2021-05-22, 19:17
Medlem
Voldemort2s avatar
Var hittar jag reglerna kring corona? Jag läste någonstans att man kan samlas 50 personer, så länge platserna är anvisade, men nu hittar jag inte den texten. Var finns den?
Citera
2021-05-22, 19:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ja.. och?
Du skickar länken du fått av mig i tidigare inlägg som att du vill "lära" mig någonting.

Jag kan den sidan in och utantill.
Vad är det som inte stämmer? Det är precis den beräkningen jag gjort... WTF!!!

"XAMPLE: Calculating Mortality Rates
All-cause mortality rate for 25–34 year olds

This is an age-specific mortality rate.

Rate =number of deaths from all causes among 25–34 year olds divided by estimated midyear population of 25–34 year olds× 100,000
= 103.6 deaths per 100,000 25–34 year olds"

Du får lära dig tolka de enkla beräkningsformelerna för du har inte imponerat med dina mattekunskaper hittills.
Intressant att just du direkt högg på inlägget med länk till hur mortality rate används och beräknas, en länk till en sida som du känner till sedan tidigare.

Kan det bero på att du vet att du använder begreppet lite felaktigt när det gäller en pågående pandemi?
Citera
2021-05-22, 19:32
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det finns studier som tyder på att D- vitamin hjälper.

En stark kropp i grunden säger ju sig självt är ett bra utgångsläge.
Sen kan vi dra epitet härs och tvärs.

Strålande. Länka till en sådan studie i så fall.

Den senaste som försökte sig på det insåg snart sitt misstag då båda studierna som han länkade till bekräftade att D-vitamin inte har med Covid att göra. Så kan det gå när man bara läser rubrikerna...

Har inte hört från den killen sedan dess.

BTW. Vad exakt menar du med en "stark kropp"?
Senast redigerad av Cancerogen 2021-05-22 kl. 19:35.
Citera
2021-05-22, 19:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det finns studier som tyder på att D- vitamin hjälper.

En stark kropp i grunden säger ju sig självt är ett bra utgångsläge.
Sen kan vi dra epitet härs och tvärs.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Strålande. Länka till en sådan studie i så fall.

Den senaste som försökte sig på det insåg snart sitt misstag då båda studierna som han länkade till bekräftade att D-vitamin inte har med Covid att göra. Så kan det gå när man bara läser rubrikerna...

Har inte hört från den killen sedan dess.

BTW. Vad exakt menar du med en "stark kropp"?
Det finns också studier som visar att vårdtiden inte förkortas av D-vitamin, https://www.lakemedelsvarlden.se/d-vitamin-forkortade-inte-vardtiden-for-covid-patienter/

Det är ju en annan sak, men angränsande, och utesluter inte att D-vitamin kan göra nytta.
Citera
2021-05-22, 19:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Diskuterar vi AIDS här?

Återigen.. VAD ÄR FEL I MIN UTRÄKNING?????

Målet är öppet.. superenkelt att sänka mig fullkomligt... bara peka på vad som är felet?
Varför undviker du.. är det för att du vet jag kommer få rätt?

Börjar du yra om smitta igen får du vänligen berätta hur många som varit smittade enligt dig?

Ett nytt undvikande att bemöta ovan vasar att min faktabaserade uträkning är korrekt och du är en stor skitnsackare.

Det har jag redan svarat på ett par gånger. Felet med din "uträkning" är att du relaterar antalet döda till hela befolkningen (inte bara de som smittats). Dessutom berör du inte skadade och långtidssjuka med covid. Om du inte förstår den här gången kommer du nog aldrig att förstå. Har du allmänt problem med att förstå skriven text?
Citera
2021-05-22, 19:42
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns också studier som visar att vårdtiden inte förkortas av D-vitamin, https://www.lakemedelsvarlden.se/d-vitamin-forkortade-inte-vardtiden-for-covid-patienter/

Det är ju en annan sak, men angränsande.

Intressant.
Problemet med diskussionerna i denna tråd är att många drar förhastade slutsatser.
Självklart är D-vitamin viktigt för hälsan av en rad anledningar, men därmed inte sagt att extra D-vitamin hjälper mot covid.

Känns som flera i tråden har gått en tvådagars PT-kurs, och tror att bara man kör ett hårt benpass och dricker sin proteinshake så har man inget att oroa sig för när det gäller covid. Kan lova att minst 50% har med genetik att göra.

Tröttsamt.
Citera
2021-05-22, 19:48
Medlem
Citat:

Det är ju en annan sak, men angränsande, och utesluter inte att D-vitamin kan göra nytta.

Det där är ju rimligt. Men det som ä troligt är ju att brist på D-vitamin orsakar svårare sjukdom, det har ju t.ex. redan visats på andra respiratoriska virus så troligen är det ju samma för detta coronavirus.

