2021-05-18, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
All vill inte kännas vid så kallade experter, utan de är själva större experter. Men här finns några som uttalar sig om vaccinens förträfflighet och små risker etc.

https://www.dn.se/sverige/fyra-experter-reder-ut-missuppfattningarna-om-vaccinen/

Klart riskerna är små, frågan är om de är större än för andra vaccin?
Citera
2021-05-18, 08:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Klart riskerna är små, frågan är om de är större än för andra vaccin?
Frågan är snarare om det för populationen är en större risk än covid och konsekvenserna av detta virus. Och om nyttan är avsevärt större än risken.
Citera
2021-05-18, 08:03
Medlem
virvelbaggs avatar
20 fall av den nya covidvarianten med ursprung i Indien har fram till och med början av maj konstaterats i Sverige, uppger Folkhälsomyndigheten för Ekot.

Majoriteten har resekoppling och samtliga till Indien.

”Jag tycker att det är ganska tydligt att den är värre än den brittiska varianten”, säger Joakim Dillner vid Karolinska institutet.
https://sverigesradio.se/artikel/20-fall-av-den-indiska-virusvarianten-i-sverige
Citera
2021-05-18, 08:12
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du behöver bara googla - Vitamin D deficiency was found in X % of COVID-19 cases så har du hundratals undersökningar där 80-95% av pat inlagda på IVA har mkt låga till usla vitamin-D värden.
Alltså finns det ett samband. Sen är det en stor missuppfattning att D-vitamin intag hjälper vid insjuknande i Covid-19, då är det försent för det tar månader att bygga upp normala nivåer med vitamintabletter.

https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.201912
https://academic.oup.com/jcem/article/106/3/e1343/5934827

Om du läser det du själv länkar till:

"We did not find any relationship between vitamin D concentrations or vitamin deficiency and the severity of the disease."

samt

"Evidence linking vitamin D deficiency with COVID-19 severity is circumstantial but considerable"

Du får nog googla bättre för dina två studier bekräftar bara studien som jag länkade till.
Citera
2021-05-18, 08:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
All vill inte kännas vid så kallade experter, utan de är själva större experter. Men här finns några som uttalar sig om vaccinens förträfflighet och små risker etc.

https://www.dn.se/sverige/fyra-experter-reder-ut-missuppfattningarna-om-vaccinen/
Det är inte speciellt smickrande att länka till DN eller dylik blaska i dessa dagar. Gör man det ska man vara väldigt försiktig att anklaga andra för att vara konspirationsnötter. Inte konstigt att folk hatar en viss typ av "experter".

Bättre är att läsa vetenskapliga rapporter och lyssna på välrenomerade läkare som står utanför mainstreambubblan och bilda sig en egen uppfattning. Men för att göra det så måste man ha ett visst iq. Inte alla har det

För gemeneman är nog vaccinet relativt säkert. Men det är väldigt många varningsflagg som man bör ta seriöst. Det faktum att McDonalds dragit igång en vaccinkampanj och det faktum att man stenhårt tystar röster som är skeptiska borde få tänkande människor att dra öronen åt sig. Varför vill man vaccinera unga och friska? Varför vill man få igenom vaccinpass?

Jag kommer inte gå i närheten av vaccinet
Citera
2021-05-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
När tror du att du har all fakta? Vi har en pågående pandemi och nu finns vaccin på plats. Mycket fakta har presenterats i tråden med länkar, det går även själv att söka det som finns på nätet.
Utifrån detta kan vi fatta ett beslut när det rör vår egen hälsa, våra beslut kan var helt rätt eller fel men de flesta är tvungna att fatta ett beslut här och nu.
Om du skall fatta beslut har du alltid alla fakta på plats? Säkerligen inte, facit brukar man få efter uppgiften
Ja, vad sägs om så där 5 år ,som är brukligt att man långtidstestar vaccin, sedan går det ju inte att säga på 30 år sikt vad som kan hända , tanken för en till asbest och rökning t.ex.

Men vilket sammanträffande att vi då har en fungerade kur och som har 40 år på nacken utan några biverkningar, kanske den skulle vara första alternativ istället för framhastade vacciner.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-18 kl. 08:17.
Citera
2021-05-18, 08:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
20 fall av den nya covidvarianten med ursprung i Indien har fram till och med början av maj konstaterats i Sverige, uppger Folkhälsomyndigheten för Ekot.

