2021-05-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jo, jag vet det.

Men nu kan vi inte se om det handlar om den Indiska eller vilken mutation det nu är fören två veckor senare.

Man har alltså haft snabba test som har visat vilken mutation det är på bara någon dag. Men de har vi slutat att använda och nu tar det två veckor innan svaren kommer.

Detta kommer att göra det så mycket svårare att begränsa den Indiska. Vi har liksom ännu en gång mer eller mindre bara gett upp.

Därför vet vi att vi hade 20 fall för lite mer en två veckor sedan. Medans alla andra länder vet hur många fall de har redan efter någon dag.

Får vi ett större utbrott av den Indiska vet vi inte det var den fören två veckor senare.

Jag gillade Fohm kommentar till detta när de fick frågan om inte tvåveckor var en lång tid.
-Allt beror ju på vad man tycker är tid.

När det gäller smittspridningen i denna pandemi kan två veckor vara mycket tid. En mutation kan spridas och spridas vidare under den tiden.
https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester

Sverige är sena på bollen igen.

Sen ska det ju krävas negativt test för inresa till Sverige, så den indiska borde ju det fakto inte kommit.
Citera
2021-05-18, 17:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
det är fakta. ca 90% skyddseffekt har mrna vaccinen, där ca 10 blir lindrigt sjuka med en vanlig förkylning typ.

Tack, precis vad jag ville få fram
Citera
2021-05-18, 17:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Var vad du när de förbjöd oss att byta information och länka artiklar i tråden?

En del restriktioner och orättvisor bryr du dig tydligen inte om.

Man ska väl alltid stå upp för det man tror på. Men alla tror inte på samma sak. Jag kan se logiken i en del restriktioner vi har andra inte. Därför har jag svårt att acceptera vissa beslut, de flesta här i tråden är inte fogliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
När hände det? Vilka gjorde det?

Det missade jag isåfall

Vill också gärna veta vad du syftar på, något jag helt missat
Citera
2021-05-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Rent allmänt brukar en naturlig infektion ge ett kraftigare skydd, men det beror på vaccinet. Gällande covid-19 finns det nu så många olika, vilket gör att man i nuläget inte riktigt vet hur det kommer att fungera, men i bästa fall ger vaccinen lika bra eller bättre skydd än en naturlig infektion.

Som vanligt har jag haft rätt. För personer utanför riskgrupp så är naturlig immunitet att föredra. Det lär gälla dessa vaccin också. Bättre skydd med nästan obefintlig risk. Det finns ingen poäng med att vaccinera unga och friska när viruset redan är spritt överallt, eftersom sjukdomen inte är särskilt farlig.

Vi lurades att ge läkemedelsbolagen pengar under svininfluensan och vaccinerade helt i onödan, nu gör vi det igen. De enda som tjänar på detta är läkemedelsbolagen, många skattekronor i onödan. Strategin för influensavaccin är givetvis den vi borde använt för covid också.

Men nu står vi med en massa livrädda människor utanför riskgrupp som tror att de behöver vaccin pga mediahysteri, då får vi väl ge dem det så det blir tyst nån gång. Vi får väl bara hoppas att de har vett att hålla tyst sen när de måste ta nytt vaccin varje år. Och inget jävla gnäll på biverkningar. Blir man skadad av vaccin får man skylla sig själv.
Citera
2021-05-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
det är fakta. ca 90% skyddseffekt har mrna vaccinen, där ca 10 blir lindrigt sjuka med en vanlig förkylning typ.

90% relativ skyddseffekt, inte absolut. Viss skillnad.
Citera
2021-05-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Nej, det är absolut inte så att genomgången sjukdom är effektivare än vaccin.

Det kan vara så om man blir rejält smittad av mycket virus så att immunförsvaret triggas ordentligt.
Om man blir lindrigt smittad med lite virus triggas inte immunförsvaret så mycket och då blir skyddet inte heller särskilt bra.

Ett vaccin ger ungefär samma skydd för alla eftersom mängden smitta är lika stor för alla.

Genomgången sjukdom är bättre. Vaccinet bryter bara ner immunförsvaret och gör dig svagare nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, vissa här på FB verkar vara rejält instängda inom sina egna murar, i alla fall när det gäller corona/covid.

Man kan fråga sig varför det är så?

Man tycker olika, inget konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Önskar att du hade rätt, men det är jag som har det:

https://www.lakemedelsvarlden.se/pfizers-covid-19-vaccin-90-procent-effektivt/

Pfizers covid-19-vaccin visar 90 procents skydd
Enligt pågående studier skyddades nio av tio av vaccinet som utvecklas i samarbete med Biontech.

