2021-05-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Är det några fler än fruntimmer och homofiler som är intresserade av detta bögspektapel?
Det verkar motsvara VM-Final i fotboll för dessa grupper.
Vi andra bara gäspar och byter kanal.

Nu kommer nog dina två hjärnceller att spela maracas när jag berättar detta; Men jag är varken homofil eller fruntimmer, har sysslat med idrott i hela mitt liv, åker gärna på fotbollsmästerskapen OCH gillar Eurovision. SHIT!!! Vad gör vi nu???
Citera
2021-05-20, 10:24
Medlem
Beaver14s avatar
Ja, sämre och därmed mer svårtippad semi ikväll.
Dessa går till final:

San Marino
Tjeckien
Grekland
Island
Serbien
Albanien
Bulgarien
Finland
Lettland
Schweiz

Jag vill så gärna sätta Danmark på en finalplats, men det är nog lönlöst...
Citera
2021-05-20, 11:26
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Mycket bra bidrag från Ukraina i år. Precis som det skall vara: Framfört på det egna språket och med influenser från egen traditiion och folkmusik. Dessutom fritt från bögpropaganda och feminism. Hundra gånger bättre än Rysslands skämmiga skitbidrag.

Kanske du vill berätta varför du inte gillar det ryska bidraget? Eftersom du själv är ryss så vore intressant att höra din åsikt. Representerar du andra ryssars åsikter i detta? Funderar eftersom bidraget ju vann den ryska finalen.
Citera
2021-05-20, 11:34
Medlem
hyssasess avatar
Azerbadjans bidrag tycker jag är underskattat. Tror den kommer placera sig i absoluta toppen

Mataharii!!
Citera
2021-05-20, 12:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, sämre och därmed mer svårtippad semi ikväll.
Dessa går till final:

San Marino
Tjeckien
Grekland
Island
Serbien
Albanien
Bulgarien
Finland
Lettland
Schweiz

Jag vill så gärna sätta Danmark på en finalplats, men det är nog lönlöst...

Äh fan. Jag ser att Danmark ligger högre än både Tjeckien och Lettland hos oddsmakarna på chans till final. Så jag ändrar mig och drar till med skrällen att hela Europa (tillräckligt många iaf) inser glädjen i Danmarks bidrag. Tjeckien ut, Danmark in.
Till final:
San Marino
Grekland
Island
Serbien
Albanien
Bulgarien
Finland
Lettland
Schweiz
Danmark
Citera
2021-05-20, 12:08
Medlem
JSM-GTOs avatar
Det börjar kanske bli dags att på allvar börja fundera på den största frågan: Vem fan sopar hem skiten i år?

Jämnt och ovisst ser det ju ut att vara. I nuläget är alltså Italien och Frankrike huvudfavoriter. Italien kan förväntas ta hem telefonomröstningen och hamna nånstans trea/fyra hos jurygrupperna, medan Frankrike kan förväntas vinna hos jurygrupperna och bli typ trea/fyra i telefonomröstningen. Då uppstår ju följande tanke. Om det skulle finnas ett väldigt bra bidrag, som både TV-tittarna och jurymedlemmarna kunde gilla väldigt mycket, så skulle ju det kunna komma på andra plats i båda delarna, och då borde ju det räcka hela vägen fram till seger. Men frågan är ju om det öht finns någon sådan låt med i år och isf vilken kunde det handla om?

Jag kollade upp att under åren 2011-2019 har det skett endast vid ett tillfälle (2018) att två big five-länder har kommit båda topp-sex samtidigt. Och under dessa nio år har det skett endast tre gånger (11, 12 och 18) att två big five-länder har kommit topp-tio samtidigt. Det kan möjligtvis betyda att dessa två favoriter inte kan nå riktigt stor framgång samtidigt, typ om Måneskin vinner så kan Barbara Pravi ha det svårt att nå riktigt framskjutna placeringar och vice versa. Man kan ju åtminstone ha den grejen i åtanke, att dessa två favoriter äter upp varann lite grann (som big five verkar ha gjort under de senaste åren), vilket ju öppnar upp lite till för en potentiell svart häst som ligger och lurar i vassen.

Frankrike har ju under de senaste åren profilerat sig som ett land som floppar gång på gång. Och då menar jag inte bara dåliga placeringar och så, för det är ju nånting som kännetecknar direktkvalificerade länder överlag, utan just utebliven framgång trots stora förväntningar innan (odds-listor, fanpolls, expertuttalanden etc.). Var de inte rent av huvudfavoriten 2011 (året då den där duon från Azerbadjan som inte hade sångröst för fem öre gick och skrällvann till de flestas förvåning), för att sen säcka ihop som ett korthus och hamna på en urusel 15:e plats. 2016 lyftes Amir upp som favoriten Lazarevs främste utmanare men blev sexa. 2018 hamnade Mercy-låten på en blygsam 13:e plats trots att den ansågs vara en stark contender in i det sista. Sen har de ju också varit totalt uträknade vissa år och blivit sist, men det är ju inte relevant just nu i årets förhandssnack. Så jag ställer mig nog kritisk till Frankrikes favoritskap. Annars är det ju en väldigt vacker låt framförd av en bra sångerska som jurymedlemmarna borde älska.

Italien då? Nja, det finns vissa saker som får en att börja fundera lite. Fina placeringar har det ju blivit de senaste åren, när man har ställt upp med en enskild sångare, duo eller trio, men hur månne det går med ett band? Och hur är det, kan italienarna rocka? Senast man skickade lite tuffare musik var väl 2014 och då blev det en 21:a plats. Emma Marrones låt är en av mina favoriter btw. Skulle finnarna slå till riktigt ordentligt i finalen, så kan de äta upp en hel del av Italiens förväntat maffiga tele-poängskörd. Men det är mest bara spekulationer. Den är ingen jurybait direkt, men knappast nånting som jurymedlemmarna slaktar heller. I den där Eurojury grejen blev den sexa på jury-sidan, och därför får man nog utgå ifrån topp-fem i finalen på jury-sidan. ”Overall impression of the act” kan vara det som de värdesätter högt i denna låt.

