2021-05-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopphode
RU har jo samarbeidet i avhør med politiet og tilsynelatende klart å snakke seg ned fra medvirkning til drap til medvirkning til bortføring.

Til sammenligning har ikke bare TH nektet avhør etter at han ble siktet. Han har også nektet å signere på noen av avhørene han gjorde da han var fornærmet i saken.
Spørsmålet er hvordan han kan ha klart å gjøre dette?

Har han innrømmet alt han har gjort med TH f.eks på møtene i forhold til å "lære han opp" i krypto?

Eller kan han ha innrømmet eksempelvis å faktisk ha lagd noe konkret (som en bruker f.eks) som gjør at han kan si han gjorde dette, men ikke visste hva det var til?
Citera
2021-05-24, 21:02
Medlem
Etter det som kom ut i dag, er det helt tydelig at politiet vil vite hvem som har opprettet alt sammen. Det virker også som de tror det er noen i utlandet eller at noen i utlandet har vært i kontakt med personen bak det hele.

Men siden han kommuniserte med RU, opprettet mailer, kontoer mm. overvåket huset, kom seg inn i huset, bortfører et menneske osv. uten at noen som helst så ham noe sted. Tviler jeg på at han har vært noe mer synlig i utlandet, enn han har vært i Norge.
Citera
2021-05-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hvis man hypotetisk sett ser for seg at politiet faktisk får tak i den enheten som har blitt
brukt til å betjene kryptorigget - ville man da kunne se i loggen at enheten har logget seg
på via VPN'en? Eller er man beskyttet i "begge ender"?

Det var slett ikke et dumt spørsmål.

Svaret er "ja", dette vil en kriminalteknisk undersøkelse avsløre. VPN beskytter sånn sett ikke mot spor på enheten som er blitt brukt.
Citera
2021-05-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, jeg skjønte heller ikke hvorfor han skulle betale minst mulig? Gjerrig?
Eller er det fordi det ikke er så farlig om det kommer frem eller ikke?

Jeg ville vel også betalt minst mulig hvis jeg kunne?
Jeg tror han betaler minst mulig av vane. Han får ganske enkelt vondt om han betaler mer enn absolutt nødvendig og velger derfor å ikke gjøre det.
Citera
2021-05-24, 21:12
Avslutad
I boken Lørenskog Mysteriet fremkommer det at politiet har jobbet utifra hypotesen "frivillig forsvinning". I avhørene fremkommer det at TH ble konfrontert med denne hypotesen. Noe TH avviste.

Det kan tenkes at politiet har digitale spor, som vi ikke vet om, som tyder på at AEH hadde kontakter i diverse dating-apper o.l. (med falske profiler).
Såkalt "Kjærlighetssvindel" eller "Lovescam".

https://www.tv2.no/a/10047990/

https://www.nrk.no/vestland/rekordmange-blir-svindlet-pa-nett-1.14596895

https://mypolice.qld.gov.au/news/2020/09/15/scam-warning-online-romance-cryptocurrency-scam/

https://www.fbi.gov/news/stories/romance-scams

“The perpetrators will reach out to a lot of people on various networking sites to find somebody who may be a good target. Then they use what the victims have on their profile pages and try to work those relationships and see which ones develop.”

Jeg tenker på passordet "Anne"...

Kan det være at GM i tillegg hadde flere offer til "modning"?

Og at GM har fått opplysninger om familien på den måten.

At "Anne" var én av mange...
F.eks. Anne, Olga, Paula, Cindy og Barbro.
Citera
2021-05-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
I boken Lørenskog Mysteriet fremkommer det at politiet har jobbet utifra hypotesen "frivillig forsvinning". I avhørene fremkommer det at TH ble konfrontert med denne hypotesen. Noe TH avviste.

Det kan tenkes at politiet har digitale spor, som vi ikke vet om, som tyder på at AEH hadde kontakter i diverse dating-apper o.l. (med falske profiler).
Såkalt "Kjærlighetssvindel" eller "Lovescam".

https://www.tv2.no/a/10047990/

https://www.nrk.no/vestland/rekordmange-blir-svindlet-pa-nett-1.14596895

https://mypolice.qld.gov.au/news/2020/09/15/scam-warning-online-romance-cryptocurrency-scam/

https://www.fbi.gov/news/stories/romance-scams

“The perpetrators will reach out to a lot of people on various networking sites to find somebody who may be a good target. Then they use what the victims have on their profile pages and try to work those relationships and see which ones develop.”

Jeg tenker på passordet "Anne"...

Kan det være at GM i tillegg hadde flere offer til "modning"?

Og at GM har fått opplysninger om familien på den måten.

