2021-05-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Nu vill jag få ett ärligt svar av er. Jag skall börja sommarjobba på ett kontor och vill gärna utnyttja pandemin för att kunna jobba hemmifrån, arbetsgivaren har sagt att tanken är att man skall få börja jobba hemmifrån efter midsommar.

Nu när alla börjar få vaccin, finns risken att allt börjar öppna upp sig och de låter alla få jobba på kontoret eller kommer det bli som jag har anat att det blir mer aktuellt för det i slutet av augusti?

Vill gärna kunna jobba hemmifrån under hela juli. Låt mig höra era tankar då jag vet att många callcenters har den regeln nu.

Det kan nog jobba hemma tills du fått vaccin dos 2.
Citera
2021-05-22, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det kan nog jobba hemma tills du fått vaccin dos 2.

Otydligt svar från dig, blir det svårt att kunna jobba hemmifrån under juli i takt med vaccinationen eller finns det en chans?

Det handlar om att slippa pendla 25 km enkel väg
Citera
2021-05-22, 20:14
Medlem
Citat:
Otydligt svar från dig, blir det svårt att kunna jobba hemmifrån under juli i takt med vaccinationen eller finns det en chans?

Det beror ju precis på var du bor och i vilket vaccinationsfas de är i nu. Men räkna 6 veckor mellan dos ett och två.

Men du måste vara helt säker på att jobbet sköts via distans, så de inte tycker att typ 2 meter mellan kontorsplatser är tillräckligt, så därför måste alla vara där på plats.
Citera
2021-05-22, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det beror ju precis på var du bor och i vilket vaccinationsfas de är i nu. Men räkna 6 veckor mellan dos ett och två.

Men du måste vara helt säker på att jobbet sköts via distans, så de inte tycker att typ 2 meter mellan kontorsplatser är tillräckligt, så därför måste alla vara där på plats.

Rör sig om en liten tätort i Norrland med knappt 4000 invånare. De har sagt att de gärna vill att man infinner sig på kontoret men iochned att ingen annan anställd är där förstår inte jag varför vi sommarjobbare skall få ta skiten av smittan. Under sommaren kommer dessutom fler festa och även att fler reser runt under semestern.

Den dagen regeringen säger att allt är i ordning igen och Norge och Finland kan få resa till Sverige och så vidare är det lugnt
Citera
2021-05-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, visst är det roligt? Igår blev jag förresten anklagad för att inte följa reglerna för Covid19. Anledningen? Jo, jag gick IN på en byggmarknad i kassledet där folk skulle gå ut. Utomhuskassa, men de hade glömt att anordna en utomhusentre. De kan ju bara fetglömma att jag tänker gå igenom ett fullsatt jävla varuhus i inomhusmiljö när jag vill till utomhusavdelningen. Därmed fick jag korsa vägen för de som stod och väntade på att betala. Utomhus i sina kirurgskydd som inte ens hjälper. Noterade dock att den obligatoriska flaskan med handsprit stod vid kassan. Vad fan ska man göra med den? Gurgla med eller? Folk är förfan totalt pantade i colan och en anledning kan väl vara att de inte tänker själva utan lyssnar på Folkhälsomyndigheten. COVID 19 är en AEROSOLSMITTA FÖR HELVETE!!!!
Folk kan köra upp sin jävla handsprit. Det är inget vigvatten som hjälper mot covid!

Handsprit har jag blivit påtvingad en gång, det enda de för med sig är att man blir torr i händerna.

Helt otroligt vad lätt det är att lura rädda människor till vad som helst.
Citera
2021-05-22, 20:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Bortskämd med att skolan låg någon kilometer bort.
Gilla läget och lär dig pendla eller flytta.
Citera
2021-05-22, 20:48
Medlem
Citat:
Färre vistas inomhus pga lovet ja...

Ja och den dåliga testningen från i fjol säger inte så mycket om incidensen under april-maj 2020.
Den testregim vi har nu är bättre och träffar mer men andelen positiva test är fortfarande alldeles för hög vilket indikerar att antalet tester är för lågt. Se på Danmark med 0,40% positiva prov.
Trenden är tydlig på antalet inneliggande vilket indikerar att smittan minskar kraftigt bland äldre.
Jag tror vi får vänta en bit in på sommarlovet innan den minskar bland yngre.
Citera
2021-05-22, 20:56
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intressant att just du direkt högg på inlägget med länk till hur mortality rate används och beräknas, en länk till en sida som du känner till sedan tidigare.

Kan det bero på att du vet att du använder begreppet lite felaktigt när det gäller en pågående pandemi?

???????????????????

Som sagt.... varken dina matematikkunskaper eller din slutledningsförmåga imponerar.

Min uppställning klarar en 5e klassare att följa.. men uppenbarligen inte du.
Citera
2021-05-22, 20:58
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Det har jag redan svarat på ett par gånger. Felet med din "uträkning" är att du relaterar antalet döda till hela befolkningen (inte bara de som smittats). Dessutom berör du inte skadade och långtidssjuka med covid. Om du inte förstår den här gången kommer du nog aldrig att förstå. Har du allmänt problem med att förstå skriven text?

Är det detta som står i manualen?
- svara inte på frågor
- ändra fokus

du har fått en beräkning på Mortality Rate age specific... du yrar om totala antalet smittade men vill inte svara på frågan när jag ber om dina siffror.

... du vet att jag hade plockat dig som en gås med mina beräkningar
Citera
2021-05-22, 20:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja och den dåliga testningen från i fjol säger inte så mycket om incidensen under april-maj 2020.
Den testregim vi har nu är bättre och träffar mer men andelen positiva test är fortfarande alldeles för hög vilket indikerar att antalet tester är för lågt. Se på Danmark med 0,40% positiva prov.
Trenden är tydlig på antalet inneliggande vilket indikerar att smittan minskar kraftigt bland äldre.
Jag tror vi får vänta en bit in på sommarlovet innan den minskar bland yngre.

Jag tror lika. När skolan stänger kommer smittan minska bland yngre. Bland äldre minskar den troligen snabbare, då de vaccineras tidigare.
Citera
2021-05-22, 21:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är det detta som står i manualen?
- svara inte på frågor
- ändra fokus

du har fått en beräkning på Mortality Rate age specific... du yrar om totala antalet smittade men vill inte svara på frågan när jag ber om dina siffror.

... du vet att jag hade plockat dig som en gås med mina beräkningar

Men du har ju inte gjort några beräkningar.
Citera
2021-05-22, 21:02
Medlem
Kommer folket i Sverige att behöva ta en tredje dos?

Kommer livet att vara tillbaks till de normala under sommaren och framförallt kommer livet att gå tillbaks till hur det var nu till denna höst?

kommer universitet/högskolor/arbetsplatser etc att vara öppet eller med andra ord kommer restriktionerna att försvinna?

Eller kommer man att som person tvingas ta vaccinet ifall man vill dra till universiteten/högskolan/arbetsplatsen etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in