2021-05-23, 23:13
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det stämmer rätt bra att kostnaderna är likartade för distansundervisning och klassrumsundervisning.

Egentligen är ju distansundervisning billigare eftersom man inte behöver några utbildningslokaler, men det är ju svåra att avveckla en skola under ett år.

Det man kunnat spara på är väl egentligen bara uppvärmning och ventilation, för även om städning och underhåll kan minskas kraftigt kommer ju den kostnaden ändå in i någon skattefinansierad budget i form av a-kassa eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

Lärarna som haft distansundervisning har fått betala en del genom att göra om sin undervisning till distansundervisning, men samtidigt har en del av dem sluppit arbetsresor och annan tidspillan.

Min erfarenhet är att lärarkåren har väldigt olika syn på hur väl distansundervisning fungerar liksom om de uppskattar att undervisa på distans eller inte.

Troligtvis är distansundervisning här för att stanna i någon omfattning, kanske någon dag i veckan.

Helvete detta blir dummare och dummare
Du och IMBILDEN tror alltså att ni är bättre på att räkna en diverse ekonomer och forskare.
Du börjar spåna om ventilation och städning

Fattar ni inte att den största direkta kostnaden är dom drygt 600 000 barn mellan 6 och 10 som måste ha passning av en vårdnadshavare.
Dagis antar jag i eran värld är precis lika smittdrivande så där har vi 400 000 till som ska passas. Eller vi kanske ska ta till multisjuka mormor som passar?

Det finns 285 000 ensamstående med barn i sverige, hur ska dom göra?

Jag har redan länkat till IMBILDEN men han låtsas som han inte sett den och tjatar om uträkningar men här är den igen. Orginalet finns i artikeln.

https://www.hhs.se/en/research/sse-corona-economic-research-network/research-reports/2020/school-closing/

2,8 miljarder om dagen.
Sen är det inte pengarna som är det viktigaste utan att barnen behöver en bra utbildning och det har redan kommit forskning på att distansundervisning är skit.
Citera
2021-05-23, 23:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hahah fyfan va roligt . Ska vi alltså få en uträkningar av "FÖRDYRNINGEN" av Dig? Att jämföra med andra experters bedömningar exempelvis de norska nationalekonomernas.

Det här blir nog väldigt underhållande att följa .

Det kan vara samma snubbe som delar ut Nobels fredspris. Det är inte alltid lätt att ta nabolandet på allvar.

Men pandemin har dom hanterat med bravur!
Citera
2021-05-23, 23:32
Medlem
Beaver14s avatar
Medan Imbilden desperat tar varje halmstrå för att fortsätta vara rädd och hoppas på att det ska bli skit i Sverige så är basketarenan i Phoenix näst intill full i kvällens första slutspelsmatch. Ca 15000 människor, vissa har munskydd men de flesta har inte.

Världen utanför Flashback återgår till det normala.
Citera
2021-05-23, 23:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vad kacklar du om?

Ja.. jag har hänvisat till Mortality Rate ... med källhänvisning och definition inkl formel för hur man beräknar MR.... matematikkunskaperna är för en 5e klassare.

.. och även inklusive idiotförklaringar.

När du använder begreppet "mortality rate", så ger det intryck att beteckna sjukdomens egenskaper, vilket gör att man lätt tänker att du syftar på sjukdomens dödlighet. Skriv bara "andel av befolkningen som avlidit i Covid-19" så blir det tydligt vad du menar.

Citat:
Ska du ge dig in i diskussionen så får du väl lära dig termerna för att kunna tolka fakta korrekt och inte riskera bli bortdribblad... precis som jag fått göra.

Som person är jag väldigt ödmjuk.. men jag har inte mycket till övers för detta skådespel och de som står bakom det.

"De som står bakom det", syftar du då på alla som säger emot dig? Du uttrycker dig nämligen som att du skulle vara överlägsen gentemot alla som säger emot dig. När någon säger emot dig, kan du svara med att du har avslöjat påverkansagenter. Du är helt nojig.

Och du anklagar andra debattörer för att vara fanatiska. Du, "hardusettminapa" och "Hexen666" är dom stora fanatikerna i den här tråden. Det är dags att ni sansar er lite.

