2021-05-28, 17:22
Medlem
Hur brukar ni göra? Ger ni något till läraren eller samlar föräldrarna ihop till en present?

Själv så tänkte jag att äldste sonen som slutar sexan ska ta med en present till fröken som tack för de gångna åren.

Vad tycker ni om föräldrar som inte vill bidra till insamlingen eller inte ger någon present alls? Hör det inte till allmänt hyfs att ge något som uppskattning?

Hur det ser ut på lite sämre skolor vet jag inte men i lite bättre skolor så tittas det konstigt om man inte bidrar med något.

Brukar ni ge något eller struntar ni i det och varför?
Citera
2021-05-28, 17:24
Medlem
Asmodeusvults avatar
Man köper något gemensamt och alla bidrar.
Citera
2021-05-28, 17:25
Avslutad
Nu var det länge sedan jag gick i skolan, men minns att vi alltid köpte en blombukett till min fröken och det gör även min syster till hennes sons lärare, kanske något mer men inget jag har koll på.
Citera
2021-05-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Hur brukar ni göra? Ger ni något till läraren eller samlar föräldrarna ihop till en present?

Själv så tänkte jag att äldste sonen som slutar sexan ska ta med en present till fröken som tack för de gångna åren.

Vad tycker ni om föräldrar som inte vill bidra till insamlingen eller inte ger någon present alls? Hör det inte till allmänt hyfs att ge något som uppskattning?

Hur det ser ut på lite sämre skolor vet jag inte men i lite bättre skolor så tittas det konstigt om man inte bidrar med något.

Fan ska man ge läraren en present för?
Citera
2021-05-28, 17:38
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag har aldrig riktigt förstått varför man ger lärare presenter. De gör sitt jobb och får sin lön som alla andra, varför skulle man ge dem något på avslutningarna? Jag dricksar inte ute heller.

Sen visst, de jobbar med våra barn men tänker ändå på alla jobb i samhället som berör människor som inte får någon blombukett, dyr vas eller liknande bara för att de gör sitt jobb.
Citera
2021-05-28, 17:40
Medlem
När jag slutade högstadiet gick vi elever ihop och köpte en liten burk JOZO Fint Salt med Jod till vår klasslärare. Några mindre ondskefulla typer köpte en blomma för att komplettera också.
Citera
2021-05-28, 17:41
Medlem
Tycker inte man ska ge lärarna något. Det bör komma från rektorn eller organisationen på skolan.
Finns tillräckligt många som inte har råd att ge en krona och de ska inte få dåligt samvete för att inte ge något.

Om man beslutar att ge något så måste man tänka på att det finns de som faktiskt inte har råd.

Detta fick mig att tänka på en som fyllde 50 på ett av mina tidigare jobb. Få gillade denna gubbe, med rätta, på hans dag fick han dessutom en tårta som delades på alla 70+ anställda. Men han gick igenom alla namn på gratulationskortet och nämnde namn efter namn som inte var med (haha)! Efter detta tog företaget över alla jämna födelsedagar och gratulationskort. Gubben i fråga fick kicken några månader senare för sexuella trakasserier.
Citera
2021-05-28, 18:01
Medlem
Enbart om mitt barn vill av egen vilja annars nej
Citera
2021-05-28, 18:09
Medlem
Andersdamaans avatar
När jag en gång i hedenhös gick ut sexan så gav ungarna presenter individuellt. Min lärarinna blev fullkomligen överhopad med blommor och choklad! Såhär i efterhand så hade det nog varit bättre om föräldrarna hade gått ihop och köpt en litet finare present, för blommor vissnar och choklad kan man föräta sig på.
Citera
2021-05-28, 18:10
Medlem
Triplefaces avatar
Nu har jag inga barn, men svarar ändå.

Jag skulle inte köpa något varje skolavslutning, vilket en del föräldrar gjorde under min skolgång. Däremot hade jag köpt en present om det var sista året med en lärare som varit bra.

På samma sätt som jag gärna bidrar med 50-100 kr för en schysst kollega eller chef som slutar.

Tycker att det blir bäst om klassens föräldrar köper något tillsammans. Det var inte fallet under mina skolår, då köpte föräldrarna något separat. Är lättare att köpa något gemensamt nu när sociala medier och swish finns.
Citera
2021-05-28, 18:14
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Har läraren hjälpt ditt barn eller så kan man väl ge denne något? Vissa här verkar ju vara extremt snåla och tänka att det ingår, men jag gör gärna något extra för de som hjälp mug eller de som står mig nära.

Tänker på alla de lärare som verkligen lägger ner sin själ för att hjälpa vissa ungar. De förtjänar lite uppskattning. Blommor, choklad eller böcker kanske?
Citera
2021-05-28, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus

Man kan vara storsint och även om inte alla bidrar kalla det en gåva från klassen, en del har kanske inte är så välbärgade. Att vara för påträngande med att vilja samla in pengar kan skapa sorgligt pressade situationer. Men vill just du glänsa så ge det personligt till hen, ta samtidigt en selfie.

Sen har vi det att om det en PK fröken så är det bara hälften av föräldrarna som gillar hennes lärande.

Så här i efterhand så skulle jag kanske gett en fröken mitt nummer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in