Citat:
Det stämmer rätt bra att kostnaderna är likartade för distansundervisning och klassrumsundervisning.
Egentligen är ju distansundervisning billigare eftersom man inte behöver några utbildningslokaler, men det är ju svåra att avveckla en skola under ett år.
Det man kunnat spara på är väl egentligen bara uppvärmning och ventilation, för även om städning och underhåll kan minskas kraftigt kommer ju den kostnaden ändå in i någon skattefinansierad budget i form av a-kassa eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Lärarna som haft distansundervisning har fått betala en del genom att göra om sin undervisning till distansundervisning, men samtidigt har en del av dem sluppit arbetsresor och annan tidspillan.
Min erfarenhet är att lärarkåren har väldigt olika syn på hur väl distansundervisning fungerar liksom om de uppskattar att undervisa på distans eller inte.
Troligtvis är distansundervisning här för att stanna i någon omfattning, kanske någon dag i veckan.
Egentligen är ju distansundervisning billigare eftersom man inte behöver några utbildningslokaler, men det är ju svåra att avveckla en skola under ett år.
Det man kunnat spara på är väl egentligen bara uppvärmning och ventilation, för även om städning och underhåll kan minskas kraftigt kommer ju den kostnaden ändå in i någon skattefinansierad budget i form av a-kassa eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Lärarna som haft distansundervisning har fått betala en del genom att göra om sin undervisning till distansundervisning, men samtidigt har en del av dem sluppit arbetsresor och annan tidspillan.
Min erfarenhet är att lärarkåren har väldigt olika syn på hur väl distansundervisning fungerar liksom om de uppskattar att undervisa på distans eller inte.
Troligtvis är distansundervisning här för att stanna i någon omfattning, kanske någon dag i veckan.
Helvete detta blir dummare och dummare
Du och IMBILDEN tror alltså att ni är bättre på att räkna en diverse ekonomer och forskare.
Du börjar spåna om ventilation och städning
Fattar ni inte att den största direkta kostnaden är dom drygt 600 000 barn mellan 6 och 10 som måste ha passning av en vårdnadshavare.
Dagis antar jag i eran värld är precis lika smittdrivande så där har vi 400 000 till som ska passas. Eller vi kanske ska ta till multisjuka mormor som passar?
Det finns 285 000 ensamstående med barn i sverige, hur ska dom göra?
Jag har redan länkat till IMBILDEN men han låtsas som han inte sett den och tjatar om uträkningar men här är den igen. Orginalet finns i artikeln.
https://www.hhs.se/en/research/sse-corona-economic-research-network/research-reports/2020/school-closing/
2,8 miljarder om dagen.
Sen är det inte pengarna som är det viktigaste utan att barnen behöver en bra utbildning och det har redan kommit forskning på att distansundervisning är skit.
.