Citat:
Ursprungligen postat av
tazzo
Hej! Jag behöver förvara en del filer och funderar på lagringsmetod. Jag har en hel del lagrat på google drive, men känner att jag inte kan lita på det fullt ut. Jag vill ha filerna i fysisk form.
Vad rekommenderas?
Har hört att usb-minnen kan avmagnetiseras efter några år, stämmer det? Vad är isåfall alternativet?
Ska du bara förvara dem i en massa år utan att någonsin titta på dem?
Om du vill ha åtkomst till dem kan du ha en RAID-array. Om du inte vet vad det är så är det en hårddiskcontroller som är ansluten till flera hårddiskar och automatiskt lagrar informationen redundant, vilket gör att även om en av hårddiskarna kraschar så finns informationen på den andra. Kraschen anmäls så att du kan ansluta en ny extrahårddisk och RAID-controllern kopierar automatiskt över allting så att det återigen lagras redundant på två (eller fler) hårddiskar.
Detta skyddar förstås inte mot inbrott eller brand.
USB-minnen använder inte "magnetism" överhuvudtaget. De använder chip som inte behöver ström för att bevara sitt innehåll. Jag tror inte det har forskats så mycket i USB-minnen för långtidslagring, eftersom proffsen fortfarande använder tapestreamers för detta ändamål. Men såvitt man vet finns det nog inget som säger att ett USB-minne automatiskt skulle tappa minnet ens efter tusen år. Klart att de kan gå sönder, men av annat. T ex kraftig statisk elektricitet.
En DVD av "archive grade" håller i minst 350 år (om den förvaras stående i fodral och inte i solljus).