2021-05-22, 11:04
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vilka "regler" menar du ger brottningsklubben ensamrätt till en skattefinansierad lokal?
Är du cp? Mattan är gjord för brottning, BJJ sölar ned mattan, BJJ borde köra någon annan stans. Bara för att de kan boka där är det inte rimligt att de tränar där.
Citera
2021-05-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Är du cp? Mattan är gjord för brottning, BJJ sölar ned mattan, BJJ borde köra någon annan stans. Bara för att de kan boka där är det inte rimligt att de tränar där.
Du verkar ha svårt att förstå hur man agerar om man anser Stockholms stad gjort fel. Om Abrahamian misstycker, får han ta sin konflikt med Idrottsförvaltningen om han är missnöjd, inte ställa till det för klubben som faktiskt har bokat och har rätt att vara där.
Citera
2021-05-22, 11:20
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harriman
Platschefen som var för idrottshallen uttalade sig i DN att han INTE tyckte det var hotfullt när polisen tillkallades. Bara att läsa DN artikeln. Dessutom tar DN även upp hygienfrågan och avsaknaden av skor.

BJJ klubben definierar sig själva som brottning (när det passar) men de är inte medlemmar i den sektionen i riksidrottsförbundet. Enligt BJJ klubbens logik kan då samtliga verksamheter som har någon form av grepp kast använda lokalen, och syftet med att bygga en specifik hall för brottare faller.

För det första var det inte en platschef, det var avdelningschefen från Malmö stad. Och han säger själv att han har full förståelse för att andra upplevde situationen som hotfull.
Nej, DN tar inte upp hygienfrågan, om du läste artikeln ser du helt tydligt att det är brottarföreningen som tar upp att dom anser att det är ett problem att vissa är barfota. Vilket naturligtvis är löjligt med tanke på hur mycket man svettas och och gnider sig mot mattan i brottning. Att just fötter skulle vara mycket värre än övriga kroppsdelar och skor och kläder är trams.

Det är inte upp till brottarföreningen eller BJJ att definiera vilka som får boka lokalen, det är Malmö stad i egenskap av ägare. Och dom har gjort bedömningen att dom ska få lov att boka lokalen och att dom sysslar med en sport tillräckligt nära brottning för att lokalen ska vara lämplig för detta. Har brottarföringen problem med detta får dom klaga till Malmö stad, inte hota dom andra föreningarna som bokar lokalen.
Citera
2021-05-22, 11:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Du verkar ha svårt att förstå hur man agerar om man anser Stockholms stad gjort fel. Om Abrahamian misstycker, får han ta sin konflikt med Idrottsförvaltningen om han är missnöjd, inte ställa till det för klubben som faktiskt har bokat och har rätt att vara där.
Jag förstår här att brottarklubben gjort bort sig och försöker härska över lokalen, jag förstår också att Stockholms stad har gett klartecken för BJJ att köra där och jag förstår av tråden att döma att BJJ gärna vill köra där . Jag erkänner att BJJ inte gjort något fel.

Men, Det betyder inte att de borde köra där. Bara för att Stockholms stad gett klartecken betyder det inte att det är rätt, de kanske inte förstår problemet, att de sölar ned brottarmattan och att det inte verkar finnas tider för båda klubbarna att köra på.

Bara för att en myndighet i Sverige säger något behöver det inte vara rätt, och definitivt inte 'logiskt korrekt'. Oftast är det enligt lagen och bestämmelser snarare än vad som faktiskt borde vara.

Ja de får väl gå till idrottsförvaltningen och driva en process i X antal månader samt extra tid för semestern osv för att få tillbaka lokalen, allt medan BJJ fortsätter att inkräkta på de tider som brottarklubben tidigare haft (och förstöra mattan). Men bara det är enligt reglementet, antar jag.

Jag är allt för att följa reglerna och bestämmelser men då ska de ha ett verkligt syfte. Vissa sporter är jävligt specifika och måste bedrivas på platser och lokaler med rätt utrustning. Tyngdlyftning bedrivs i lokalen i källaren med extra stötdämpning, inte på friskis som exempel. Brottning körs på mattan med rätt utrustning och skor. BJJ körs på egna mattor med PVC, ej på brottarmattan.

På ett sosseplan har BJJ klubben rätt. På ett logiskt försvarbart plan har brottarklubben rätt.
Citera
2021-05-22, 12:37
Medlem
Citat:
Jag förstår här att brottarklubben gjort bort sig och försöker härska över lokalen, jag förstår också att Stockholms stad har gett klartecken för BJJ att köra där och jag förstår av tråden att döma att BJJ gärna vill köra där . Jag erkänner att BJJ inte gjort något fel.

Men, Det betyder inte att de borde köra där. Bara för att Stockholms stad gett klartecken betyder det inte att det är rätt, de kanske inte förstår problemet, att de sölar ned brottarmattan och att det inte verkar finnas tider för båda klubbarna att köra på.

Bara för att en myndighet i Sverige säger något behöver det inte vara rätt, och definitivt inte 'logiskt korrekt'. Oftast är det enligt lagen och bestämmelser snarare än vad som faktiskt borde vara.

Ja de får väl gå till idrottsförvaltningen och driva en process i X antal månader samt extra tid för semestern osv för att få tillbaka lokalen, allt medan BJJ fortsätter att inkräkta på de tider som brottarklubben tidigare haft (och förstöra mattan). Men bara det är enligt reglementet, antar jag.

