2021-05-23, 20:34
Medlem
OversteSenaps avatar
Vad händer om man går in i skuldsanering med socialbidrag och sedan får ett arbete under den tiden?
Nu vet jag inte vad normen för socialbidraget ligger på efter alla räkningar är betalda. Det verkar som att det är olika uppgifter kring den summan.

Men om vi säger att man har 3000 kvar att leva för efter el och hyra är betald och man sedan får ett arbete där man plötsligt har 9000 kvar efter hyran och elen är betald.

Utgår man från den inkomst man hade när skuldsaneringen påbörjades då? Det spelar alltså ingen roll att man nu skulle ha 9000 kvar när allt är betalat varje månad, de ser ändå till att man bara har 3000 kvar att leva för?
Citera
2021-05-23, 20:41
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OversteSenap
Vad händer om man går in i skuldsanering med socialbidrag och sedan får ett arbete under den tiden?
Nu vet jag inte vad normen för socialbidraget ligger på efter alla räkningar är betalda. Det verkar som att det är olika uppgifter kring den summan.

Men om vi säger att man har 3000 kvar att leva för efter el och hyra är betald och man sedan får ett arbete där man plötsligt har 9000 kvar efter hyran och elen är betald.

Utgår man från den inkomst man hade när skuldsaneringen påbörjades då? Det spelar alltså ingen roll att man nu skulle ha 9000 kvar när allt är betalat varje månad, de ser ändå till att man bara har 3000 kvar att leva för?

Du ansöker om omprövning och låter KFM utreda om du ska betala mer. Gör du inte det kan du klara dig men har du otur ansöker någon av borgenärerna om att skuldsaneringen ska upphävas eller att skuldsaneringen ska förlängas för att kompensera för den tid du hade jobb men slapp betala.
Citera
2021-11-06, 16:46
Medlem
Blev någon diskussion om din hyra/boendekostnad? Tex att den var tvungen att sänkas genom att flytta?
Citera
2021-12-17, 03:34
Medlem
terreces avatar
*bump*

Jag har en fråga. Om jag beviljas skuldsanering i detta läge/vid denna tidpunkt i ekonomisk situation hur fungerar det med mitt bankkonto?

1. Här aktivitetsstöd, tar de då en summa pengar direkt från Försäkringskassan eller går de in på mitt konto för att jag sedan skall betala in ett fastställt belopp till KFM? Det är allts jag själv som alltid skall hantera månatliga inbetalningar?

2. Om jag någon månad eller två får in ett engångsbelopp på vardera 15-20 går det direkt till KFM automatiskt eller kan jag få in de och hinner ta ut/föra över dem annorstädes/ha dem kvar? Eller går de per automatik till KFM?
Citera
2021-12-17, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hotice
Som rubriken lyder så har jag en inledd skuldsanering. Detta innebär att jag under en begränsad tid, fem år, kommer att leva på existensminimum för att därefter få mitt skuldsaldo hos kronofogden nollat.

Startar tråden då jag såg en annan tråd, där en privatperson vars fordringar hamnat under skuldsanering, där folk verkade ha starka åsikter. Så jag tänkte att det kunde vara lite kul att diskutera och kanske informera om ämnet!

va glad du fick.. jag fick inte. och kommer ha skitinkomst resten av livet.
men har ju accepterat det och har inga planer på att dra ut på skiten. ska genomföra de planer jag har och sen blir det ett flak öl och en date med ett tåg.
Citera
2021-12-17, 10:47
Medlem
Mittpunkts avatar
Lever själv med skuldsanering sedan maj 2021.

Citat:
Ursprungligen postat av terrece
1. Här aktivitetsstöd, tar de då en summa pengar direkt från Försäkringskassan eller går de in på mitt konto för att jag sedan skall betala in ett fastställt belopp till KFM? Det är allts jag själv som alltid skall hantera månatliga inbetalningar?

Tror inte att du får skuldsanering med inkomst utav aktivitetsstöd. Kfm kräver nog lön.

Citat:
Ursprungligen postat av terrece
2. Om jag någon månad eller två får in ett engångsbelopp på vardera 15-20 går det direkt till KFM automatiskt eller kan jag få in de och hinner ta ut/föra över dem annorstädes/ha dem kvar? Eller går de per automatik till KFM?

De går inte direkt till kfm. Du får in dom på kontot och kan göra vad du vill med dom. Kfm har ingen överblick över bankkonto.
Citera
2021-12-17, 15:12
Bannlyst
Hade inte skuldsanering, men hade existensminimum pga skatteskulder i ett AB, som jag var inblandad i. Existensminimum är jobbig och leva på, men det gick pga att jag kunde få in lite pengar vid sidan om. Idag knepigare eftersom kontanterna är borta.

Citat:
Ursprungligen postat av hotice
Som rubriken lyder så har jag en inledd skuldsanering. Detta innebär att jag under en begränsad tid, fem år, kommer att leva på existensminimum för att därefter få mitt skuldsaldo hos kronofogden nollat.

Startar tråden då jag såg en annan tråd, där en privatperson vars fordringar hamnat under skuldsanering, där folk verkade ha starka åsikter. Så jag tänkte att det kunde vara lite kul att diskutera och kanske informera om ämnet!
Citera
2021-12-17, 15:13
Bannlyst
Om KFM begär löneutmättning, så betala arbetsgivaren till direkt till KFM.

Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Lever själv med skuldsanering sedan maj 2021.

Tror inte att du får skuldsanering med inkomst utav aktivitetsstöd. Kfm kräver nog lön.

De går inte direkt till kfm. Du får in dom på kontot och kan göra vad du vill med dom. Kfm har ingen överblick över bankkonto.
Citera
2021-12-18, 00:08
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125

Det förstår jag, men om jag vinner på Stryktipset idag 13 miljoner kronor så är det ingenting som kfm kan se.
Citera
2022-01-14, 20:39
Medlem
Tjena! Kommer antagligen få löneutmätning snart, då jag fått nytt jobb.
Blev lurad för några år sedan och har nu skulder på närmre 700k, vissa av skulderna makulerade bankerna då det i rätten visade att jag var oskyldig till ”lånen”, synd bara att det inte blev så med alla. ganska komiskt nästa! Har ni frågor får ni gärna skriva dom.

Iaf så lever jag med det och jag mår inte dåligt av det längre, inte mycket iaf.

MEN, min fråga till de som har levt med det ett tag, har ni något extra på sidan ni sysslar med för att få in extra pengar? Jag är duktig på bilar men det finns inte mycket svartjobb i krokarna.

Alla tips är välkomna!
Citera
2022-01-14, 22:26
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125

Fast nu gällde de ju skuldsanering, och då begär inte kfm utmätning. Skuldsanering är något den sökande ska sköta själv.
Citera
2022-01-14, 22:35
Medlem
Jamesbergsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast nu gällde de ju skuldsanering, och då begär inte kfm utmätning. Skuldsanering är något den sökande ska sköta själv.

Men vilka konsekvenser gäller du ? Kan bli Man av med sin skuldsanering om inte talar om för kronofogdemyndigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in