2021-05-20, 13:26
Medlem
Covid är den årliga influensan i nytt omslag. Tror ni mig inte? Låt oss jämföra influensaaktiviteten under "coronapandemin" med data säsongen 2016-2017. Under coronapandemin har 29 fall av influensa A & B bekräftats, och mellan 2016-2017 har 13 052 influensafall bekräftats. Sunt förnuft säger att influensaaktiviteten inte kan minska med 99.9 % genom att sprita händerna. Sanningen är att ni (svenska befolkingen) är offer för psykologisk krigsföring.
Citera
2021-05-20, 13:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
SVT har alltmer blivit ett propagandaorgan som försöker sprida bilden av att Sverige klarat av pandemin bra. Den här artikeln är ett särskilt lågvattenmärke med missvisande rubrik och faktafel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-bland-de-basta-pa-att-vaccinera

Trots att deras egen lista längst ner visar att 9 länder har vaccinerat större andel så står det i första stycket "Trots svidande kritik har nu Sverige en av de högsta vaccinationstäckningarna i hela Europa". Då är inte heller Storbritannien som ligger långt före med i listan. För det andra gäller detta bara andel vuxna som fått minst en dos. Borde man inte också ta med hur många som fått båda doserna för att avgöra hur effektivt ett land har vaccinerat befolkningen? Om man istället ser på antal vaccindoser per 100 invånare hamnar t ex Danmark, Spanien, Frankrike och Portugal före Sverige.

Se: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=OWID_WRL

Det värsta i SVT-artikeln är dock de uppenbart felaktiga siffror gällande dödsfall:

Om detta stämde skulle Tyskland haft över 30 000 dödsfall senaste 14-dagarsperioden och Ungern över 19 000 (totalt genom pandemin har Tyskland 87 000 döda och Ungern 29 000 döda enligt officiella siffror).

Well, topp-10 är väl "bland de bästa"?
Narrativet här är ju annars att Sverige är bland de sämsta i världen vad gäller döda, och då ligger vi inte ens topp-30. Så topp-10 borde klassas som "bland de bästa"

Sen håller jag med om att de rört till det med siffrorna på dödstal. Vet inte alls var de får dem ifrån.
Om det är ECDC (som de hämtat vaccinationerna från) så är de rätta att Sverige har 0,8 döda/100000 invånare vecka 18-19. Tyskland i sin tur har 3,5 döda/100000 invånare.
https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/COVID-19.html#global-overview-tab
Citera
2021-05-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
I Danmark får man från och med idag välja att ta AZ eller Janssen om man vill.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-i-dag-er-der-groent-lys-til-vaelge-skrottede-vacciner-saadan-bliver-ordningen

Det är märkligt att detta inte ens är en diskussion i Sverige. Vi skulle kunna förbättra situationen snabbare och väntetiden för vaccinen skulle kunna reduceras för frivilliga.

Har läst att det har diskuterats om man skall kunna få det om man är frivillig. Men detta lär inte bestämmas innan miljöpartiet har skänkt bort alla dessa doser. Det kommer Bolund se till..
Citera
2021-05-20, 13:33
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
För ju fler vaccinerade = desto färre smittade,döda och inlagda.

Se USA,Israel,England,Ungern och övriga länder som är längre i vaccinationsprocessen.

Jag tror i USA och England har väl typ alla vuxna över 18 nu fått första dos?

Ja men då så... snart när vi är nere på så låga nivåer tack vare det "super duper effektiva" vaccinet.. då kan vi sluta vaccinera eftersom de som är känsliga för viruset är redan skyddade.. eller?

Nähä.. inte det?
Citera
2021-05-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror inte du är så korkad som du försöker framstå, utan du vill bara häva ur dig din frustation.
Den länken jag gav dig visar att ca 10% av Sveriges befolkning är fullvaccinerade.
Postar en länk som beskriver vilka faser vi har i Sverige.
Räkna lite själv eller om du varit intresserad så hade du själv kunnat se vilka åldrar som erbjuds vaccin och lägg då till minst 6 veckor för dos 2, svårare är det inte

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/rekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/

Edit glömde länk
Jag tror inte du är så korkad som du försöker framstå,du undviker att svara, för du har inte något svar på frågan, du sitter och killgissar, att 10% av hela befolkningen är fullvaccinerade säger ju inte hur många % av 65+ som är fullvaccinerade.

