2021-05-19, 13:59
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Ja det vore bra om du läste vad jag skrev och svarade på det. Så sluta gärna att hitta på allt det övriga du skriver om vad du tror jag är och tycker.

Så medlemmarna i Arvingarna valdes ut för det här framträdandet för att de alla var vita? Och Arvingarnas text anspelar på någonting etnonationalistiskt? Typ bevara Sverige svenskt?

Om inte, hur tänkte du att din jämförelse skulle fungera?

Jag känner inte till att dansarna i Tusses framträdande har valts ut för att de alla är svarta. Men givetvis kan det vara så, koreografiskt och effektmässigt. Stör det dig mycket?

Anspelar Tusses text på något etnonationalistiskt och icke-välkomnande? Eller vad yrar du om?

Hela grejen är att du sitter och är våldsamt upprörd över detta bidrag som framförs av svarta människor. Just för att det är framfört av svarta människor. Det säger allt man behöver veta om dig.

Citat:
Nej, Tusse visar ingen intolerans för vita människor. Förutom förstås den sedvanliga kommentaren i någon blaska om hur han upplevt rasismen i Sverige. Men det kan väl lika gärna vara journalisten som skriver in sin egen övertygelse om det svenska samhällets strukturella rasism. Det blir ju jobbigt annars att konstatera att en svart (homosexuell?) flykting kan göra karriär trots den rasism som bara måste genomsyra svenskarna.

Men hur kommer det sig att du frågar?

Bra, då var det utrett. För en del verkar antyda att Tusses bidrag skulle handla om någon sorts "expansion" av svarta människor vilket är ett sinnessjukt yrande. Ja, självklart har Tusse upplevt rasism i Sverige. Det räcker ju med att läsa trådar om honom här på Flashback så har du beviset på det. Du kan nog aldrig förstå hur det är.
Citera
2021-05-19, 14:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Era inlägg visar tydligt på vikten av att lyfta fram dessa frågor. Kärnan handlar om att se alla människor som just likvärdiga människor och det är något som idag minst 90% (troligen långt fler) av alla står bakom. Men vi har en lång historia av att inte göra det, där tolerans och samförstånd successivt förbättrats under århundradens/årtiondens lopp.

Mycket viktigt att lyfta fram och arbeta för. Sådana som Ganonito och Vågskålen har på något sätt fastnat i det förgångna, och är därför naturligtvis upprörda över de positiva förändringar som sker. Ni har ungefär samma inställning till mörkhyade och oliktänkande som mina mor- och farföräldrar hade på 1950-1960-talen. Sen finns det långt värre användare såsom Flying.Swine, som var aktiv i natt.

Det handlar inte om att Tusse är neger. Han får vara hur mycket neger han vill. Handlar heller inte om ens personliga åsikter kring negrer eller vad man tycker ert västerliberala blaha som 90% inte ens vet vad det betyder utan håller bara med för att det låter bra och få likes på fejan. Nu är dock EBUs regler glasklara. Är politiska budskap otillåtna så är de och då kan man inte rucka på reglerna bara för att de inte passar in i ens egna vänsterliberala värderingar.
Citera
2021-05-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej de får inte vara politiska öht. Regelverket är tydligt.

Det finns mycket riktigt ett förbud mot politiska budskap i ESC. Men när man tillämpar detta utgår man ifrån att det skall vara "tydligt politiskt" eftersom det ibland kan vara svårt att göra gränsdragningar för vad som är politik eller inte (t ex Conchuta Wurst/Österrike 2015, Jamala/Ukraina 2016, Netta/Israel 2018.
Citera
2021-05-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ja, det var min poäng också att de exempel du drog kanske inte kan jämföras med Tusses bidrag. Det hade varit intressant att analysera samtliga bidrag som ansetts vara för politiska.