At "Anne" var én av mange...
F.eks. Anne, Olga, Paula, Cindy og Barbro.
Eller hva med avtalt spill TH/AEH er det en hypotese de har prøvd ? men GM/AEH er nok da mere sannsynlig.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-24 kl. 21:22.
Citera
2021-05-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Spørsmålet er hvordan han kan ha klart å gjøre dette?

Har han innrømmet alt han har gjort med TH f.eks på møtene i forhold til å "lære han opp" i krypto?

Eller kan han ha innrømmet eksempelvis å faktisk ha lagd noe konkret (som en bruker f.eks) som gjør at han kan si han gjorde dette, men ikke visste hva det var til?

Du spør godt! Jeg skulle gjerne visst svarene selv.

Men jeg tenker at det må være en grunn til at han fikk nedgradert siktelsen (han har vært ærlig i avhør med alt han vet?) samtidig som at det må være en grunn til at han fortsatt er siktet (han har bidratt med noe han visste, eller burde visst var ulovlig).

Jeg aner ikke i hvilken grad RU har vært nyttig idiot eller naiv medsammensvorne.

Det hadde uansett vært interessant å sammenligne hans forklaring med THs notater fra alle de møtene de hadde. Men kanskje det er disse notatbøkene som mangler?
Citera
2021-05-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Jeg skjønner ikke dette med at kidnapperen angivelig risikere at meldingen ikke kommer frem fordi han betaler minst mulig transaksjons gebyr ? Han ser jo som alle andre om meldingen er kommet inn på kommunikasjons kontoen eller ikke. Dersom den ikke har det, sender han vel bare samme meldingen på nytt. Noe som det også ser ut som han har gjort.
Helt enig, det synes jeg også hørtes ulogisk ut.
Citera
2021-05-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopphode
Du spør godt! Jeg skulle gjerne visst svarene selv.

Men jeg tenker at det må være en grunn til at han fikk nedgradert siktelsen (han har vært ærlig i avhør med alt han vet?) samtidig som at det må være en grunn til at han fortsatt er siktet (han har bidratt med noe han visste, eller burde visst var ulovlig).

Jeg aner ikke i hvilken grad RU har vært nyttig idiot eller naiv medsammensvorne.

Det hadde uansett vært interessant å sammenligne hans forklaring med THs notater fra alle de møtene de hadde. Men kanskje det er disse notatbøkene som mangler?

Ja, jeg lurer på hva grunnen er til at han har nedgradert siktelse.
Det kan være de bare TROR han har bidratt pga. møtene da, og ikke har noe holdepunkter men fortsatt siktelse for å kunne ta intervjuer osv...
Citera
2021-05-24, 22:10
Medlem
Noen som vet hva TEH bedriver dagene med? Ser han signerte en protokoll i forbindelse med et dødsfall fra seg selv og hele familien. Litt spesielt å se. Han er vel fortsatt ansatt hos Kvitfjell Forvaltning, eller et av selskapene til TH?

Han har gjort seg fortjent til arven nå. Men hva om begge blir dømt for mord, hvor går pengene da
Citera
2021-05-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Helt enig, det synes jeg også hørtes ulogisk ut.
Jeg tror de helt enkelt får mark av at han tar det så jævlig med ro. Men nettopp dette at det går fire måneder mellom at han oppretter krypto kontoene mm. før selve kidnappingen, viser vel at han tar seg god tid. For hva vi vet, kan han ha holdt på med dette i et helt år eller to før han slo til. Han kan i hvertfall ikke være en ung utålmodig person, snarere litt eldre med en god porsjon selvkontroll. Merkelige greier dette her
Citera
2021-05-24, 22:31
Medlem
I de flesta sådan Här tillfällen är de närmaste anhöriga som är inblandade. Med all säkerhet är det T.H. Som vet vad som hänt - speciellt när han inte vill sammarbeta.

Det är alldeles för mycket jobb att lägga ner för att kidnappa en okänd person.
Och en kidnappare ser till att hålla liv i Sina offer oavsett. Annars ger de inte mening.

Det polisen borde göra, är att be skatteverket kontrollera ALLT av Hagens ekonomi, hans företags ekonomi osv och försöka sätta dit han för något brott. Vad som helst. T H har gjort misstag, och mycket av infoen lär finnas på hans jobb.
Samt göra desamma med «medhjälparen».
Gör man det kommer nog många «fiskar» att rullas upp.
Man kanske har planerat detta bra nu, men det kan finnas transaktioner 10-20 år tillbaka i tiden, som kan hjälpa polisen nu. Också resmål m.m.

Sen givetvis, om de skulle varit organiserat skulle de kommit fram nu. De flesta organiserende i Europa använda encronchat som hackades av fransk polis.
För organiserade kommunicerar mer med varandra än enstöringar som T.H.
Senast redigerad av abracadabra1619 2021-05-24 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in