2021-05-23, 18:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Ja, då är det väl det då, att de inte har vår långa förkylningssäsong med ett antal coronavirus som går runt vartenda år, i det varma och torra klimatet i Somalia. Eller ser du någon annan förklaring? Som sagt - socioekonomiska faktorer täcker inte skillnaden i svår sjukdom och död mellan somalier och svenskar.
Somalier och turkar dör ju som flugor i Sverige.

Citat:
Risken att dö i sjukdomen är högre för personer födda utomlands än svenskfödda. För personer födda i Afrika är risken 3,4 gånger högre än för svenskfödda, medan risken för personer födda i Mellanöstern är 2,8 gånger högre.
Citat:
Även risken för att bli så sjuk i covid-19 att det krävs intensivvård är högre för många personer födda utomlands. För personer födda i Afrika eller Mellanöstern är risken fem gånger högre än för svenskfödda. För vissa födelseländer är risken högre än så, som till exempel Somalia och Turkiet där risken är mer än nio respektive sex gånger så stor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fodelseland-paverkar-risken-att-do-i-covid-19

Eller har vi bara importerat folk från de länderna med annan blodgrupp än O?
Citera
2021-05-23, 18:57
Medlem
Den indiska varianten har spridit sig i England. 50% av alla smittfallen är av #16172.
Nu kommer uppgifter om att AstraZeneca vaccinet skyddar bara 60% mot varianten (2 doser en dos 33%).
Med tanke på att 70% av alla vaccinerade i England har fått AZ vaccinet då verkar läget bli allvarligt snart i England.
Här hemma har man vaccinerat de äldre med AZ med gott samvete.
Denna åldersgrupp som har fått rejält med stryk under början av pandemin var värt betydligt mer än att administreras sämre vaccin.
Citera
2021-05-23, 19:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Norge räknade ut att skolstängningarna kostade 1,7 miljarder per dag. Antar att du får dubbla för Sverige.

"Norge" är knappast någon fysisk person. Inte en chans att det skulle kosta 3,4 miljarder per dag att hålla skolorna i Sverige stängda. Med 200 skoldagar per år skulle alltså notan landa på närmare 700 miljarder? Dvs, närmare 60% av hela statsbudgeten
Detta för att bedriva undervisningen på distans. Jo, tjena....
Citera
2021-05-23, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Norge" är knappast någon fysisk person. Inte en chans att det skulle kosta 3,4 miljarder per dag att hålla skolorna i Sverige stängda. Med 200 skoldagar per år skulle alltså notan landa på närmare 700 miljarder? Dvs, närmare 60% av hela statsbudgeten
Detta för att bedriva undervisningen på distans. Jo, tjena....
Japp, det är vad det skulle kosta.

Och distansundervisningen har inte heller varit gratis.
Citera
2021-05-23, 19:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, det är vad det skulle kosta.

Och distansundervisningen har inte heller varit gratis.

Kan du svara exakt på HUR du har räknat när du kommit fram till fördyringen för samhället skulle landa på 700 miljarder för att övergå till distansundervisning? Det blir ungefär 700 tkr i FÖRDYRING per grundskoleelev och år....
Citera
2021-05-23, 19:15
Medlem
Citat:
Nej, Anders Tegnell har sagt att barn inte smittar. Så sa han i början av pandemin.

Samme man har också sagt.

”Viruset stannar i kina”

Det blir ingen andra våg”

Att människan inte fått sparken är ett skämt.
Citera
2021-05-23, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Samme man har också sagt.

”Viruset stannar i kina”

Det blir ingen andra våg”

Att människan inte fått sparken är ett skämt.

Ja, jag blev väldigt skeptisk till den mannen redan 2-3 veckor in i pandemin. Man märkte att han bara hittade på och inte hade något stöd för det han uttryckte.
Citera
2021-05-23, 19:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det låter som ni ska vaccinera er i ett u-land. Jag tillhör region Sörmland och bokade precis just nu min andra dos om fyra veckor via 1177. Hur smidigt som helst. Har man inte bank-id ska man kunna ringa och boka sina tider, både den första och andra dosen. Jag fattar inte vad Region Stockholm håller på med.

I VG regionen är det djungelns lag som gäller. I den kommun jag tog dos nr 1 kan man endast gå in och boka tidigast 6 veckor efter första dosen så det kan gå en vecka till.

Som tur är går det utmärkt att söka tider själv var man vill i regionen.
Citera
2021-05-23, 19:20
Medlem
fbebabdbgbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Den indiska varianten har spridit sig i England. 50% av alla smittfallen är av #16172.
Nu kommer uppgifter om att AstraZeneca vaccinet skyddar bara 60% mot varianten (2 doser en dos 33%).
Med tanke på att 70% av alla vaccinerade i England har fått AZ vaccinet då verkar läget bli allvarligt snart i England.
Här hemma har man vaccinerat de äldre med AZ med gott samvete.
Denna åldersgrupp som har fått rejält med stryk under början av pandemin var värt betydligt mer än att administreras sämre vaccin.
Ja, jag såg det också, på BBC:
https://www.bbc.com/news/uk-57214596
"The Pfizer vaccine was found to be 88% effective at stopping symptomatic disease from the Indian variant two weeks after the second dose, compared with 93% effectiveness against the Kent variant.

While the AstraZeneca jab was 60% effective against the Indian variant, compared with 66% against the Kent variant."

Ska bli intressant att följa, 28% är ingen liten skillnad. Jag är själv endast aktuell för AstraZeneca och tänker inte låta vaccinera mig med det skitvaccinet. Avvaktar händelseutvecklingen.
Citera
2021-05-23, 19:21
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det dräpande beviset i rapporten finns redan i tredje stycket, precis som Cancerogen redan berättat om tidigare.
The relevance of these findings to COVID-19 is not known and requires further investigation.

Var inte för hård mot bottenslam. Texten var faktiskt längre än 160 tecken och hade inga emojis.

Citera
2021-05-23, 19:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja, jag blev väldigt skeptisk till den mannen redan 2-3 veckor in i pandemin. Man märkte att han bara hittade på och inte hade något stöd för det han uttryckte.

Jag var skeptisk till myndigheterna redan innan smittan kom hit när de står och säger att OM vi får fall i Sverige så har vi GOD beredskap
Trots att vi visste hur det så ut i Iran och Italien
Citera
2021-05-23, 19:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
I VG regionen är det djungelns lag som gäller. I den kommun jag tog dos nr 1 kan man endast gå in och boka tidigast 6 veckor efter första dosen så det kan gå en vecka till.

Som tur är går det utmärkt att söka tider själv var man vill i regionen.
I Region Skåne och fas 4 är det den nordkoreanska bokningsstilen. Du får automatiskt en ny tid vid vaccinationstillfälle 1. Dock kan du ändra den om du skulle behöva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in