Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag förstår! Vad härligt, dig skall jag bolla mer med! ;-)
Men jag har tänkt mycket på startordningens betydelse i den tid vi lever i nu - Och jag tror/tycker att den inte alls har lika stor betydelse som förr. Jag tänker att nu kan man lyssna på låtarna på Spotify hur mycket man vill, man kan se bidragen på Youtube hur mycket man vill, det finns odds-listor som visar hur bidragen ligger till osv. Så jag tror att när tävlingen börjar imorgon så vet/ har många redan bestämt sig för att (typ) Schweiz, Frankrike och Malta är de bästa bidragen. Oavsett om dom har startnummer 1, 2, 14, 20 eller 26. Eller vad tror du? :-)
Ja, det spelar absolut snäppet mindre roll idag då många har sina favoriter redan innan tävlingen börjar. Men majoriteten av de som tittar ser nog bidragen för första gången i finalen och än så länge spelar startordningen nog en avgörande roll om det är tajt mellan två bidrag.
Jag vet iaf att majoriteten av min umgängeskrets inte ser det innan finalen och trots att de har tillgång till, och regelbundet använder, olika media för att streama musik så har de ingen koll alls på låtarna. Och då ska man ju tänka på att vi har det väldigt bra gällande tillgång till snabb, obegränsad mängd internet. Finns en del länder i Europa där man inte bara har sämre nät, det är dessutom så att var femte hushåll i många fall inte har internet alls.
I melodifestivalen spelar det mindre roll då det röstas gratis med appen och därför röstar även kidsen massor. Jag skulle dock gissa att snittåldern bland de som röstar i Eurovision är snäppet högre.