Låtens budskap "att lyfta tystade och marginaliserade röster" kan i scensättningens ljus med 100 % svarta medverkande inte förstås som någonting annat än att lyfta SVARTA röster. "BLM eller ej" kan man inte säga. BLM står för ett särintresse, inte för "allas lika värde" e dyl. BLM anordnade demonstrationer i Sverige som övergick i upplopp som drabbade svenskar. Därtill under brinnande pandemi med mötesförbud. Svenska BLMs ordföranden, invandrad från Afrika, påstår att svenskarna är kolonialister i vårt hemland. Det finns fog för att kalla dem rasister.

Då får du väl forska i det, om du tycker det är så viktigt!? Det jag kan säga är att det endast vid ett tillfälle hänt att ESC/EBU diskat en låt för att den varit för politisk - Och det var som sagt Georgien 2009.

Men du skjuter ju dig själv i svansen när du pratar om "vad som kan tolkas som..." Mig veterligen har aldrig Tusse eller någon i hans team sagt att det skulle handla om BLM. Låten har som sagt ett budskap om att lyfta tystade och marginaliserade röster. Så, jo man kan absolut prata i termer som att "BLM eller ej".

Slutligen vill jag bara poängtera att jag försökt att hålla nere denna diskussionen, och inte gått in på vad "BLM är och inte är" för jag märker att vi är djupt oeniga även i den frågan - Och jag vill verkligen tipsa dig om att det finns många, många, många andra FB-trådar som lämpar sig bättre för dina åsikter än denna tråd!
Citera
2021-05-19, 14:24
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det finns mycket riktigt ett förbud mot politiska budskap i ESC. Men när man tillämpar detta utgår man ifrån att det skall vara "tydligt politiskt" eftersom det ibland kan vara svårt att göra gränsdragningar för vad som är politik eller inte (t ex Conchuta Wurst/Österrike 2015, Jamala/Ukraina 2016, Netta/Israel 2018.

Det är korrekt. Sen tror jag också att man är beredd att släppa igenom kärleksfulla och inkluderande budskap i en långt högre grad än budskap som syftar till att stödja en diktator i ett odemokratiskt land. Vi har ju problem med rasism och intolerans i vårt samhälle, och där tror jag de flesta är helt överrens om att det är OK med budskap som bekämpar detta.

Jämför t.ex. med Champions League "Say No To Racism". Ingen infrågasätter det budskapet. Däremot om Champions League hade haft budskapet "Say Yes To Dictator Lukashenka", så hade det kunnat bli ifrågasatt
Citera
2021-05-19, 14:25
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Det är det ändå. Var ska man dra gränsen? Varför är Rysslands feminazi som vill krossa patriarkatet ok, men inte den vitryska gruppen som sjöng om sin kärlek till fosterlandet?
Citera
2021-05-19, 14:34
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Jag känner inte till att dansarna i Tusses framträdande har valts ut för att de alla är svarta. Men givetvis kan det vara så, koreografiskt och effektmässigt. Stör det dig mycket?

Anspelar Tusses text på något etnonationalistiskt och icke-välkomnande? Eller vad yrar du om?

Hela grejen är att du sitter och är våldsamt upprörd över detta bidrag som framförs av svarta människor. Just för att det är framfört av svarta människor. Det säger allt man behöver veta om dig.

Bra, då var det utrett. För en del verkar antyda att Tusses bidrag skulle handla om någon sorts "expansion" av svarta människor vilket är ett sinnessjukt yrande. Ja, självklart har Tusse upplevt rasism i Sverige. Det räcker ju med att läsa trådar om honom här på Flashback så har du beviset på det. Du kan nog aldrig förstå hur det är.
Jag börjar tro att du är dum på riktigt.

Du frågade, som en jämförelse, vad jag tycker om Arvingarnas framförande. Jag påpekade att jämförelsen inte håller. Arvingarnas medlemmar har inte valts ut för att de är vita och deras låt innehåller ingenting som kan relateras till deras etniska ursprung.

Tusse låt handlar om utsatthet, hatare och "colors of change". Tusse är svart, alla dansare är svarta, alla som visas på bilder är svarta. Det rör sig om åtminstone tio personer som alla är svarta med afrikanskt ursprung. Det valet är naturligtvis medvetet.

