2021-05-25, 04:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Hugg in ettorna och nollorna i en stor sten, håller tusentals år.

Jag skulle nog valt att bara hugga ettorna. Blir mycket mindre jobb.
Citera
2021-05-25, 09:47
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag skulle nog valt att bara hugga ettorna. Blir mycket mindre jobb.

Sant sant, lämna bara mellanrum för nollorna så är mycket tid vunnen.

Skämt åsido, det forskas ju en del i att bränna in data för mer permanent lagring, kolla t.ex. på MIcrosoft's Project Silica som ska bevara rätt stora mängder data under lång tid. Går åt en hel del energi vid skrivtillfället dock :-)
Citera
2021-05-25, 11:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Hej! Jag behöver förvara en del filer och funderar på lagringsmetod. Jag har en hel del lagrat på google drive, men känner att jag inte kan lita på det fullt ut. Jag vill ha filerna i fysisk form.

Vad rekommenderas?
Har hört att usb-minnen kan avmagnetiseras efter några år, stämmer det? Vad är isåfall alternativet?

Beror väl på om hur viktig säkerheten (att ingen annan kommer åt filen) är. Om säkerheten inte är så viktig är en kombination av alla metoder det bästa, alltså att ha fysiska kopior, USB, flera molntjänster.
Citera
2021-05-25, 12:32
Medlem
DURN80s avatar
Skriv ut filerna på fysiska papper och försegla bunten i vakuumpackat fodral. Lägg vakuumpackade fodralet i en låda gjord av Titan. Svetsa igen Titan lådan och sänk den i ett bad av Klar Harts. Låt det sättas. Lägg allt i en ny låda av Titan. Svetsa igen. Boka en post plats på nästa SpaceX raket, låt dem lägga dina värdefulla dokument i omloppsbana runt jorden.

Varsågod. Nu kommer dina värdefulla dokument hålla i miljarder år, endast naturkatastrofer kan sätta stopp för ditt lagrande nu.
Citera
2021-05-25, 13:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Beror väl på om hur viktig säkerheten (att ingen annan kommer åt filen) är. Om säkerheten inte är så viktig är en kombination av alla metoder det bästa, alltså att ha fysiska kopior, USB, flera molntjänster.
Är man orolig för att molntjänsterna skall snoka är det väl bara att kryptera filerna man lägger upp med t ex Veracrypt. Viktigt bara att man själv kommer ihåg lösenordet så att man inte står där utestängd från sina egna filer. Alltid bra att ha viktiga filer på flera platser.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-05-25 kl. 13:32.
Citera
2021-06-21, 22:41
Medlem
Någon stabil HDD och dvd eller blueray.

Är seagate fortfarande skit? Behöver HDD för lagra data, kan något tipsa om en pålitlig HDD helst 2.5"
Citera
2021-06-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Någon stabil HDD och dvd eller blueray.

Är seagate fortfarande skit? Behöver HDD för lagra data, kan något tipsa om en pålitlig HDD helst 2.5"
Jag har haft (bl.a.) Seagatediskar sedan början av 90-talet och aldrig haft problem med dem. Jag har kvar min första 20MB disk från 1990. Nej, jag använder den förstås inte.
Citera
2021-06-21, 23:34
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Hej! Jag behöver förvara en del filer och funderar på lagringsmetod. Jag har en hel del lagrat på google drive, men känner att jag inte kan lita på det fullt ut. Jag vill ha filerna i fysisk form.

Vad rekommenderas?
Har hört att usb-minnen kan avmagnetiseras efter några år, stämmer det? Vad är isåfall alternativet?

Ska du bara förvara dem i en massa år utan att någonsin titta på dem?

Om du vill ha åtkomst till dem kan du ha en RAID-array. Om du inte vet vad det är så är det en hårddiskcontroller som är ansluten till flera hårddiskar och automatiskt lagrar informationen redundant, vilket gör att även om en av hårddiskarna kraschar så finns informationen på den andra. Kraschen anmäls så att du kan ansluta en ny extrahårddisk och RAID-controllern kopierar automatiskt över allting så att det återigen lagras redundant på två (eller fler) hårddiskar.

