2021-03-25, 01:35
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Ni kan pusta ut, Ekot sa att hemvärnet är på plats

Var är Göran Frisk??
Citera
2021-03-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bersac
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarslarm-i-stockholms-skargard_4022091.svd

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/misstankt-undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/

Vem kan det vara denna gången?

Var detta "vem" någon alls (utom möjligen ryska minskar) denna gång? Kortfattat; vilka ytterligare bevis finns?
Citera
2021-03-25, 22:56
Medlem
Vid någon tidpunkt kanske för 10 år sedan slutade Sverige att jaga ubåtarna. Istället satsade man på att förstå fenomenet och förstå i vilka ärenden dom var här.

Man studerade efter bästa förmåga radiotrafik och dylikt.

Jag antar att vi går in i en period då Ryssland vill visa vem som bestämmer i Östersjön. Som jag ser det måste Sverige nu försöka skapa en fälla som man försökte två gånger och verkligen 1) tvinga upp moderubåt och miniubåt eller alternativ 2) sänka både moderubåt och miniubåt.

Det bör finnas möjlighet att stoppa den normala trafiken och använda dom bästa medel man har såsom vapnen Malin och Elma. Ingen pardon---svensk sensation. Se till att helikoptrarna är redo nästa gång.
Citera
2021-03-25, 23:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vid någon tidpunkt kanske för 10 år sedan slutade Sverige att jaga ubåtarna. Istället satsade man på att förstå fenomenet och förstå i vilka ärenden dom var här.

Man studerade efter bästa förmåga radiotrafik och dylikt.

Jag antar att vi går in i en period då Ryssland vill visa vem som bestämmer i Östersjön. Som jag ser det måste Sverige nu försöka skapa en fälla som man försökte två gånger och verkligen 1) tvinga upp moderubåt och miniubåt eller alternativ 2) sänka både moderubåt och miniubåt.

Det bör finnas möjlighet att stoppa den normala trafiken och använda dom bästa medel man har såsom vapnen Malin och Elma. Ingen pardon---svensk sensation. Se till att helikoptrarna är redo nästa gång.
Det kommer du få vänta in i evigheten på.
Citera
2021-03-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det kommer du få vänta in i evigheten på.

Men något behöver göras. Varför skall vi år efter år förnedras på detta sättet? Det vore inte fel med en kraftig upprustning av antiubåtsjakt-förmågan.

Detta är en skam för nationen.
Citera
2021-03-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Händelseförloppet var väl att man i första steget snappade upp ett nödsamtal på ryska, och dagen efter krypterad radiotrafik mellan Kanholsfjärden och Kaliningrad? När rapport sedan kom in från allmänheten om en siktad ubåt drog man igång storskalig ubåtsjakt.

Därefter hittade en civilperson någon form av enklare signalboj drivandes i området vars ursprung aldrig kom att fastställas.

Så uppfattade jag händelseförloppet, i och för sig med media som enda källa.

För det första tvivlar jag på att smhi krypterar sina signalbojar, för det andra är det ganska anmärkningsvärt att man faktiskt namngav Kaliningrad, och använde sig av begreppet radiotrafik, vilket alltså är plural (fram och tillbaka). Media är i och för sig inte särskilt tillförlitligt, och att dom skulle över-rapportera är eller återge felaktig information är snarare troligt. Å andra sidan hade det inte varit första gången som det skedde coverups när det kommer till ubåtsjakt.
Givetvis är bojen krypterad, annars kan ju vilken signal som helst styra den.

Sveriges militära förmågor är som vanligt helt förfärligt eländiga, liksom hela nationen och dess hjärndöda, strykrädda hundar till befolkning.
Citera
2021-03-25, 23:44
Medlem
Citat:
Men något behöver göras. Varför skall vi år efter år förnedras på detta sättet? Det vore inte fel med en kraftig upprustning av antiubåtsjakt-förmågan.

Se på nationens tillstånd. Tror du att det finns någon förmåga eller politisk vilja till något överhuvudtaget i landet?
Citera
2021-03-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimewavesweden
Se på nationens tillstånd. Tror du att det finns någon förmåga eller politisk vilja till något överhuvudtaget i landet?

Nej det är sorgligt. Jag måste ge dig rätt. Här finns ingen ledning eller styrning av nationen, ingenting kan man se komma.

Men rent generellt kan vi inte ha ubåtar smygande som inte är våra egna. Det måste stoppas.
Citera
2021-05-24, 16:27
Medlem
mj79s avatar
Citat:
Nej det är sorgligt. Jag måste ge dig rätt. Här finns ingen ledning eller styrning av nationen, ingenting kan man se komma.

Men rent generellt kan vi inte ha ubåtar smygande som inte är våra egna. Det måste stoppas.

Det där är ju hela uppgiftsställningen till Försvarsmakten i allmänhet och till Marinen i synnerhet. Att tro att det smyger ubåtar i skärgården hela tiden är också att misstro hela Försvarsmakten, vilket jag därmed uppfattar att du gör. Jag kanske förstår dig fel.

För att vända på frågan:
Om det nu är så att det inte smyger omkring främmande makts ubåtar i skärgården, hur skulle du då veta detta?
Citera
2021-05-24, 19:46
Medlem
Citat:

Marinen förnedrar sig själv eftersom det är väldigt att osannolikt att Ryssland opererar med ubåtar i våra skärgårdar.
Citera
2021-05-25, 12:43
Medlem
Såg nu att meningsuppbyggnaden blev knasig, kan admin ta bort ett ATT?
Citera
2021-05-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Marinen förnedrar sig själv eftersom det är väldigt att osannolikt att Ryssland opererar med ubåtar i våra skärgårdad.

Varför skulle det vara osannolikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in