Citat:
Afrika borde gjort som Kina är lätt att säga, men Kina är en kommunistisk diktatur och Afrika är en världsdel med 54 olika länder med olika styre, en del är välskötta, medan andra är katastrof.Där säger jag emot dig. Det är afrikanerna själva som har valt sin misär. Afrikanerna har gjort valet att skaffa många fler barn än det finns utrymme och resurser för. Resultatet är självklart: fattiga och svältande barn. Bilder på dom svältande barnen används för att piska västerlänningar med dåligt samvete. Men ingen vågar ifrågasätta dom föräldrar som har misslyckats i sitt ansvar. Varför vågar ingen tänka dessa självklara tankar? Beror det på den ständigt närvarande rädslan att uppfattas som rasist?
I det här fallet så handlar det inte i första hand om att bestraffa. Det handlar om att prioritetera vem som får hjälp. Just nu har viruset härjat i Indien och Sydamerika. Afrika har klarat sig förhållandevis lindrigt. Världen behöver mobilisera för att hjälpa indierna och sydamerikanerna.
Dom biståndsgivande länderna har också drabbats hårt av viruset. Därför kan man inte utöka mängden resurser som ges i bistånd.
Ja, jag instämmer.
Hela Världen behöver vaccineras för att minska virusets möjligheter att mutera. Men så länge som tillgången till vaccin är begränsad, så behöver man prioritera vem som får vaccin först. Jag anser att Indien och Sydamerika bör stå före Afrika i kön.
Jag tittar på moderniseringsfasen:
Afrika borde, för länge sedan, ha gjort som Kina. Ifall det i sig självt inte hade lett till ökat välstånd, så hade det åtminstone varit mycket lättare för omvärlden att hjälpa Afrika, ifall Afrikas befolkning inte hade växt så extremt mycket.
Omvärldens förmåga att hjälpa Afrika kommer att ta slut. Förmågan kan ta slut väldigt snabbt, nu när epidemin har skadat västländernas epidemier.
I det här fallet så handlar det inte i första hand om att bestraffa. Det handlar om att prioritetera vem som får hjälp. Just nu har viruset härjat i Indien och Sydamerika. Afrika har klarat sig förhållandevis lindrigt. Världen behöver mobilisera för att hjälpa indierna och sydamerikanerna.
Dom biståndsgivande länderna har också drabbats hårt av viruset. Därför kan man inte utöka mängden resurser som ges i bistånd.
Ja, jag instämmer.
Hela Världen behöver vaccineras för att minska virusets möjligheter att mutera. Men så länge som tillgången till vaccin är begränsad, så behöver man prioritera vem som får vaccin först. Jag anser att Indien och Sydamerika bör stå före Afrika i kön.
Jag tittar på moderniseringsfasen:
Moderniseringsfasen, nu börjar även den medelålders befolkningen att expandera i en snabbare takt. Nu brukar fertiliteten börja falla, tillväxten ökar och samhället omvandlas snabbare.En vanlig uppfattning är att ökat välstånd leder till lägre födelsetal. Jag vill ifrågasätta detta, och undrar huruvida det kan vara tvärtom. Kanske är det lägre födelsetal som leder till ökat välstånd?
Karibien, Ostasien och Sydamerika är i denna fas.
Afrika borde, för länge sedan, ha gjort som Kina. Ifall det i sig självt inte hade lett till ökat välstånd, så hade det åtminstone varit mycket lättare för omvärlden att hjälpa Afrika, ifall Afrikas befolkning inte hade växt så extremt mycket.
Omvärldens förmåga att hjälpa Afrika kommer att ta slut. Förmågan kan ta slut väldigt snabbt, nu när epidemin har skadat västländernas epidemier.
Afrika har cirka 20 % av världens yta (men rätt mycket Sahara) och cirka 15 % av världens befolkning så helt fel befolkningsmässigt ligger de inte.
Nej, jag tror inte att välstånd kommer automatiskt med lägre födelsetal. Det är inte så det har funkat i de flesta av världens länder hittills i alla fall.
För att inte bli allt för off topic så tror jag som sagt att det är viktigt att även länderna i Afrika får bukt med corona/covid och då behöver de hjälp oavsett om vi gillar det eller inte.