2021-05-24, 20:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sluta genast med att tillgripa bluffmatematik för att sprida lögner! Procenträkning fungerar inte på det sätt som du vill ge sken av.

Dödligheten i Sverige år 2020 ökade med 7,9 procent jämfört med dom 5 föregående åren.

Ökningen motsvarar förvisso 0,71 promille av hela Sveriges befolkning. Men det är inte samma sak som att ökningen var 0,71 promille.

Jag kommer att fortsätta att tillrättavisa dig ifall jag ser dig sprida samma lögn igen.

Bra.. då är det dags att Alarmisterna oxå blir tillrättavisade...

Dessa siffror skall PRÄNTAS in i varje läsare.. Fakta är nyttigt.. ungefär som ett D-Vitamin piller.
- Dödligheten för de under 70 är 0.02%... läs igen.. 0.02%!!!!!
- Endast 0.7% av Högriskgruppen 70Plussare drabbades
- Medelåldern får de avlidna med C19... 83år
- 86% var multisjuka

Jag kommer fortsätta tillrättavisa alla Alarmister och Påverkansagenter som medvetet vill driva opinionen i viss riktning genom överdrifter och rena lögner.
Citera
2021-05-24, 20:49
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Det förutsätter att produktiva familjer påverkas. Stats på det?

Du vill ha statistik på hur många småbarnsföräldrar som har en anställning? Känns ju lite överflödigt kan jag tycka med tanke på att den absoluta majoriteten av svenskar faktiskt skaffar barn. Jag tror säkert det är statistik man kan räkna fram på SCB om man nu känner ett starkt behov av konkreta siffror. Får dock avböja och överlåta det till någon aspie som har mer tid att avsätta.
Citera
2021-05-24, 20:55
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp. Vad det till exempel kostar att ungarnas skoltid förlängs så det tar längre tid innan de kan börja arbeta, producera och betala skatt.

Har du några siffror på det?
Citera
2021-05-24, 20:58
Avslutad
Citat:
Nej. Men kostnaden för skolstängningar i Norge beräknades till 1,7 miljarder per dag som nämnts upprepade gånger.
Citera
2021-05-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte alltid ironi letar sig fram i flödet. Jag tror också att smittspridningen faller nu. Den reella. Mitt svar var bara en reaktion på att Tegnell slaviskt har bemött frågor om hög smittspridning med att det skulle vara "eftersläpning", men nu när smittan går ned kan det absolut inte bero på eftersläpning. Märkligt!

Tror inte det fina vädret är förklaringen till minskad smittspridning. Snarare en ökad immunitet i samhället beroende på att fler har varit infekterade, samt att allt fler nu har blivit vaccinerade. Om en månad kommer vi se effekterna av skolstängningarna också. Sedan kommer sannolikt smittan att vara låg under hela sommaren.
Hösten blir intressant. Kommer vaccinen att stoppa smittan, eller får vi se en ökad smittspridning i slutet av september eller början av oktober? Inget vet.

Enligt dig är ju barnen och skolan drivande och smittan borde just nu skena i barnpopulationen eftersom de inte är vaccinerade och fortfarande går i skolan. Så frågan är varför det minskar där nu då, när det borde öka?
Citera
2021-05-24, 21:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Dessa siffror skall PRÄNTAS in i varje läsare.. Fakta är nyttigt.. ungefär som ett D-Vitamin piller.

Eftersom det är du, så behöver jag fråga: Är det 0,02 % av dom som har smittats av viruset? Eller är det 0,02 % av hela befolkningen som är yngre än 70 år?

Citat:

Vad menar du med det? Menar du är endast 0,7 % av gruppen smittades av viruset? Menar du att 0,7 % fick symtom på sjukdom? Eller menar du att endast 0,7 % blev allvarligt sjuka?

Jag skulle tolka din mening som att endast 0,7 % smittades av viruset. Men det låter som en anmärkningsvärt låg siffra. Och du är ju som du är med att vara otydlig vad du menar.