Majoriteten har resekoppling och samtliga till Indien.

”Jag tycker att det är ganska tydligt att den är värre än den brittiska varianten”, säger Joakim Dillner vid Karolinska institutet.
https://sverigesradio.se/artikel/20-fall-av-den-indiska-virusvarianten-i-sverige
Värre?

Varför ska den vara ett problem om den inte är dödligare och om vaccinet biter även på den? Skrämselpropaganda så det visslar om det. Den "indiska varianten" är ingenting att bry sig om. Det finns flera tusen mutationer redan. Tyvärr kommer man väl använda den som ursäkt att stänga ner igen. Och om folk inte gör massuppror då, så är jag rädd att vi har förlorat.
Citera
2021-05-18, 08:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, vad sägs om så där 5 år ,som är brukligt att man långtidstestar vaccin, sedan går det ju inte att säga på 30 år sikt vad som kan hända , tanken för en till asbest och rökning t.ex.

Men vilket sammanträffande att vi då har en fungerade kur och som har 40 år på nacken utan några biverkningar, kanske den skulle vara första alternativ istället för framhastade vacciner.
J

Jag har tidigare länkat till hur man så snabbt kan få fram ett vaccin.
Alla biverkningar som människor rapporterar analyseras. För att testa riskerna långtid så behövs fysiska personer. Visst 30 år vet vi inte men vi vet hur allvarlig covid kan vara för många, inte alla som får det lindrigt.
Citera
2021-05-18, 08:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Värre?

Varför ska den vara ett problem om den inte är dödligare och om vaccinet biter även på den? Skrämselpropaganda så det visslar om det. Den "indiska varianten" är ingenting att bry sig om. Det finns flera tusen mutationer redan. Tyvärr kommer man väl använda den som ursäkt att stänga ner igen. Och om folk inte gör massuppror då, så är jag rädd att vi har förlorat.
Jag tror att man framförallt tror att den är mer smittsam och så finns det vissa misstankar om att den är mer motståndskraftig mot vaccin.

Men en så länge vet man ju inte säkert något, och det är väl framförallt det som gör att den är lite mer spännande.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-18 kl. 08:36.
Citera
2021-05-18, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
J

Jag har tidigare länkat till hur man så snabbt kan få fram ett vaccin.
Alla biverkningar som människor rapporterar analyseras. För att testa riskerna långtid så behövs fysiska personer. Visst 30 år vet vi inte men vi vet hur allvarlig covid kan vara för många, inte alla som får det lindrigt.
Absolut,men det verkar inte fattas folk som ställer upp på att testa vaccinet , många i tråden gör ju det frivilligt. Men att börja massvaccinera är en annan femma.

Som sagt det finns en kur med ett läkemedel som använts i 40 år, varför inte ta det säkra före det osäkra.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-18 kl. 08:32.
Citera
2021-05-18, 08:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Det enda laboratoriet på Gazaremsan som analyserar coronatester slogs ut i ett israeliskt flyganfall på måndagen, enligt palestinska myndigheter, rapporterar AFP.

Kliniken al-Rimal, i staden med samma namn, blev delvis förstört. Även hälsodepartementet och ett kontor som tillhör Röda halvmånen uppges också ha träffats av israeliskt flyganfall under måndagen.
https://omni.se/covidlabb-i-gaza-uppges-utslaget-efter-flyganfall/a/jBR99w

Man kan ju tycka att de kunde lugna ner sig i all fal nu under pandemin.
Citera
2021-05-18, 08:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Absolut,men det verkar inte fattas folk som ställer upp på att testa vaccinet , många i tråden gör ju det frivilligt. Men att börja massvaccinera är en annan femma.

Som sagt det finns en kur med ett läkemedel som använts i 40 år, varför inte ta det säkra före det osäkra.

För att återgå till ditt inlägg som jag besvarade så har de allra flesta vägt för och nackdelar för att ta ställning till vaccination eller ej. Det är ett val vi har gjort. Jag är medveten om att biverkningar kan komma senare men jag tar den risken och väljer vaccin

Det läkemedel du syftar på i sista meningen kan jag inte säga så mycket om då jag inte följt den diskussionen eller läst speciellt mycket om den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in