Citat:
Barnen/ungdomarna har redan blivit berövade ett år av den frihet ni kuksugare fått åtnjuta när ni själv var barn

Du ger inte intryck av att vara ödmjuk; tvärtom. Nu blandade du in könsord i diskussionen.
Citera
2021-05-23, 23:49
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Medan Imbilden desperat tar varje halmstrå för att fortsätta vara rädd och hoppas på att det ska bli skit i Sverige så är basketarenan i Phoenix näst intill full i kvällens första slutspelsmatch. Ca 15000 människor, vissa har munskydd men de flesta har inte.

Världen utanför Flashback återgår till det normala.

Man vet ju vart man åker på semester iaf

https://www.nytimes.com/live/2021/05/23/world/covid-vaccine-coronavirus-mask?action=click&module=Top Stories&pgtype=Homepage

Lär ha hänt mycket på en månad desutom
Citera
2021-05-24, 00:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det finns inget roligare än när Idioten står där självsäker med ett fånigt leende på läpparna i tron hen har rätt.

Varför visar inte du vad MR är istället för att glappa "det är fel" hela tiden?
Din typ av sk. ödmjukhet gör att jag tycker du själv får reda ut vad mortality rate är och hur begreppet ska användas.
Läs det du själv länkat till så ska du nog snart komma tillrätta med detta. Du har ju gjort en del framsteg de senaste dagarna.
Citera
2021-05-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har jag aldrig hävdat. Du kanske ska svara på varför du fastnat så för Belgien? Är det för att det landet vid sidan av Sverige har haft värst smittspridning i hela Europa? Varför tror du våra nordiska grannländer har klarat sig så mycket bättre genom hela pandemin? Vad var bättre? Var det för att de stängde skolorna i ett tidigt stadium, för att de stängt ned mer, bättre sjukvård? Varför har Sverige lyckats så dåligt genom pandemin?

Det var inte jag som fastnade för Belgien. Jag svarade däremot dig som påstod att Belgien har betydligt lägre smittspridning än Sverige, men ändå mer än dubbelt så många på IVA.

Detta kan bara bero på en sak och det är att Belgien testar betydligt färre och missar en hel del. Det är fakta och uppenbart för alla utom för dig verkar det som.
Citera
2021-05-24, 00:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Her i Danmark booker vi dato for 1. og 2. dose på én gang…easy-peasy.

Exactemundo, heja Danmark! Och Skåne, som iofs är danskt.
Citera
2021-05-24, 00:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Här i Uppland får men en kallelse med posten, med 2 inbokade tider. Den andra dosen är alltså inbokad redan innan man får första dosen.

Det är ju rena medeltiden, även om det fungerar!
Citera
2021-05-24, 00:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Helvete detta blir dummare och dummare
Du och IMBILDEN tror alltså att ni är bättre på att räkna en diverse ekonomer och forskare.
Du börjar spåna om ventilation och städning

Fattar ni inte att den största direkta kostnaden är dom drygt 600 000 barn mellan 6 och 10 som måste ha passning av en vårdnadshavare.
Dessvärre var jag slarvig när jag svarade IMBILDEN och trodde det var själva kostnaden för att genomföra undervisning i olika former det gällde. Sorry!

Det konstiga är att i den norska rapporten är det bara 14 % av kostnaden som beräknas vara kostnader för att föräldrarna måste finnas till hands för sina barn om de inte är i förskolan eller skolan, så detta är inte alls den stora kostnaden. Föräldrarnas uteblivna arbete är alltså den lilla kostnaden!
Citera
2021-05-24, 00:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Här i Uppland får men en kallelse med posten, med 2 inbokade tider. Den andra dosen är alltså inbokad redan innan man får första dosen.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju rena medeltiden, även om det fungerar!
Det fanns väl ingen postgång på medeltiden?
Då hade man ju kunnat kalla folk till vaccination när Digerdöden härjade.

Alla system att kalla till vaccination verkar i alla fall bättre än appen vi har i Stockholm.
Citera
2021-05-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
5 000 till 10 000 människoliv kanske har sparats!?

Ja det är ju också pengar. Jag vet inte hur man beräknar värdet av ett människoliv men det kanske finns en algoritm för det också.
Hursomhelst kan man inte beräkna kostnaden för skolstängning enbart genom kostnader för att betala löner och produktionsbortfall. Vissa kostnader har man ju oavsett om skolan är stängd eller öppen. Skolbespisningen och skolbussar är redan betalda. Löner för lärare har man oavsett. Det man har extrakostnader för är betala alla dom som måste vara hemma med sina barn och produktionsbortfall från dessa.
Minskade vårdkostnader och minskad vårdskuld kan ju mycket väl ta ut kostnaden för skolstängningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in