2021-05-29, 17:00
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om det hade dött 14 000 i trafiken 2022, tror du då att det hade införts regleringar och restriktioner?

Om de som dör i trafiken hade i genomsnitt levt 4 månader längre än vid andra olyckor, haft en medelålder på 83 (när medelåldern ligger på 82 i snitt i normala fall) och skulle dö vilken vecka som helst..:

Då hade det varit lika korakt att införa restriktioner som nu.

Faktiskt nästa lika idiotiskt som din ickelogiska okntelligenta jämförelse
Citera
2021-05-29, 17:01
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför är du så negativ till vaccinering?

Var har du fått det ifrån?
Citera
2021-05-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hade det ökat nu i slutet av maj om vi inte haft dessa restriktioner, menar du? Förra årets statistik talar inte i din favör.

Talet går både upp och ner och så kommer det se ut framöver. Det är beroende av många olika varabler, och regeringens åtgärder tycks inte vara en särskilt betydelsefull sådan.

Bevisbördan för att statlig inskränkning av medborgerliga rättigheter har inverkan på smittspridningen faller på de som vill införa sådana.

Fanns det inga restriktioner i maj förra året menar du? Dessutom är viruset mer smittsnabbt nu, och kommer bli ännu mer smittsamt.

EDIT: Och den som kan min historik i tråden vet att jag INTE är någon stor anhängare av nedstängningar. Vill bara belysa att jag är skeptisk till om vi är så nära slutet som de flesta tror. Siffrorna i Storbritanien säger något annat. Kanske har hela världens restriktioner inte löst några problem, bara flyttat fram dem ett par år.
Senast redigerad av jenlov 2021-05-29 kl. 17:08.
Citera
2021-05-29, 17:06
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Tragikomisk.....bum...bum...

Der er enormt mange restriktioner når det gælder om at undgå trafikofre.

Restriktionerne reducerer antallet af døde trafikofre til ca.270 personer årligt i Sverige.

For det første skal du erhverve et kørekort for at måtte føre en bil = enormt indgreb i den personlige frihed.

Dernæst skal du iføre dig sikkerhedssele når du kører i bilen = enormt indgreb i den personlige frihed.

Dernæst må du ikke tale i telefon når du kører i bilen = enormt indgreb i den personlige frihed.

Dernæst må du ikke føre bil når du har indtaget alkohol = enormt indgreb i din personlige frihed.

Disse restriktioners overholdelse kontrolereres af tusindvis af politibetjente = enorme årlige udgifter til politiet, og disse udgifter kommer igen år efter år.

Mange billister overholder ikke "restriktionerne" og kommer i fængsel = enorme udgifter for samfundets udgifter til fængslerne og enormt mange spildte arbejdstimer for dem som sidder i fængsel.

Desuden er der enorm udgifter for bilkøberne som skal betale for "sikkerhedsudstyret" i form af stivere kollisionssikre karrosserier,airbags og sikkerhedsseler.

Så Tragikomisk - Tjaa...

För det första så förstår jag inte ett främmande soråk rakt av... även omdet är Danska vi pratar om.

För det andra så haltar din jämförelse... de som kör bil är friska mäniskor... friska nog att sitta bakom en ratt iallafall.

De som dör med C19 är de äldsta med en medelålder på 83, multisjuka i livets slutskede

Det hade krävts skarpare trafikregler om förarna i trafiken hade varit i samma dåliga skicks om de avlidna med C19
Citera
2021-05-29, 17:13
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fanns det inga restriktioner i maj förra året menar du?
Inte alls lika omfattande som just nu, nej. Detta trots vaccin och mer utbredd immunitet.
Citat:
Dessutom är viruset mer smittsnabbt nu
Jag är osäker på vad du menar. Viruset smittar inte snabbare nu. Däremot sjunker smittan mycket snabbt just nu, vilket all tillgänglig statistik tydligt visar. Däremot är det omöjligt att se någon korrelation mellan den trenden och nuvarande restriktioner, eftersom de varit i stort sett oförändrade i nästan ett halvt år nu. Andra bevis för att regeringen ska kunna ta åt sig någon ära för den minskande smittspridningen tas tacksamt emot.
Citat:
och kommer bli ännu mer smittsamt.
Häftigt att vi har ett medium i tråden! Kan du också berätta för oss hur många fler som kommer dö det närmaste året?
Citera
2021-05-29, 17:17
Medlem
Citat:
Inte alls lika omfattande som just nu, nej. Detta trots vaccin och mer utbredd immunitet.