Förstod du verkligen, VERKLIGEN, inte det?

Och ja, politisering av Mello stör mig, särskilt när det handlar om det så uttjatade narrativet om svenskarnas ondska riktad mot invandrare. Är det så jävla svårt att fatta?
Senast redigerad av Vågskålen 2021-05-19 kl. 14:45.
Citera
2021-05-19, 14:43
Medlem
Citat:
Det är korrekt. Sen tror jag också att man är beredd att släppa igenom kärleksfulla och inkluderande budskap i en långt högre grad än budskap som syftar till att stödja en diktator i ett odemokratiskt land. Vi har ju problem med rasism och intolerans i vårt samhälle, och där tror jag de flesta är helt överrens om att det är OK med budskap som bekämpar detta.

Jämför t.ex. med Champions League "Say No To Racism". Ingen infrågasätter det budskapet. Däremot om Champions League hade haft budskapet "Say Yes To Dictator Lukashenka", så hade det kunnat bli ifrågasatt

Jag håller med dig i vartenda ord du skriver och har skrivit. Jag har bara försökt hålla nere diskussionen, och hållit mig till vad ESC.s regelverk säger och hur man genom åren har resonerat i olika fall, för jag orkar inte diskutera med alla nötter i denna tråden.
Citera
2021-05-19, 14:44
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Då får du väl forska i det, om du tycker det är så viktigt!? Det jag kan säga är att det endast vid ett tillfälle hänt att ESC/EBU diskat en låt för att den varit för politisk - Och det var som sagt Georgien 2009.

Men du skjuter ju dig själv i svansen när du pratar om "vad som kan tolkas som..." Mig veterligen har aldrig Tusse eller någon i hans team sagt att det skulle handla om BLM. Låten har som sagt ett budskap om att lyfta tystade och marginaliserade röster. Så, jo man kan absolut prata i termer som att "BLM eller ej".

Slutligen vill jag bara poängtera att jag försökt att hålla nere denna diskussionen, och inte gått in på vad "BLM är och inte är" för jag märker att vi är djupt oeniga även i den frågan - Och jag vill verkligen tipsa dig om att det finns många, många, många andra FB-trådar som lämpar sig bättre för dina åsikter än denna tråd!
Här diskuteras Eurovision 2021 och det är det jag gör. Du kanske själv skall försöka hitta någon mysigare tråd där dina föreställningar inte riskerar att raseras.

Det var alltså DU som tog upp ett par exempel på "för politiska" bidrag. Och nu tycker du att det är JAG som anser det vara viktigt.

Lyfta tystade och marginaliserade röster, i en iscensättning där man uppenbarligen medvetet valt att endast inkludera svarta afrikaner. Detta i en tid när BLM är aktuellt. Och du ser ingen som helst koppling? På riktigt? Det är helt obegripligt.
Citera
2021-05-19, 14:48
Medlem
Undrar lite vilken placering Grekland och Finland kommer få. Grekland borde väl sluta inom topp 10. Finland kan bli lägre. Det enda jag inte gillar med Blind Channel är att de ska visa upp mittenfingret i tid och otid, det är inte så coolt som de tror.

Nordmakedonien borde ha gått vidare pga sceneffekterna.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-05-19 kl. 15:06.
Citera
2021-05-19, 14:53
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:

Ett bidrag som Tusses skall naturligtvis förstås i sin helhet. Tusses bidrag handlar om svarta afrikaner. Det handlar inte om alla människor. Det står klart av sammanhanget.

Skulle Champions League gå med på "Say No To Racism Against Blacks"?

Det tokiga är att ja, det skulle de kanske göra. Av samma anledning som Tusses bidrag tolereras. Därför att det för dagen är politiskt korrekt att köra med svarthet.
Citera
2021-05-19, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Diskvalificeras för att? Vilken låt är det en kopia av enligt dig och därför förtjänar att diskas?

Bad romance med Lady gaga! Mååånga som har skrivit det i olika forum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in