D-vitaminbrist är mycket vanligare än man tror, speciellt hos människor med mörkare hud då de naturligt producerar mindre D-vitamin i solen. Det är är ju troligtvis därför man testade nivåer på d-vitamin i Rinkeby i vintras och uppmuntrade till vitamintillskott om man hade låga halter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/popup-mottagning-kollar-d-vitaminnivaerna-i-vintermorkret

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/livsmedelsverket-om-d-vitamin-och-covid-19

Troligtvis finns det inget positivt med att ha brist på d-vitamin, men ändå är det vanligt att vi har brist i Sverige även bland de som äter tillskott.
https://www.doktorn.com/artikel/d-vitaminbrist-vanligt-i-sverige/

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/dramatisk-okning-av-svenskar-som-far-diagnosen-d-vitaminbrist
Citera
2021-05-22, 19:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ohh..där kommer Revodneb till undsättning.. en av de andra stora vaccininvrarna på FB.

Där är inget fel i min uträkning.. det är en beräkning på Mortality Rate.. och det vet du om så du behöver inte spela dum... är det inte dags vi höjer nivån lite?

Men låt oss gärna räkna på CFR och IFR för att bemöta din kritik...
Komplettera gärna hur många som enligt dig har blivit smittade.. både bekräftade och estimerade fall.

Ska bli intressant att bemöta dödligheten samt smittspridningshastigheten... för ni kommer inte kunna få både och

Problemet är väl inte dödligheten i sig, snarare de närmare 70 000 som vårdats på sjukhus för eländet, lägg även till dem med långtidscovid. Att du räknar dödlighet på hela befolkningen tillför egentligen inte så mycket mer än att du vill påvisa att sjukdomen är ofarlig, vilket den inte är. Det blir även svårt att räkna på de gamla då flertalet av dessa gått in i personlig lockdown för att undvika smittan. CFR är lätt att räkna ut, har gjorts flertalet ggr i tråden, IFR lite krångligare då det bara blir en gissning av hur många som insjuknat.
Citera
2021-05-22, 19:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Intressant.
Problemet med diskussionerna i denna tråd är att många drar förhastade slutsatser.
Självklart är D-vitamin viktigt för hälsan av en rad anledningar, men därmed inte sagt att extra D-vitamin hjälper mot covid.

Känns som flera i tråden har gått en tvådagars PT-kurs, och tror att bara man kör ett hårt benpass och dricker sin proteinshake så har man inget att oroa sig för när det gäller covid. Kan lova att minst 50% har med genetik att göra.

Tröttsamt.
D-vitamin och covid måste ju vara både viktigt, intressant och ganska lätt att skriva en bra och intressant vetenskaplig artikel om, åtminstonne om D-vitamin har en stor betydelse i sjukdomsförloppet.

Så nu väntar jag med spänning på att se vad Grand-canyon kan plocka fram för studier i ämnet.
Citera
2021-05-22, 19:58
Medlem
Citat:
D-vitamin och covid måste ju vara både viktigt, intressant och ganska lätt att skriva en bra och intressant vetenskaplig artikel om, åtminstonne om D-vitamin har en stor betydelse i sjukdomsförloppet.

Så nu väntar jag med spänning på att se vad Grand-canyon kan plocka fram för studier i ämnet.

det har redan producerats tusentals studier kring det ämnet.

56 400 träffar på google scholar
https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=vitamin-d%2Bcovid-19&btnG=
Citera
2021-05-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Avdelningen whataboutism men om jag spelar med i fokusförflyttningen:

Oberoende analys har visat att det inte finns indikationer på att överdödligheten på äldreboenden under våren 2020 skilde sig åt beroende på om de drevs i kommunal- eller privat regi.
https://www.sironagroup.se/wp-content/uploads/2020/11/analys-av-skillnader-i-overdodlighet-mellan-aldreboenden-i-privat-och-kommunal-regi.pdf

I vissa regioner som i Uppsala län var dödligheten högre på kommunala boenden än i de privata.

Så hur man än vänder och vrider på det så är det regeringen och Folkhälsomyndigheten som har brustit genom sena åtgärder och misslyckats med att minska smittspridningen tillräckligt mycket.
OK Yxskaft.
Citera
2021-05-22, 20:05
Avslutad
Nu vill jag få ett ärligt svar av er. Jag skall börja sommarjobba på ett kontor och vill gärna utnyttja pandemin för att kunna jobba hemmifrån, arbetsgivaren har sagt att tanken är att man skall få börja jobba hemmifrån efter midsommar.

Nu när alla börjar få vaccin, finns risken att allt börjar öppna upp sig och de låter alla få jobba på kontoret eller kommer det bli som jag har anat att det blir mer aktuellt för det i slutet av augusti?

Vill gärna kunna jobba hemmifrån under hela juli. Låt mig höra era tankar då jag vet att många callcenters har den regeln nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in