Därför kvarstår frågan vart är källan att dom 65+ som ligger på iva inte är fullvaccinerade. jag vill inte ha ett antagande utifrån vaccinstatistiken ,jag vill ha en utförd studien på just dom 65+ som ligger på iva.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-20 kl. 13:39.
Citera
2021-05-20, 13:35
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Well, topp-10 är väl "bland de bästa"?
Narrativet här är ju annars att Sverige är bland de sämsta i världen vad gäller döda, och då ligger vi inte ens topp-30. Så topp-10 borde klassas som "bland de bästa"

Sen håller jag med om att de rört till det med siffrorna på dödstal. Vet inte alls var de får dem ifrån.
Om det är ECDC (som de hämtat vaccinationerna från) så är de rätta att Sverige har 0,8 döda/100000 invånare vecka 18-19. Tyskland i sin tur har 3,5 döda/100000 invånare.
https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/COVID-19.html#global-overview-tab
Eftersom de bokstavligen skriver "hela Europa" så borde väl även Storbritannien tas med? Då blir Sverige 11:a i Europa gällande första dosen. Om man ser på antal vaccindoser per 100 invånare ligger Sverige sämre till. Då tycker inte jag att rubriken "Sverige bland de bästa på att vaccinera" är särskilt korrekt.
Citera
2021-05-20, 13:36
Medlem
En fråga som slog mig.

Har någon i Sverige som är under 50 år gammal dött som har tagit vaccinet? Kan man se detta någonstans? Syftar givetvis på friska personer och inte personer som dött en "naturlig" död men är vaccinerade. Var kan man få fram detta?
Citera
2021-05-20, 13:37
Medlem
Vad ligger rullande sjudagarsmedlet över antal smittade i Sverige med covid-19 om man räknar per 100.000 invånare?
Citera
2021-05-20, 13:38
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Av all covid.
Mutationerna är överskattade först sydafrikanska sen Brasilien som det inte blev mycket av.

Hahahaha.. fåren har inte fattat att "nya mutationer"... är det nya för att hålla skräcken vid liv... man behöver inte bry sig om att följa upp vad som hände då "alarmsirenerna" från Vaccinfanatikerna tjöt om nya mutationer... det viktiga är att det kommer en ny "värre" mutation innan skräcken har lagt sig.

Lute er tillbaka och beskåda spektaklet.

------------------------------
Självklart Ovaccinerad
Haft C19 .. som en mycket mild influensa
All DATA visar att C19 är ett politiskt projekt
Citera
2021-05-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hahahaha.. fåren har inte fattat att "nya mutationer"... är det nya för att hålla skräcken vid liv... man behöver inte bry sig om att följa upp vad som hände då "alarmsirenerna" från Vaccinfanatikerna tjöt om nya mutationer... det viktiga är att det kommer en ny "värre" mutation innan skräcken har lagt sig.

Lute er tillbaka och beskåda spektaklet.

------------------------------
Självklart Ovaccinerad
Haft C19 .. som en mycket mild influensa
All DATA visar att C19 är ett politiskt projekt

Fåren överdoserar på propaganda från läkemedelsbolagen. Vill den svenska befolkningen återgå till normalt rekommenderar jag att stänga av TV:n och försöka bilda en uppfattning på egen hand.
Citera
2021-05-20, 13:50
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vad ligger rullande sjudagarsmedlet över antal smittade i Sverige med covid-19 om man räknar per 100.000 invånare?
https://twitter.com/CovidXIX/status/1395045160602505220 Där hittar du det och mycket annat.
Citera
2021-05-20, 13:50
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilka är det som dör nu?

Bara igår rapporterades ju över 40 döda. Alla äldre ska ju vara vaccinerade. Fungerar inte vaccinen, eller är det yngre ovaccinerade som dött?

Tyvärr har odödlighet inte uppfunnits ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in