Citat:
Ursprungligen postat av
Buschock
Jag tror inte heller att Nardos skulle uppskatta att en eventuell vinst skulle vila på hudfärg. Saker och ting har gått för långt men Jag tror verkligen att den framväxande ”antirasiströrelsen” fick goda argument från några FB- användare här på tråden. Sen faller det in i tiden för när Mergim blev kritiserad av Filip D och han strax efteråt blev nekad att göra besök i BB.
Det som oroar mig nu är att det finns tendenser till att vi förvärrar saken genom att hantera det fel här på tråden.
Det är helt onödigt att gå in i försvar mot dom som kampanjar för Nardos med antirasismen som förtecken. Dom har helt rätt i att det förekommit rasistiska påhopp här i tråden.
Att dra vitsar kring hur allt plötsligt kan uppfattas som rasism är bara raljant och fånigt. Jag tänker att det är bättre att medge fakta än att trassla in sig i undanflykter som om vore man en av dom skyldiga.
Och…Varförch denna tvångsmässiga upprepningen av N-ordet i olika former från vissa FB:are? Varför är det så otroligt viktigt att provokativt slänga in detta substantiv i tid och otid i var och varannan mening???? Tror dom sig vara lustiga? Förstår dom hur oseriösa dom framstår och vad dom kan ställa till med?
Fattar dom vad orden har för historisk bakgrund och vilken fruktansvärd människosyn de representerar. Detsamma gäller glåpord med syfte att föminska, diskriminera eller mobba individer med funktionsvariationer, HBTQ -människor etc.
För det mesta blundar vi andra och scrollar förbi. Tystnad och ignorans har aldrig varit botemedlet mot rasism. Vi blir iakttagande medskyldiga. Jag önskar att vi istället skulle reagera varje gång.
Jag vet att detta är off topic och ska försöka att inte prata mer i långa haranger om det här.
Vi är ju här för att diskutera deltagarna i BB. Att ta del av andras tankar och dela med sig av sina egna. Det är inte rasism att beskriva och reagera på en människas beteende som många gjort här ex. angående Nardos egoism, självcentrering och dubbelmoral, Emelies bitterhet och surhet eller Simons aggresionsutbrott och ”fakegråt”. Det ligger någon slags heder i att ändå göra det på ett respektfullt sätt men det är helt upp till var och en att välja sitt eget uttryckssätt.
Så sant!
Jag är en av de som blundar och scrollar förbi och efter att ha läst din text så skäms jag lite för att man inte reagerar mer. Man är så van vid att bara avfärda "trollen" här, man vill som inte ge dem mer syre heller, men såklart borde man reagera och markera. Varje gång.
Väldigt klokt skrivet.
Hatten av.