Jag är osäker på vad du menar. Viruset smittar inte snabbare nu. Däremot sjunker smittan mycket snabbt just nu, vilket all tillgänglig statistik tydligt visar. Däremot är det omöjligt att se någon korrelation mellan den trenden och nuvarande restriktioner, eftersom de varit i stort sett oförändrade i nästan ett halvt år nu. Andra bevis för att regeringen ska kunna ta åt sig någon ära för den minskande smittspridningen tas tacksamt emot.

Häftigt att vi har ett medium i tråden! Kan du också berätta för oss hur många fler som kommer dö det närmaste året?

Idag har vi den brittiska mutationen som dominerar, som är klart mer smittsam än den variant som dominerade för ett år sedan. Om ett par månader kommer den indiska mutationen vara om inte dominerande så åtminstone betydligt mer påtaglig än idag. Man måste inte vara medium för att inse det, bara ha ett IQ över 80.

Och, som sagt, jag är INTE någon stor anhängare av nedstängningar.
Citera
2021-05-29, 17:31
Medlem
Citat:
Det är inte jag heller, jag konstaterade bara att det inte syns någon som helst korrelation mellan införande eller skärpningar av restriktioner och minskande smittspridning, snarare tvärtom. Jag menar givetvis inte att restriktionerna är orsaken till ökningar heller, bara att de inte verkar ha någon effekt överhuvudtaget.

Jag ber om ursäkt om jag missförstod ditt inlägg, jag kanske bara råkade märka ord.
Det är helt OK; Jag har bara inte följt utvecklingen så noga som jag kanske borde ha gjort. Jag tog väl mest för givet att restriktioner minskar smittan.
Citera
2021-05-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Var har du fått det ifrån?
Du pratar om "vaccinlobbyn" som om det vore något negativt . .
Citera
2021-05-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
För det första så förstår jag inte ett främmande soråk rakt av... även omdet är Danska vi pratar om.

För det andra så haltar din jämförelse... de som kör bil är friska mäniskor... friska nog att sitta bakom en ratt iallafall.

De som dör med C19 är de äldsta med en medelålder på 83, multisjuka i livets slutskede

Det hade krävts skarpare trafikregler om förarna i trafiken hade varit i samma dåliga skicks om de avlidna med C19

Du har helt ret.

Ifølge de racehygiejniske principper bør og skal samfund skille sig af med svage, syge og gamle mennesker som kun bidrager med udgifter til samfundet.

At der i dette tilfælde dør mange mennesker som i hele deres liv har arbejdet og betalt skat til samfundet, kan det racehygiejniske fascistiske samfund selvfølgeligt ikke tage noget hensyn til.

Så alt i Sverige foregår selvfølgeligt efter de racehygiejniske retningslinier som Sverige tidligt i forrige århundrede var grundlæggerne af.
Citera
2021-05-29, 17:44
Medlem
Ny vietnamesisk variant nu. En hybrid mellan den indiska och engelska. ”Mycket farlig” säger vietnameserna som kommer med mer info till omvärlden kommer snart.

Källa SVT.
Citera
2021-05-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ny vietnamesisk variant nu. En hybrid mellan den indiska och engelska. ”Mycket farlig” säger vietnameserna som kommer med mer info till omvärlden kommer snart.

Källa SVT.
Var det inte samma med indiska och engelska?

Känns som det blivit vargen kommer typ
Citera
2021-05-29, 17:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Källa SVT.
Jepp! Och i UK ökar det nu igen:

Vaccinsuccén till trots – nu stiger smittan igen
Förvärrat smittläge i Storbritannien – trots att 45 procent har fått dubbla vaccindoser. Det kan hindra planen på att lätta upp restriktioner. Framför allt är det den indiska virusvarianten som fortsätter att spridas.
https://www.svd.se/vaccinsuccen-till-trots--nu-stiger-smittan-igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in