2021-05-09, 19:01
Medlem
Rebali179s avatar
Här kommer ett glädjebesked för alla Abba-fans. Under 2021 kommer det släppas fem låtar från kultbandet – i alla fall om man får tro Geoff Lloyd i podcasten ”Reasons to be cheerful”, som pratat med Björn Ulvaeus.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/70EPw4/abbas-besked-om-framtiden

Hoppas att det blir snart
Citera
2021-05-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Här kommer ett glädjebesked för alla Abba-fans. Under 2021 kommer det släppas fem låtar från kultbandet – i alla fall om man får tro Geoff Lloyd i podcasten ”Reasons to be cheerful”, som pratat med Björn Ulvaeus.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/70EPw4/abbas-besked-om-framtiden

Hoppas att det blir snart

Det där har vi hört några år nu, men nu hoppas jag verkligen att det stämmer!

Jag har som projekt just nu att samla ihop de tidigaste cd-utgåvorna av ABBA:s studioalbum, det vill säga 80-talsutgåvorna från Polar (de tre första) och Polydor. De låter nämligen mycket bättre än de remastrade versionerna som getts ut under 90- och 00-talen! Jag har utgått från diskussioner på Steve Hoffman Forum. Det är helt klart värt besväret: det är nästan som att höra skivorna på nytt, som de är tänkta att låta! Detaljerna i arrangemangen kommer fram på ett helt annat sätt.
Citera
2021-05-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag har som projekt just nu att samla ihop de tidigaste cd-utgåvorna av ABBA:s studioalbum, det vill säga 80-talsutgåvorna från Polar (de tre första) och Polydor. De låter nämligen mycket bättre än de remastrade versionerna som getts ut under 90- och 00-talen!

Jag håller med till 100 procent om att de nyare remastrade skivorna låter för "Perfekta" och inte naturliga. Jag har original skivorna på vinyl samt ett antal singlar som är extramaterial på CD´S. Vinylskivorna låter riktigt bra med bra basgång och allt.
Citera
2021-05-16, 00:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Det där har vi hört några år nu, men nu hoppas jag verkligen att det stämmer!

Jag har som projekt just nu att samla ihop de tidigaste cd-utgåvorna av ABBA:s studioalbum, det vill säga 80-talsutgåvorna från Polar (de tre första) och Polydor. De låter nämligen mycket bättre än de remastrade versionerna som getts ut under 90- och 00-talen! Jag har utgått från diskussioner på Steve Hoffman Forum. Det är helt klart värt besväret: det är nästan som att höra skivorna på nytt, som de är tänkta att låta! Detaljerna i arrangemangen kommer fram på ett helt annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Jag håller med till 100 procent om att de nyare remastrade skivorna låter för "Perfekta" och inte naturliga. Jag har original skivorna på vinyl samt ett antal singlar som är extramaterial på CD´S. Vinylskivorna låter riktigt bra med bra basgång och allt.
En bra remaster kan sparka liv i en trist och trött produktion. Men en dålig remaster kan lika gärna döda en pigg och levande produktion.
Citera
2021-05-16, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
En bra remaster kan sparka liv i en trist och trött produktion. Men en dålig remaster kan lika gärna döda en pigg och levande produktion.

Är ni helt säkra på att ni inte förväxlar remaster med remix?
Citera
2021-05-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
varför tror du det? En remaster behandlar ju ljudbilden så visst påverkas lyssningen av hur remasteringen har genomförts.
Citera
2021-05-16, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
varför tror du det? En remaster behandlar ju ljudbilden så visst påverkas lyssningen av hur remasteringen har genomförts.

Remaster handlar väl mest om att det skall låta lika bra på ett nytt medium, som t.ex. från vinyl till CD. Inte att förändra ljudbilden helt som en remix gör.
Citera
2021-05-16, 15:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej, en remix är något annat. En remix ändrar i själva låten medans en remaster bara ändrar på hur något låter.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Precis. Och ett tag så remastrades ju allting för att passa reklamradio och saknade helt och hållet dynamik. Typiskt dåliga remasters.

Citat:
Remaster handlar väl mest om att det skall låta lika bra på ett nytt medium, som t.ex. från vinyl till CD. Inte att förändra ljudbilden helt som en remix gör.
En remix förändrar inte ljudbilden. En remix får det att låta som en annan låt.
Citera
2021-05-21, 18:43
Medlem
En fråga vem är Lollo .som Agneta verkar stå väldigt nära
Citera
2021-06-29, 23:43
Medlem
Rebali179s avatar
Ska verkligen bli intressant när de nya låtarna kommer
Ifall bandet fortfarande kan leverera
Det vore lite komiskt ifall det blev en flopp
Citera
2021-08-16, 17:54
Avslutad
Finns två bra dokumentärer om gruppen på SVT Play just nu.'30 talet var Bing Crosby, 40 talet var Frank 'blue eyes' Sinatra, 50 talet Elvis Presley, 60 talet The Beatles, 70 talet ABBA'.
Citera
2021-08-16, 19:41
Medlem
Rebali179s avatar
Kommer det finnas något liknande band än ABBA?
De verkar ha tidlös musik som alltid hittar ny publik hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in