2021-05-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ta gärna en ny bild om du får tillfälle och har vägarna förbi platsen. Försökte identifiera växten utifrån de treflikiga bladen, men det har varit svårt pga. att det bara syns blad och stjälk så man måste nästan se den i blomning. Tippar på att det rör sig om någon inköpt/importerad parkväxt, möjligtvis ettårig som endast klarar en svensk sommar.

Så kul om det kommer fler bilder

Ska fixa det. Om tiden tillåter svänger jag nog förbi i slutet av nästa vecka. Borde ju ha slagit ut något, tänker man, med tanke på hur vädret i södra Sverige har varit.
Citera
2021-05-25, 17:39
Medlem
carminaburanas avatar
Ville bara säga att idag lärde jag mig att det heter Känguru, inte Kängru, som jag sagt hela mitt liv. 42 år gammal, wtf?
Citera
2021-05-26, 13:25
Medlem
2n00b4Us avatar
Är det någon som känner till ifall det finns någon insekt eller mindre djur som lägger orange-färgade ägg/kokong som är lite mindre än en spelkula? Hittade något sådant i en låda som låg överst i bokhyllan. Hittade ingenting annat som spindelväv o så, men det såg äckligt ut så jag kastade den men undrar vad det kan ha varit.
Citera
2021-05-26, 15:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
https://youtu.be/rq6Et4HAJuk

Vilket djur kan detta vara? Regnar och blåser i bakgrunden! Mitt i skogen var detta för ett par veckor sedan

Låter som någon sorts lomfågel. Jämför dess läte här bl.a.:

https://m.youtube.com/watch?v=zKbZSQNHKGw
Citera
2021-05-26, 18:06
Medlem
FlashbackGods avatar
Vad är det här för insekt i nya hemmet?

Jag har nyligen flyttat till den här nya lägenheten. Men jag har börjat se insekter jag aldrig förut sett. Dom är ungefär 1.5-3mm långa när man kollar uppifrån. Ser ut som en liten skalbagge. Svart. Men här kommer det jag aldrig sett hos en insekt. Att när man rör den med en tändsticka t.e.x., så stannar den och...stannar, och lägger dom små antennerna in i skalet. Typ 10 sekunder. Sen fortsätter den gå, osv. Om den kan flyga vet jag inte. Har bara träffat 3 hittills.

Smart överlevnadsmekanism?

Jag har sett 2 precis vid fönstret. Som jag ofta har öppet för att lufta. 1 såg jag i sängen! Jag vill bli av med dom för jag vet inte vad dom kan göra. Kanske lägga nåt jäkla ägg i örat eller näsan?!

Så vad är det här för insekt och hur blir jag av med dom???
Senast redigerad av FlashbackGod 2021-05-26 kl. 18:11.
Citera
2021-05-26, 18:11
Medlem
ManOrAnimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackGod
Jag har nyligen flyttat till den här nya lägenheten. Men jag har börjat se insekter jag aldrig förut sett. Dom är ungefär 1.5-3mm långa när man kollar uppifrån. Ser ut som en liten skalbagge. Svart. Men här kommer det jag aldrig sett hos en insekt. Att när man rör den med en tändsticka t.e.x., så stannar den och...stannar, och lägger dom små antennerna in i skalet. Typ 10 sekunder. Sen fortsätter den gå, osv. Om den kan flyga vet jag inte. Har bara träffat 3 hittills.

Smart överlevnadsmekanism?

Jag har sett 2 precis vid fönstret. Som jag ofta har öppet för att lufta. 1 såg jag i sängen! Jag vill bli av med dom för jag vet inte vad dom kan göra. Kanske lägga nåt jäkla ägg i örat eller näsan?!

Så vad är det här för insekt???

Lägg ut bild istället.
- Köttätande växt. 🪴
Citera
2021-05-26, 18:12
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManOrAnimal
Lägg ut bild istället.

Köttätande växt. 🪴

Ska ta bild eller video på den nästa gång!
Citera
2021-05-26, 18:18
Medlem
Mal eller pälsänger
Citera
2021-05-26, 18:27
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Mal eller pälsänger

Den ser ut som en pälsänger. https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ls%C3%A4nger

Jag kan ha misstolkat storleken på den då jag sade dom ser ut att vara 1,5-3mm långa. Då dom säger på Wikipediasajten att dom är 3,6-5,7mm långa.

Och jag har fått runda små hål i kalsongerna där bak. Jag har undrat vart fan dom kommer ifrån! Jag hoppas dom inte går in i ärslet och utforskar!

Så dom här är vanliga i svenska hem eller? Jag bor på 4:e våningen i en bostadsrätt i stan. Och kvinnan som som jag köpte lägenheten lämnade kvar några fina gamla möbler till mig. Där jag har mina kläder t.e.x! Ett skåp! Och hon hade bott i denna lägenhet i över 20 år. Så det är väldigt gamla möbler. Alltså nästan antika.

Tack för svaret!
Senast redigerad av FlashbackGod 2021-05-26 kl. 18:45.
Citera
2021-05-26, 18:48
Medlem
Citat:
Den ser ut som en pälsänger. https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ls%C3%A4nger

Jag kan ha misstolkat storleken på den då jag sade dom ser ut att vara 1,5-3mm långa. Då dom säger på Wikipediasajten att dom är 3,6-5,7mm långa.

Och jag har fått runda små hål i kalsongerna där bak. Jag har undrat vart fan dom kommer ifrån! Jag hoppas dom inte går in i ärslet och utforskar!

Så dom här är vanliga i svenska hem eller? Jag bor på 4:e våningen i en bostadsrätt i stan. Och kvinnan som som jag köpte lägenheten lämnade kvar några fina gamla möbler till mig. Där jag har mina kläder t.e.x! Ett skåp! Och hon hade bott i denna lägenhet i över 20 år. Så det är väldigt gamla möbler. Alltså nästan antika.

Tack för svaret!
Det är ett helvete att bli av med dem. Går inte att ha mattor på golvet tex. Googla eller ring Anticimex.. Hade i förra lägenheten, fy *
Citera
2021-05-26, 18:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Läs stadgarna. Det finns två sidor av myntet. Ena är att ohyra kan vara skäl för vräkning. Andra är att föreningen kan ha en försäkring, dvs att de kan hjälpa till med åtgärd. Under tiden: plasta in både misstänkta möbler och de kläder (ylle) du inte vill skall ätas sönder.
Citera
2021-05-26, 20:16
Medlem
Citat:

Tack för svaret!

Har ni björkträd utanför balkongen? Ja då har du svaret på hur dom kommer in genom fönstret när fönstret står öppet. Om det handlar om en pälsänger, Handlar det om en pälsänger så blir du bäst av med dom, genom att tvätta all textil som finns i hemmet, utom det som redan är tvättat å rent.

Dom äter hudrester och liknande, där man har vikt rena kläder finner man dom aldrig. Utan i smutshögen man finner dom.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-05-26 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in