9 nov 2020, kl 14:55 0
TAGScovid-19-vaccinPfizer
Pfizers och Biontechs covid-19-vaccin visar över 90 procents effektivitet. Det meddelar bolagen i ett pressmeddelande.

De pågående fas III-studierna av läkemedelsbolagens mRNA-baserade vaccinkandidat visar att nio av tio fick skydd mot sars-cov-2 som orsakar covid-19. Skyddet för patienterna utvecklades sju dagar efter den andra dosen, och 28 dagar efter den första, uppger bolagen.

Står även om det i Aftonbladet idag, angående personer som hamnat på IVA trots att de är vaccinerade:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KeEKK/andelen-vaccinerade-over-65-pa-iva-i-uppsala-okar--inte-konstigt

Trots utvecklingen menar Göran Karlström, överläkare på centralsjukhuset i Karlstad, att antalet äldre på iva har minskat sedan vaccineringen drog igång i december.
”Inget vaccin är 100-procentigt”
Göran Karlström påminner om att inga vaccin ger 100 procents immunitet.

Enligt Folkhälsomyndigheten ger en första dos ett gott skydd, men detta behöver sedan förstärkas och förlängas av en andra dos.

Om ett vaccin till exempel har 90 procents effektivitet innebär det att nio av tio blir immuna, men att en av tio inte blir det, och det innebär att man kan bli sjuk precis som alla andra, säger Göran Karlström.

Det är lyckosiffror. Vaccinen kommer trigga coviden att växla upp och bli än starkare.
Citera
2021-05-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack, precis vad jag ville få fram

Dom som blivit allvarligt sjuka och dött car räknar du in dom?
Citera
2021-05-18, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Som vanligt har jag haft rätt. För personer utanför riskgrupp så är naturlig immunitet att föredra. Det lär gälla dessa vaccin också. Bättre skydd med nästan obefintlig risk. Det finns ingen poäng med att vaccinera unga och friska när viruset redan är spritt överallt, eftersom sjukdomen inte är särskilt farlig.

Vi lurades att ge läkemedelsbolagen pengar under svininfluensan och vaccinerade helt i onödan, nu gör vi det igen. De enda som tjänar på detta är läkemedelsbolagen, många skattekronor i onödan. Strategin för influensavaccin är givetvis den vi borde använt för covid också.

Men nu står vi med en massa livrädda människor utanför riskgrupp som tror att de behöver vaccin pga mediahysteri, då får vi väl ge dem det så det blir tyst nån gång. Vi får väl bara hoppas att de har vett att hålla tyst sen när de måste ta nytt vaccin varje år. Och inget jävla gnäll på biverkningar. Blir man skadad av vaccin får man skylla sig själv.

Du har fel.

Naturlig flockimmunitet i all ära, men det visade sig ju ta bra mycket längre tid än vad som förutspåddes för ett år sen. Vi har ännu inte nåt 25% infekterade, och man beräknar väl numera 70% för att uppnå immunitet i samhället. Vaccinen alltså en alldeles nödvändig skänk från ovan.
Citera
2021-05-18, 17:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Varför flyter det lik i Ganges? Jo, folk har inte råd med ved till kremering så då åker släktingarna ner i Ganges istället 🤔

https://m.timesofindia.com/india/beat-1st-wave-halted-2nd-ready-to-face-3rd-yogi-adityanath/articleshow/82695454.cms
Citera
2021-05-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Femton av de tjugo konstaterade fallen är ju resenärer från Indien. Så på nåe sätt har dom kommit in utan kontroll.

Utan kontroll?
Är du idiot?
Det är ju just pga kontrollerna som man hittat dom.

Vad jag vet är det bara Australien som nekar någon att komma från Indien. Även sina egna medborgare.
Har du någon annan info?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom som blivit allvarligt sjuka och dött car räknar du in dom?

Förstår inte vad du vill få fram.

Inlägget jag svarade på var en väldigt enkel förklaring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Varför flyter det lik i Ganges? Jo, folk har inte råd med ved till kremering så då åker släktingarna ner i Ganges istället 🤔

https://m.timesofindia.com/india/beat-1st-wave-halted-2nd-ready-to-face-3rd-yogi-adityanath/articleshow/82695454.cms

Dom brukar hamna i Ganges ändå. Dock mer eller mindre förbrända..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in