2021-05-25, 12:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
EU länder? Sen har vi proriterat riskgrupper istället för att vaccinera så fort som möjligt.

Många EU-länder ligger före, men tänkte nog framförallt på länder som USA, Storbritannien och Israel.
Citera
2021-05-25, 12:50
Medlem
Nobel pristagare uppmanar att stoppa det farliga vaccinet! vad vet vi om det ? det är alltså ingen vanlig outbildad, obildad tölp som kommer med denna uppmaning?
Citera
2021-05-25, 12:50
Medlem
Kungliga Vetenskapsakademien kräver idag att nu gällande restriktioner blir kvar till och med oktober. Kommer Löfven och Tegnell att lyssna?
Citera
2021-05-25, 12:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Sen är jag 100% övertygad om att den stora majoriteten i Sverige INTE vill ha en stängd grundskola.

Den stora majoriteten vill säkert ha fred på jorden också, men nu handlar det inte om vad man vill, utan vad som är nödvändigt och moraliskt riktigt. De svenska smitto- och dödstalen förskräcker.
Citera
2021-05-25, 12:56
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kungliga Vetenskapsakademien kräver idag att nu gällande restriktioner blir kvar till och med oktober. Kommer Löfven och Tegnell att lyssna?
Du far med osanning på ett sätt som får kvällspressen att framstå som hedersknyfflar.
Citera
2021-05-25, 13:01
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/expertgruppen-latta--inte-pa-restriktionerna-/ Om mamma,pappa och mormor och morfar är vaccinerade, vad i hela friden spelar smittspridningen för roll? Framförallt i ett framtidsperspektiv. Ska man införa restriktioner vid hög smittspridning trots att smittspridningen inte generar press på sjukvården? Jag ser framför mig ett scenario där skiten sprids, framförallt bland yngre, i flera år framöver. Framförallt när det blir kallare och då även i ganska hög grad. Vad är egentligen slutmålet för världen kring detta? Tidigare skulle man trycka ner kurvan för att minska trycket på vården.
Senast redigerad av karlkula12 2021-05-25 kl. 13:04.
Citera
2021-05-25, 13:05
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.expressen.se/nyheter/expertgruppen-latta--inte-pa-restriktionerna-/ Om mamma,pappa och mormor och morfar är vaccinerade, vad i hela friden spelar smittspridningen för roll? Framförallt i ett framtids perspektiv. Ska man införa restriktioner vid hög smittspridning trots att smittspridningen inte generar press på sjukvården? Jag ser framför mig ett scenario där skiten sprids, framförallt bland yngre, i flera år framöver. Framförallt när det blir kallare och då även i ganska hög grad. Vad är egentligen slutmålet för världen kring detta? Tidigare skulle man trycka ner kurvan för att minska trycket på vården.
Du har givetvis helt rätt, det enda som krävs är lite sunt förnuft.

Det jag är mest nyfiken på är vad detta är för förening. Ur vad springer deras kredibilitet egentligen? Att de studerat på universitet? För i så fall kan jag nog på en halvtimme hitta tio andra medicinskt universitetsutbildade som är av motsatt åsikt.
Citera
2021-05-25, 13:09
Medlem
Citat:

Det hoppas jag verkligen att de inte gör. Smittan störtdyker nu tack vare säsongseffekten. Det är mycket bättre att öppna upp nu under sommaren för att få bättre följsamhet om restriktioner behövs till hösten. Förhoppningsvis gör vaccineringsgraden att vi slipper en våg till hösten men om den skulle komma är det bättre att befolkningen fått en bra sommar för att orka med.
Citera
2021-05-25, 13:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Nobel pristagare uppmanar att stoppa det farliga vaccinet! vad vet vi om det ? det är alltså ingen vanlig outbildad, obildad tölp som kommer med denna uppmaning?
Fria tider verkar ha tagit bort den "informationen", jag hittar den i alla fall inte nu.
Citera
2021-05-25, 13:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Du far med osanning på ett sätt som får kvällspressen att framstå som hedersknyfflar.
Så osant är det inte, https://www.kva.se/sv/pressrum/pressmeddelanden/expertgrupp-vill-se-fortsatta-atgarder-trots-effektiva-vacciner

Expertgrupp vill se fortsatta åtgärder trots effektiva vacciner
Citera
2021-05-25, 13:28
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så denna handfull tycker alltså inte längre att man lär sig lika bra under distansundervisning framför en dator som du skrev först. Utan denna hand full medlemmar i tråden har alltså nu bytt åsikt till att det kan vara en bra idé att ha distansundervisning för att minska smittspridningen. Kanske du ska låta folk utrycka sina åsikter själv och inte föra deras talan?

Det var du som började citera mig då jag diskuterade en Rappaport om universitet och högskola samt grundskola och inte huruvida det kan vara bra att hålla skolan stängd. Om du vill snacka skit om andras åsikter ta det med någon annan det är jag inte intresserad av. Utöver det är inte IMBILDEN en handfull och jag har aldrig sett han utrycka alla de tusen saker du menar att medlemmar i tråden tycker. Du har en förkärlek att hitta på var andra tycker. Det är en ful ovana.

Haha
Vi lägger ner detta tror jag det blir mer och mer snurrigt.
Det var jag som länkade den rapporten för att vi diskuterade smittspridningen i grundskolan och om skadan/nyttan/kostnaden med att STÄNGA GRUNDSKOLAN.

Sen har du och andra blandat er i och pratar om högskolan mm men fortsätt med det ni även om det inte var kärnfrågan dvs: ska/skulle vi stänga/stängt grundskolan.
Citera
2021-05-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Det hoppas jag verkligen att de inte gör. Smittan störtdyker nu tack vare säsongseffekten. Det är mycket bättre att öppna upp nu under sommaren för att få bättre följsamhet om restriktioner behövs till hösten. Förhoppningsvis gör vaccineringsgraden att vi slipper en våg till hösten men om den skulle komma är det bättre att befolkningen fått en bra sommar för att orka med.

Öppna upp och öppna upp, det har blivit en lek med ord det här. Det är inte mycket som ändras alls för gemene man 1 juni, och definitivt ingenting som driver smitta mer än privata fester och flera andra saker som fortgått hela tiden. Dom som föreslår att inte ens dessa saker kan öppna är helt bortkopplade från verkligheten och var smittan sprids, vilket det dessvärre verkar finnas en hel del av, även i beslutande positioner.

Jag vidhåller att vi hade kunnat genomföra nivå 3 för länge sen och haft precis samma kurvor som nu, dessa småsaker gör varken av eller till, inte ens på vinterhalvåret. Nivå 2 hade varit mer lagom nu till 1 juni, det som man borde dra sig för är främst en riktigt fullsmockad inomhushall utan distansering. Men även det skulle man kunna lösa med testning och vaccinpass. På konsert och idrott utomhus borde man sitta på varannan plats nu, d.v.s. 50% kapacitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in