Citat:
- 86% var multisjuka

Jag kommer fortsätta tillrättavisa alla Alarmister och Påverkansagenter som medvetet vill driva opinionen i viss riktning genom överdrifter och rena lögner.

Hur känner du igen en "påverkansagent"? Är det en beteckning som du sätter på alla som säger emot dig?

Du är ju en riktig fanatiker, så jag misstänker att du hittar många "påverkansagenter" att tillrättavisa.
Citera
2021-05-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad är det som kostar sådana summor? Spontant borde det ju kunna sparas pengar. Om man gör som i näringslivet alltså. Barnen/kunderna blir utestängda. Lärarna får ingen lön, ingen kostnad för skolmat, skolskjuts o.sv. Använd lokalerna till annat, få in hyra. Använd fantasin lite. Så öppnar vi i höst, anställer nya lärare och kör.

Allvarligt talat. Det verkar helt fullständigt orimligt med de kostnaderna. Vad är det som kostar?

Ja!
Vilken utmärkt idé!
Vi sparkar alla lärare, bussförare, lokalvårdare osv.
Dom får svälta ett halvår. Det passar perfekt in i ett normalt samhälle.
Citera
2021-05-24, 21:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

- 86% var multisjuka

Stämmer bra att inte många under 70 år dött, det har väl aldrig ifrågasats?
Däremot vet man ännu inte hur många som kommer att få långa eller tom. livslånga men av sjukdomen.

Hur räknar du ut att 0,7 % av din sk. högriskgrupp drabbats?
Det är givetvis betydligt flera som drabbats, sannolikt 10 gånger flera.

Medelåldern känner jag igen.

Sedan är det ca. 59 % av de som döttsom var multisjuka, inget annat.
De flesta av dessa drygt 8 000 personer hade sannolikt levt om de inte fått covid-19.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/avlidna-i-covid-19/statistik-covid19-avlidna.xlsx

Fortsätt gärna din tillrättavisningskampanj, men kolla upp hur det ligger till först.
Citera
2021-05-24, 21:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Enligt dig är ju barnen och skolan drivande och smittan borde just nu skena i barnpopulationen eftersom de inte är vaccinerade och fortfarande går i skolan. Så frågan är varför det minskar där nu då, när det borde öka?

Nej, varför det? Minskar smittan i samhället pga en ökad immunitet är det givetvis färre barn som blir smittade också? Hur tänkte du där? Varför tror du att smittan ska öka bland barn när den minskar i övriga samhället?
Citera
2021-05-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, varför det? Minskar smittan i samhället pga en ökad immunitet är det givetvis färre barn som blir smittade också? Hur tänkte du där? Varför tror du att smittan ska öka bland barn när den minskar i övriga samhället?

Du har ju hävdat att det är barnen och skolan som driver smittan så varför skulle det minska bland dem? Tvärtom minskar bland barn trots att de inte är vaccinerade och utan något sommarlov.
Citera
2021-05-24, 21:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej. Men kostnaden för skolstängningar i Norge beräknades till 1,7 miljarder per dag som nämnts upprepade gånger.
Tänk på att det är en nationalekonomisk beräkning av kostnaden med många obekanta.
Översatt till svenska förhållanden skulle det bli cirka 3,4 miljarder kronor per dag.

Att stänga skolorna i Sverige ett år skulle alltså kosta bort mot en hel statsbudget.
Någon som tycker det låter rimligt?

Nu står det i rapporten att man räknat lågt, men det låter ändå inte rimligt om man tänker efter lite.
Varför skulle det kosta lika mycket som all statsfinansierad verksamhet att stänga skolorna?
Citera
2021-05-24, 22:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du har ju hävdat att det är barnen och skolan som driver smittan så varför skulle det minska bland dem? Tvärtom minskar bland barn trots att de inte är vaccinerade och utan något sommarlov.

Ja, barn och unga driver pandemin. Det är sannolikt den största sociala arenan vi har. Den i skolan. Det testas oerhört få barn och till sist byggs en immunitet upp även hos dem. Sannolikt kommer smittan att minska ännu mer när barnen går på sommarlov. Du tror att smittan kommer öka då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in