Jag är allt för att följa reglerna och bestämmelser men då ska de ha ett verkligt syfte. Vissa sporter är jävligt specifika och måste bedrivas på platser och lokaler med rätt utrustning. Tyngdlyftning bedrivs i lokalen i källaren med extra stötdämpning, inte på friskis som exempel. Brottning körs på mattan med rätt utrustning och skor. BJJ körs på egna mattor med PVC, ej på brottarmattan.

På ett sosseplan har BJJ klubben rätt. På ett logiskt försvarbart plan har brottarklubben rätt.
Logiken är alltså: eftersom BJJ-barnen sölar ner matten ska de fråntas deras bokade tider?

Alla som bedriver breddidrott i Stockholm vet att det råder enorm brist på anläggningar och att man måste samsas. En seriös förening hade försökt lösa detta på ett civiliserat och vuxet sätt tillsammans med kommunen och de som nyttjar hallen. Ara Abrahamian valde det motsatta.

Det är högst anmärkningsvärt om en så stor förening som Spårvägen låter detta gå utan repressalier.
Citera
2021-05-22, 12:37
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klick
Hela filmen som är på 10 minuter

https://www.youtube.com/watch?v=hxWDMg2NK9Y&t=1s

Samma händelse, annan vinkel

https://www.youtube.com/watch?v=Px9LFMzYaX8&t=269s

Är Ara Abrahamian dum på riktigt eller spelar han mongo där?

Han frontar väl inte bara företagen han drivit och driver?
Citera
2021-05-22, 12:56
Medlem
gofigurs avatar
Citat:

På ett sosseplan har BJJ klubben rätt.

Din sosselogik kan du stoppa upp i arslet.

Med vilken rätt har en klubb rätt att snylta på andras pengar? Din sosserätt?

Okej med mig att klubbar får hyra staden lokaler för en okej peng men de ska fan i mig hålla sig på mattan!
Citera
2021-05-22, 13:16
Medlem
Citat:

Abrahamian har inget rätt i detta av det som framkommit hittills. Tvärtom verkar det här varit känt en längre tid, Abrahamian har valt att inte ta detta via Idrottsförvaltningen utan ställt till problem för andra som gjort rätt för sig. Varken sossar eller andra försvarar detta - tvärtom är det exempel på hederskultur där man skiter i samhällets regler.
Citera
2021-05-22, 13:36
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Den där babben har problem med impulskontrollen. Det var han som slängde bort medaljen i OS 2008.

Knappast som så att han slängde den. Han lämnade den på mattan vid medaljceremonin då han ansåg att han blivit av med guldmedaljen på grund av felaktigt domslut.

Brottningen är en olympisk sport med anor men tyvärr har man förstört den med konstiga regler och korruption i sann öststatsanda. Trist med tanke på den sporten är en av de som Sverige varit som mest framgångsrika i historiskt.
Citera
2021-05-22, 13:42
Medlem
Citat:
Jag tror andra har en helt annorlunda syn på du än aggresivitet. Framförallt, Abrahamian varken lyssnar eller tar till sig. Andra gänget hade bokat, men inte Abrahamian. I det läget är det bara att acceptera och kliva ut, så fungerar Sverige varelse man gillar det eller inte. Abrahamian ska ta sin konflikt med Idrottsförvaltningen om han är missnöjd, inte ställa till det för klubben som faktiskt har bokat och har rätt att vara där.

Det är skillnad på en upprörd stämning vilket det är och vara hotfull.

Ara är upprörd, inte hotfull.
Citera
2021-05-22, 13:56
Medlem
Citat:
Det är skillnad på en upprörd stämning vilket det är och vara hotfull.

Ara är upprörd, inte hotfull.

Det avgör den som står på andra sidan, om de upplever att det var hotfull stämning är det deras upplevelse.

Det relevanta här är att Abrahamian under en längre tid tycks ha känt till detta, men valt att inte kontakta idrottsförvaltningen, och kör över de som faktiskt bokat hallen. Till slut tröttnade de, tar diskussion med honom, och blandar in polisen för att de upplever att stämningen är hotfull. De är inte bara i sin fulla rätt att göra detta, även om det inte är ett olaga hot i brottsbalkens mening, utan agerar precis som de borde göra istället för att eskalera konflikten.
Citera
2021-05-22, 13:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Titta på vilken judo tävling som helst så ser du att de aldrig använder likadan matta som vid brottning. Det här är välkänt.

Dessutom har spårvägen ett aktivt tävlande vid svamp/Ringorm mm är du automatiskt avstängd från det.

BJJ killarna hade redan en klubb sen tidigare som de valde att lämna så det var inte så att de saknade lokal men de ville inte träna där.

Dessutom bokade de de tider som brottningen tidigare haft vilket reducerade klubbens möjligheter att bedriva effektiv träning.

Tänk dig själv om du bedriver en aktiv lag som tävlar i serie så helt plötsligt kommer ett nytt gäng och tar flera av dina träningstider bara för att det går. Skulle inte du också vara reagera då?
Så här enkelt är det: det är inte brottningsklubbens hall. Det är en kommunal hall. Om man inte är nöjd med hur det sköts pratar man med den som äger hallen. Att stå och göra kaos och hota med våld är barnsligt men inte förvånande. Det är inte så att detta rör sig om några ingenjörer och de har alla nära till våld eftersom att hjärnan inte räcker till.

Så är det med den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in