Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-25, 02:26
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Med all säkerhet hörde vapnet till en spanare. Det är ju ett galet och rättsvidrigt sätt man skyddar eftersök av polisvapen på.

Bara det. Annars är man frikostig. Vet att Säpo var intresserade av de vapen PUs egen Sonny Björk hade av flera skäl liksom de andra kring CGÖ mfl. Regeringen via rikspolischefen avslog begäran att få utreda och tvingade dem att överlämna ärendet till. Just det Sonny Björk....

Känns lite Stalinsovjetiskt.
Ska man hårdra det så innebär detta att man inte kan lämna ut något som kan identifiera en gärningsman eftersom det kan leda till skada eller men för mördaren. Så sjukt är vårt samhälle idag.

Enligt mig stinker det som fan. Liksom uthängningen av SE: Med tanke på det som hände måste han haft tillgång till ett vapen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-25 kl. 02:31.
Citera
2021-05-25, 07:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall. Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP.
Att det var CP tror jag ju inte..
Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskiberat....eller när min kamrat har gått pension. Således 2-15 år.... så håll ut!

Det här är ett av de allra intressantaste inläggen i tråden.

Har din kamrat gått i pension ännu?
Citera
2021-05-25, 08:02
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Slutbedömningen:

Bedömning
Begäran avser handlingar om vapen och vapenlicenser gällande 12 namngivna personer. Vid sökningar i Palmeutredningen har vissa handlingar som motsvarar begäran påträffats.

De sammanhang som personerna förekommer i avser inte deras tjänsteutövning som poliser eller åtgärder vidtagna i tjänsten. Uppgifterna om vapenkontroll och vapeninnehav samt den omständigheten att handlingarna finns i utredningsmaterialet är i stället uppgifter som är hänförliga till personliga förhållanden.

Polismyndigheten bedömer att det inte står klart att ett utlämnande kan ske utan att enskilda eller närstående lider skada eller men. Uppgifterna omfattas därför av sekretess enligt 35 kap. 1 § OSL. Risken för skada och men kan inte heller undanröjas genom att lämna ut handlingar i avidentifierat skick. Mot denna bakgrund ska begäran avslås.

Vilken insats du har gjort! Tack

Jag tolkar detta som att PM inte lämnade ut handlingen överhuvudtaget.
Om det är så ska du givetvis överklaga.
Handlingen måste lämnas ut enligt svensk lag.
Citera
2021-05-25, 11:15
Medlem
Fråga och svar angående möjligheterna att öppna Palmeutredningen igen.
Från Gunnar Walls blogg

" Fråga.
Är det bara Riksåklagaren som kan öppna utredningen igen? Eller det finns andra möjligheter?

Gunnar W svarar:
I princip kan vilken åklagare som helst öppna utredningen igen. Men de flesta skulle nog tänka sig för ett par gånger med tanke på ärendets dignitet.
Citera
2021-05-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Sinnessjukt! Polisen år 2021 mörklägger viktig information då mordet anses redan polisiärt uppklarat och dem är väl lagom irriterade på att allmänheten dummar sig och ska snoka där dem har inget att göra!

Vem hade kunnat tro det? Ett stort skämt, allt som sagts av Scarfoot, Tinytiny, Boboslacke m.fl. om landsförrädarspåret som motiv där svensk polis, underrättelseverksamhet, knarkspanare m.m. har visat sig stämma.

Ska vi förvänta oss att trolls och insyltade skriver mer än någonsin om allt mellan himmel och jord, gärna på engelska och svengelska också, för att försöka blanda bort korten in i det sista? När det är helt 100% uppenbart vilka som dödat OP och mörklagt i över 35 år??

Det är ju inga genier direkt dessa personer, skamligt att det får pågå fortfarande. Blir skammen aldrig får stor får vissa?
Citera
2021-05-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Slutbedömningen:

Bedömning
Begäran avser handlingar om vapen och vapenlicenser gällande 12 namngivna personer. Vid sökningar i Palmeutredningen har vissa handlingar som motsvarar begäran påträffats.

De sammanhang som personerna förekommer i avser inte deras tjänsteutövning som poliser eller åtgärder vidtagna i tjänsten. Uppgifterna om vapenkontroll och vapeninnehav samt den omständigheten att handlingarna finns i utredningsmaterialet är i stället uppgifter som är hänförliga till personliga förhållanden.

Polismyndigheten bedömer att det inte står klart att ett utlämnande kan ske utan att enskilda eller närstående lider skada eller men. Uppgifterna omfattas därför av sekretess enligt 35 kap. 1 § OSL. Risken för skada och men kan inte heller undanröjas genom att lämna ut handlingar i avidentifierat skick. Mot denna bakgrund ska begäran avslås.