Detta skyddar förstås inte mot inbrott eller brand.

USB-minnen använder inte "magnetism" överhuvudtaget. De använder chip som inte behöver ström för att bevara sitt innehåll. Jag tror inte det har forskats så mycket i USB-minnen för långtidslagring, eftersom proffsen fortfarande använder tapestreamers för detta ändamål. Men såvitt man vet finns det nog inget som säger att ett USB-minne automatiskt skulle tappa minnet ens efter tusen år. Klart att de kan gå sönder, men av annat. T ex kraftig statisk elektricitet.
En DVD av "archive grade" håller i minst 350 år (om den förvaras stående i fodral och inte i solljus).
Citera
2021-06-22, 00:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnatteTjatteBlatte
skriv ut all information på papper och lagra i ett brandsäkert kassaskåp.

Förmodligen det bästa. Om du tänker dig disketter från 80-talet har man ens en maskin som kan läsa dom idag? Har dom blivit avmagnetiserade. Finns det maskiner om 30 år som kan läsa en sak som USB eller kan starta ens? Hur länge håller informationen på USB? Papper håller bevisat utan maskin att läsa den i tusentals år.
Citera
2021-06-27, 11:34
Bannlyst
[quote=NegerStryparen|76007511]Nja enligt experter på tex hällristningar och runstenar så nöts tex granit av väder och vind med ungefär 1 mm på 1000 år.

Hur fan man har mätt det minns jag inte men gissar att det handlar om gravstenar som man har dels känt till om hur gamla de är plus att man vet på ett ungefär hur djupt man har huggit texten.

Brända CDs och DVDs anses som ganska pålitligt om de förvaras bra. Brännbara BluRay lagrar 25/50 GB men är ganska dyra. Och det är bara vissa brännare som kan bränna dem.[/QUOTE]

Det är som spara filerna på VHS kassetter. Om några år kommer optiska läsare vara ett minne blott.

Idags läget spara dem på extern hårddisk med USB Anslutning och USB C adapter. Eller spara din musik på Track 8 kassetter. Kartan kommer ritas om, om 5-6 år kan det ändras. Sedan bör filerna lagras i ett format som kan återskapas. Är det t.ex en databas så bör man spara det en SQL dump.

Har haft ett problem med gamla databaser gjorda i ett program som hette MS Works , sista versionen av Work gick att köra på Windows 10. Men om några år försvinner 32 bitars support ifrån Windows.
Senast redigerad av 53280 2021-06-27 kl. 11:38.
Citera
2021-06-27, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Förmodligen det bästa. Om du tänker dig disketter från 80-talet har man ens en maskin som kan läsa dom idag? Har dom blivit avmagnetiserade. Finns det maskiner om 30 år som kan läsa en sak som USB eller kan starta ens? Hur länge håller informationen på USB? Papper håller bevisat utan maskin att läsa den i tusentals år.

Disketter gå att läsa fortfarande.. Men problemet kan vara skumma format. Du kanske skrev din bok i Word perfect 5 eller Word Star, båda produkter som inte längre finns längre.

En QR kod rymmer 8 Kb, man skulle kunna skriva ett script som kan lagra din data som QR koder på papper. Men det fanns en massa intressanta ersättning lösningar till disketter som floppade, dom kan bli svårt. Zip disketter går fortfarande att läsa.

Men vill man t.ex läsa en 30 MB hårddisk som satt i Commodore PC 30 III, så kan det bli jobbigt, eftersom du måste dels ha ett styrkort för RLL och en dator som har ISA bus. Blanda vi in SCSI och RAID lösningar i det hela, så bli utmaningen ännu mer komplicerad.
Senast redigerad av 53280 2021-06-27 kl. 11:57.
Citera
2021-06-27, 11:43
Medlem
Besticks avatar
Själv kör jag ett antal backupdiskar. Externa då. Kanske fem stycken totalt, överväger några till. Lägg därtill OneDrive och Google Drive.

Dessutom har jag bränt den absolut viktigaste informationen till vanliga CDR-skivor.

Förstår inte TS problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in