträffades, men släpptes efter att misstankarna kraftigt försvagats.

https://www.aftonbladet.se/a/aPmoEA

När Stefan Davidsson hittades död
upphörde Ingvar Backmans uppdrag som Hjärsta mördarens offentliga försvarare.

Backman säger att domen kan överklagas av Stefan Davidssons dödsbo.

https://www.na.se/artikel/stefan-davidssons-advokat-bryter-tystnaden-vill-inte-satta-mig-till-doms-over-nan?referrer=app
Senast redigerad av Doiten 2021-05-31 kl. 15:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in