Malta. Valletta 2022? Nja, man hade väl förväntat sig att den skulle hävda sig främst p.g.a. en rejäl poängskörd i tele, men tveksamt med den biten nu när den lottades till fösta halvan vilket innebär att vi vet redan vid det här laget att minst två förväntade tele-giganter (ITA och UKR) och dessutom FRA uppträder efter henne. Bra artist med startfältets bästa sångröst/en av de bästa. Ok låt, väl? ESC-fansen ville kanske ha en disney-ballad, men de blev väl inte så värst besvikna när låten släpptes av reaktionerna att döma. Om man vill jämföra med Nettas Toy, så kanske det här är i grunden en jury-vänligare låt ändå. Potentialen att gå hela vägen till vinst finns, men nu måste allting klaffa (tex. att få uppträda strax innan halvlekspausen och efter ett par skräplåtar) och helst finnas något äss i rockärmen att dra fram.

Schweiz har en väldigt fin låt, man får ju vinnarlåtsvibbar. Påminner om den regerande vinnarlåten, men håller inte riktigt den nivån. Medan Duncan kunde sitta där i strålkastarljuset med en billig Ikea-lampa på pianot, så tror jag detta är beroende av en mäktig staging som väcker TV-tittarnas intresse. Det påstås att han har varit svajig under repetitionerna. De två franskspråkiga låtarna förväntades ju äta upp varandra i tele, men nu när Voila har blivit en het potatis och lyfts fram som ett minst topp-fem bidrag i tele, så kan man ju börja utgå ifrån att det är FRA som roffar åt sig telefonröster av SUI i allt större grad.

Ukraina är en av mina personliga favvisar i år och den bara växer hos mig dessutom, speciellt i semin. Men hur den låten kommer att hävda sig i tävlingen vet jag inte, får nog fundera på den saken ännu. Kanske det är just Ukraina som är den där outsidern som man letar efter, även om de i nuläget nog bör räknas som en av utmanarna till favoriterna.

Har inte så mycket att säga om Bulgarien, ännu iaf., än det att Victoria verkade vara stekhet i typ februari, men har svalnat rejält den senaste tiden. Nånting positivt måste det ju finnas i den, för helsike. Kan mycket väl vakna till liv igen efter semi-uppträdandet.

Island? Bra bidrag, kort och gott. Fjolårets låt var dock bättre. Vissa experter anser att det är rent av genialiskt. Men månne inte ESC är liksom fel arena för Dadi? Menat på gott. Nackdelen av att inte kunna uppträda på scen kanske neutraliseras av sympatiröster.

Cypern lottades till den första halvan, vilket innebär en uppenbar risk att de sätter Elena att starta showen. Jag vet inte, men jag tycker att den låten skulle passa som öppningsnummer så att finalen kickar igång direkt. Jag kollade upp att under åren 2010-2019 så har man kommit endast tre gånger topp-tio (femma som bäst) från ettan. Skulle den hamna dit så är den stendöd. Så jag vill inte säga varken bu eller bä om CYP innan startlistan är på klart.

Tusse är tyvärr helt och hållet uträknad ur fajten om uppskjutna placeringar. Kan räddas av jurymedlemmarna, så att han kan få en någorlunda vettig placering.

Nåja, det här blev mest bara en massa text, så får nog fundera vidare på fredag när startlistan är klar. Och till dess har det kanske hunnit uppstå någon ny stor hype a la belgien 2014 (“rapapap”), vem vet.
Citera
2021-05-20, 12:09
Avslutad
Skulle inte förvåna mig om Danmark gick vidare ( och kanske vann ) pga någon konstig nostalogi ironi röstning från folket

” det här så cheesy att jag måste rösta på den , den har ju ändå ingen chans att vinna ”

Så Danmarks låt är motsvarigheten till Donalds Trump första president val
Citera
2021-05-20, 12:32
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Jag tror ändå på Cypern, de kommer inte vinna men kommer komma högt

Påminner om Lady Gaga och hennes Bad romance platta.
Citera
2021-05-20, 12:58
Medlem
Verkar inte finnas några Blind Channel fans här men hittade precis Finlands uppträdande från igår och då sätter jag upp det här ändå. Lite mer pyro än i deras nationaluttagning, coolt nummer.
https://www.youtube.com/watch?v=uuBhgiRuPSA

Polands bidrag igår. För mycket pyro men det syns att de älskar det de gör. https://www.youtube.com/watch?v=2r-8w-xINRc
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-05-20 kl. 13:18.
Citera
2021-05-20, 12:58
Medlem
Rokushikis avatar
Dom 10 jag tror går till final är

Schweiz
Bulgarien
Island
Grekland
Finland
San Marino
Serbien
Albanien
Lettland

Dom första 6 är storfavoriter, så allt annat än att dom kvalificerar sig är en skräll. Hoppas också Danmark skrällar och tar sig vidare, det är en otroligt glad låt. Dessutom är dom sista låten ikväll vilket jag tror är en fördel.
Citera
2021-05-20, 13:30
Medlem
Hittade Grekland från igår. https://www.youtube.com/watch?v=MgBhg43aKT0
Citera
2021-05-20, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Hittade Grekland från igår. https://www.youtube.com/watch?v=MgBhg43aKT0

Vilken dag är finalen?
Citera