Bra försök ändå trots tråkiga besked.
Du har alltså namnet på tolv spanare som kan knytas till området under kvällen?
Vilka rör det sig om?
De i Bjurärendet, gatuprostitutionsgruppen, eller andra i civil utstyrsel som vi vet var i tjänst?
Citera
2021-05-25, 12:23
Medlem
Förhör med Östlings kompis Grundborg.

Undrar vem Grundborg hade gått tillsammans med på krigshögskolan Karlberg 1974-1975?

https://drive.google.com/file/d/1LEYD7fhMRrCo-z_2cS061Vvgmlbu_Z3Q/view
19921229 Ingvar Grundborg

https://drive.google.com/file/d/1kPysI8KhxKPf1R5u110-hnZv-nYb8eCn/view
19970424
Citera
2021-05-25, 12:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra försök ändå trots tråkiga besked.
Du har alltså namnet på tolv spanare som kan knytas till området under kvällen?
Vilka rör det sig om?
De i Bjurärendet, gatuprostitutionsgruppen, eller andra i civil utstyrsel som vi vet var i tjänst?

Följande som var i tjänst:

Ove P
Robert A
Stefan A
Birger H
Björn R
Björn T
Jörgen S
Margareta E
Hans L

+ tre som var lediga:

Hans Ö
Lars N
Sten Gunnar S

Nej på alla. Som du kanske såg finns handlingar i PU som gäller dessa personers privata vapen. Men ingen sådan information lämnas ut.

Jag begärde även ut handlingarna avidentifierade, dvs endast en lista utan namn. Nej även på detta.
Citera
2021-05-25, 12:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Då sket det sig alltså. Orden från tipset som försvann ekar tomt:

Mordet kommer aldrig att klaras upp eftersom det är poliser inblandade.

Tack för att du försökte och tog diskussionen med PU!

Det allvarligaste med det här är att det gäller personer som bevisligen befann sig i området aktuell kväll. Det var inget skott i mörkret eller vild chansning. Eller resultatet av ett teoribygge utan substans. Det PU säger är att någon/några spanare hade licensierade privata vapen. Uppgifterna är inte försvunna eller otillgängliga. De är diarieförda så därför kan/vågar man inte påstå att det saknas uppgifter.

Det kommer att ta ett tag att smälta detta. Frågorna är/blir många.

Tittar just nu på möjligheten att överklaga beslutet, dvs vilka formuleringar som behövs för att ha en chans att få fram listan. Åtminstone avidentifierad.

För min del är det, utöver denna lista över privata vapen, också intressant att veta vad orden "knarkspanarna vet vem som sköt Palme" (som tidigare framförts i tråden) betyder. Kanske bara är en spekulation men om tipset har näring är det givetvis betydelsefullt att reda ut frågan.

Någon i tråden kanske har mer information i den delen?
Citera
2021-05-25, 13:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Nej, handlingen lämnades inte ut. Har endast fått det krångligt formulerade myndighetsbeslutet.

Frågan verkar ha orsakat en förhållandevis omfattande juridisk arbetsinsats.

Min undran är om Palmeutredarna själva på allvar intresserat sig för knarkspanarnas privata vapeninnehav. Här har vi trots allt 9 personer med vapentillgång i mordkvarteren ungefär vid tiden för mordet.

Där vi vet att åtminstone en av dem saknar alibi från cirka klockan 21. Med en historia i polisförhör om en rundresa på Drottninggatan-Tunnelgatan-Sveavägen minuterna före mordet. Även hans kollega lämnade knarkspaningen cirka 21 om jag minns rätt.

De må vara poliser, men de är samtidigt också privatpersoner som kan ha umgåtts i kretsar där mordet av okänt skäl ansågs motiverat.
Citera
2021-05-25, 13:12
Avslutad
Tillvägagångssätt kan va; Är någon av dessa 12 knarkspanare kända? Svar ja
Margareta Eklund så ring till henne stäm av vad hon minns vilka efternamn de hade.
När de står med efternamn mellannamn samt födelse i tråden kommer bollen rulla av sig själv
hursom de hade vapen, eventuellt Palmehat, Högerumgänge? å liknande.
Ifall någon hade kontakter med finansmän
Ifall de hört rykten om att Palme skulle klippas
Här har man ett utmärkt tillfälle att spela ut dessa mot varandra
Spelas det rätt kan vi dansa hela natten. Lycka till med samtalet!
Citera
2021-05-25, 13:19
Medlem
Ove P verkar ha haft tillgång till en Volkswagen Passat 1986 års modell( står 1968 i ett förhör men jag antar att det är ett skrivfel) mörkblå eller svart till färgen.

https://drive.google.com/file/d/11KjDGbHju70PWZ0vwIp-mqTuVcYJBeO0/view
Ove Persson 19890207

https://drive.google.com/file/d/1ksErim2oqwZR0XZqjRpEHJSjaJVBdL8J/view
19880905

https://drive.google.com/file/d/1kpkMiJMwsgAKkJlKF3ZyeM5P0usu9qYY/view
19860418
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem